Landelijke geldinzameling winterstefte gewenst?

pj otte

03-02-2010 08:39

Rik koster schreef:
als ze mij eens een plezier zouden doen de zevenhuizerplas vol gooien met karper. een skp uitzetten daar.dit is een droomput met een veel te dun bestand.zijn :o

Rik een spiegelkarperproject en een water volgooien met karper is niet in overeenstemming met de uitgangspunten van een project.

Peter
jacco noordermeer
Contacteer:

03-02-2010 10:10

K. van den Herik schreef:wat willen we Kees? 50 kilo of 50 stuks per ha? Of moet er voor beide wat zijn? Ik denk antwoord b

Dat is ook mijn idee.
Ik mis de overbezette watertjes in mijn omgeving, niet zozeer voor mij zelf maar voor de jeugd!
Mijn zoon van 10 vist graag maar dit kan in onze buurt eigenlijk helemaal niet zonder dat pa of ma ze ergens heen brengt.
Slootjes zat hoor,maar met 40cm diepte houd het wel op...
EIndelijk is er een begin gemaakt met het baggeren van deze weteringen en dit is volgens mij een kans om straks een leuk visbestand te krijgen waar de jeugd van kan genieten.
En jeugd is er zat hier.
Om te leren moeten ze ook vangen en dat wordt steeds lastiger als we allemaal wateren krijgen met dunne bezetingen.

En pa vind het ook best leuk om sávonds met de zoon een paar visjes te vangen.
Voor mij hoeft groot niet altijd, als ik dat wil ga ik naar een water waar dat mogelijk is.
pj otte

03-02-2010 10:48

Jacco,

Bedenk wel dat we dan weer met zijn alle gaan klagen over papegaaibekken.Wanneer is het goed?

Groetjes,
Peter
K. van den Herik

03-02-2010 10:58

We?

Ik ben nog steeds karpervisser en doe ze graag vangen.

Papegaaien bekken is 70% onkunde, te verhelpen door educatie.

BTW: Moest 500 kilo karper ha teveel zijn volgens de experts, ga dan gerust een heel groot deel van de nl wateren afvissen, suc6

http://www.karpervissenfrankrijk.nl/200 ... n-hek.html
jacco noordermeer
Contacteer:

03-02-2010 12:34

Natuurlijk vangen we ze liefst zo maagdelijk als mogelijk maar niet alles is te voorkomen.
Educatie is de juiste weg maar zonder vangsten valt er niets te leren.

En laat ik nu ook graag vangen.

De jeugd is eenvoudig iets bij te leren, het kwaad zit eerder in de ouders van de jeugd die totaal geen ervaring hebben en de moeite niet willen nemen om hun kinderen verantwoordelijkheid bij te brengen, kijk maar naar de maatschapij..
Kees Ouwehand

03-02-2010 13:03

Pech?

Ik heb een gracht voor de deur. Prima om torretjes te pikken en al doende vissen te leren. Zit ook nog als vanzelf (nooit uitgezet) karper als ze er wat vaardigheid in krijgen en het geduld kunnen opbrengen. Gaat praktisch als vanzelf op die manier. Zo zijn er in heel veel wijken wel waterpartijen opgenomen. Het probleem is dat men niet meer gewend is dat er ergens moeite voor gedaan moet worden. Nu nog karpers vangbaar bij de jeugd voor de deur gaan brengen?

Als ze wat ouder worden en het torretjes pikken zat zijn, nemen ze de fiets en hangen ze er maar een karretje achter.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

03-02-2010 13:49

Kees,

Laten jij en ik dat nu eens niet bepalen, maar de leden van de betreffende hsv.

Maar ok. Welke wateren gaan we eerst ruimen?

MVG

Klaas
pj otte

03-02-2010 15:50

Educatie, is een fantastisch mooi woord wel gelijk de vraag hoe bereik je die jeugd en oudere massaal die het nodig hebben naar onze maatstaven van veilig vissen? Sportvisserij Nederland heeft er speciaal mensen voor aangenomen komend weekeind staan ze weer op Carp in Zwolle. Tv uitzendingen worden er aan besteed,voorlichting gegeven in allerlei bladen. De jeugdafdeling van de KSN organiseert straks weer een gratis info dag in Bilthoven bij Sportvisserij Nederland. Karper viskampen organiseren de mannen van de KSN, ook zij staan op Carp enz.

Allemaal mensen die het belang van een goede voorlichting inzien, nu de vraag wat is het rendement en heeft de massa wel interesse in educatie? Kijk ik naar de opkomst van de jeugddag zou er eigenlijk een zaal van 500 man vol moeten zitten. De stand van de KSN en Sportvisserij Nederland zou in Zwolle zwart moeten staan van karpervissers met vragen?
Hoe men de massa wel geïnteresseerd krijgt om verder te kijken dan hun neus lang is zou ik niet weten. Kom hier op KWO genoeg voorbeelden tegen dat men kritiek heeft op andere zonder zelf eens in de spiegel te kijken. Vele zijn niet meer gewend om te geven of het aan de ouders ligt is goed mogelijk. Voor de groep van jeugd die wel de interesse heeft en ouders die bereid zijn om inspanningen te leveren om hun kroost goed in deze maatschappij neer te zetten, gaat men door met voorlichten geven. Het rendement waarbij het samenspel van de natuur en hobby die ons alle zo lief is maar op de koop toe nemen.

Groet,
Peter
Kees Ouwehand

03-02-2010 15:54

Haha, ik bepaal in dit geval niks. En doe verder ook mooi niks. Ik zie er persoonlijk het nut niet van. Let wel, persoonlijk! Verder wel fijn dat het incidenteel bij een enkele verdwaalde gast met tent en rodpod blijft. Vinden de buurtjes ook niet zo erg.

De HSV zelf heeft nooit iets uitgezet en zal dat ook niet snel gaan doen.

Ik merk alleen op dat dit niet zo zeer een probleem van de ouders is maar vooral een maatschappelijke ontwikkeling. Daar doe je niet zo veel aan. Maar er aan meewerken gaat mij wat ver. Ik ga zelf dus niet actief de karper naar de woonwijk brengen.

Heeft verder niks met educatie te maken. Daar ben ik voor. Maar laat pa zoontje maar meenemen naar het water (het kanaal is net buiten de stad) als hij daarvoor nog niet oud genoeg is. Dat is nou precies de taak van ouders.

Groet, Kees
K. van den Herik

03-02-2010 16:35

ik maak ze lid van een club, breng ze zaterdag om 0900 uur, moet die club het maar uitzoeken
K. van den Herik

03-02-2010 16:59

Peter,

zolang niemand mij duidelijk kan maken met feiten enzo, dat een ouwerwetse karperput geen functie heeft en schadelijk is voor de karper, blijf ik bij mijn mening.

SVN zal je keurig uitleggen hoe fijn het vissen is op karper met elastiek of met een spaghetti bolognese hengel

Afbeelding

Met dank aan totalfishing...

Loopt een beetje door elkaar, maar ik zie niet de noodzaak om nu direct financieel allerlei dingen te doen.
Jurgen Bart

03-02-2010 17:10

wacht eerst maar februari af.
dave staal

03-02-2010 17:15

Rik koster schreef:als ze mij eens een plezier zouden doen .
de zevenhuizerplas vol gooien met karper

karpers uitzetten op zevenhuizerplas lijkt me een heel slecht idee Als er voor bep.karpervissers (rik koster) te weinig karper per ha opzit ,gaan die toch in het lbb ofzo zitten ,zoals rik stelt : kan je er over de karpers naar de overkant lopen.???
Er zijn karpervissers die niet altijd wat hoeven te vangen om van het vissen te kunnen genieten en in alle rust hun ding willen doen .
en rik spreekt zichzelf tegen,
Rik koster schreef:alhoewel het wel intressant is om er te vissen.omdat de moeilijkheidsgraad zo hoog is
wat wil je nou?
persoonlijk vis ik het liefst op water met een laag bestand aan karpers en daarmee samenhangend weinig karpervissers.
gr dave
Laatst gewijzigd door dave staal op 03-02-2010 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Kees Ouwehand

03-02-2010 17:42

K. van den Herik schreef:ik maak ze lid van een club, breng ze zaterdag om 0900 uur, moet die club het maar uitzoeken

:D Zouden ze wel willen, maar de HSV is nog niet de kindercrèche voor die paar centen. Stal hem maar bij Scouting voor een paar uurtjes per week a 150 euro per jaar.

Niks tegen hier en daar een karperputje hoor. Maar overal een karperput voor de deur voor de koters lijkt me zwaar overdreven.

Als er ergens lokaal door de wintersterfte een probleem ontstaat lossen ze het maar op. Maar ga geen gebruik van de gelegenheid maken en er een probleem bij verzinnen. Als het vanzelf een probleem oplost is dat ook prima.

Groet, Kees
pj otte

03-02-2010 17:56

Klaas,

Als misvorming van karperbekken zoals je in het verleden veelvuldig voorkwam b.v. op de bosbaan voor je geen enkel probleem oplevert prima hoor. Wel weet ik niet in welke context ik je opmerkingen in het verleden moet plaatsen betreffende overbezette putjes.

Kan het niet zijn dat je door de veelfout aan reacties je zelf tegen gaat spreken :lol: :lol:

Groet,
Peter
piet vliet

03-02-2010 19:48

Rik koster schreef:heb 2 foto"s gezien van een kennis van mijn oom.een schub en een spiegel.als je eens wist hoe zwaar die zijn

Rik koster schreef:als ze mij eens een plezier zouden doen .
de zevenhuizerplas vol gooien met karper

dus het liefst een put vol gooien met grote karper :lol: :lol:
K. van den Herik

04-02-2010 07:21

als je nu eens de oorzaak weg neemt en het probleem oplost Peter? En niet aan symptoombestrijding doet?
Of mag alleen de heppy fjew straks nog kurpels vissen?

Lees net dat een bepaalde vis op HV 18 keer gevangen is minimaal in 4 jaar. En er de laatste keer ook niet florissant uitzag. Ook overbezetting op de Rijn? Sloot van 1200 km?

Heb je enig idee hoeveel karper er zaten op een bepaald kanaal en nu onder mom van skp weer zijn bijgezet? Ja, maar sommige vangstgegevens mochten niet meetellen. Ook overbezet? Ruimen? Ze springen momenteel bijna de kant op.

De natuur/onze lieve heer* is best slim hoor en helpt zelf een handje

Als je niet uit je nek lult hoef je niks te onthouden, kan ik aanbevelen. Geldt ook voor liegen, overdrijven.

* doorhalen wat van toepassing is
pj otte

04-02-2010 09:20

K. van den Herik schreef:als je nu eens de oorzaak weg neemt en het probleem oplost Peter? En niet aan symptoombestrijding doet?

Verklaar u nader.

K. van den Herik schreef:Heb je enig idee hoeveel karper er zaten op een bepaald kanaal en nu onder mom van skp weer zijn bijgezet? Ja, maar sommige vangstgegevens mochten niet meetellen. Ook overbezet? Ruimen? Ze springen momenteel bijna de kant op.

Verklaar u nader

K. van den Herik schreef:
Als je niet uit je nek lult hoef je niks te onthouden, kan ik aanbevelen. Geldt ook voor liegen, overdrijven.

Jammer dat u dergelijke denigrerende uitspraken doet door zo op de man te spelen.

Wat was de aanleiding van mijn vorige reactie waarin ik verkondigde dat zaken niet in overeen stemming waren met eerdere uitspraken van u kant. In discussies over visstandbeheer in betrekking tot betaalwateren was het eerste wat er van u zijde vaak bijgehaald werd het argument “maar de overvolle putjes hier dan”. Een terechte opmerking alleen om discussies helder te houden op dat moment niet van toepassing, daar de discussie betrekking had op BTW. Nu je naar mijn bescheiden mening aangeeft plotseling voorstander te zijn van dergelijk putjes was dit voor mij aanleiding te reageren. Dat spanningsveld ligt er toch of zie ik het helemaal verkeerd? Kan natuurlijk zijn dat ik het niet in de juiste context geplaatst heb. Als dat zo is dan verneem ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Peter
K. van den Herik

04-02-2010 11:39

Jammer dat u dergelijke denigrerende uitspraken doet door zo op de man te spelen.

Niets denigrerend aan is ook een gezegde/spreekwoord. Je hoeft immers niets extra's te onthouden.

Slecht beheerde putten heb ik het over, lijkt me heeeeeeel anders. Maar vooruit. Er is behoefte aan viswateren waar je met de vaste hengel karpertjes kan vangen. Sterker: er worden hele wereldkampioenschappen voor georganiseerd.

Blader eens in een oude De Karper, zal je tegen komen dat ik schrijf, dat vijvers met meer dan 2000 kilo vis per ha geen nadeel qua gezondheid/stress hoeft te zijn voor de vis. Bel gerust eens met ook jou vertegenwoordigers bij SVN.

Ik vind, vond zal altijd blijven vinden, dat er een aantal viswateren moeten zijn met een hoge(re) bezettingsgraad ( dan wat eigenlijk? Moet dat dan 50 kilo zijn?). Denk bijvoorbeeld aan de Snoekbaars. Dacht je dat daar sprake is van een evenwichtig bestand na draagkracht van het water? Duuuh. Is dat erg? Iemand problemen mee? Dacht ik ook niet. Moet je eens vragen hoeveel de winnaar aan kilo's heeft met een viswedstrijd.

Uit de losse pols:
Sassenhein? De IJzeren Vrouw? Uppel? Hoornaar? Lammetjeswiel, Rijzenwiel,

Hoeveel hebben er niet leren vissen of met vissen leren omgaan?

Veghel: Waarom is bij de hvr geen rekening gehouden met de vangstgegevens van een aantal mannen? Ik weet er 1 met meer dan 200 karpers uit dat jaar met een redelijk groot aantal spiegels erbij. Er zijn nu vissers die worden helemaal gek van het aantal spiegelkarpertjes die ze vangen. Lieg ik, lieg ik in permissie, maar jij weet dat dat zo is. Gisteravond met iemand aan de telefoon die moest wachten op lading: tijdens het gesprek sprongen er 3 van die guppen, waarvan 1 schubje.

De oorzaak van papegaaien bekken ligt voor een groot deel in het onoordelkundig gebruik van materialen, het onoordeelkundig onthaken van de vissen. Door de vissen te verwijderen heb je geen symptoom ( kapotte bekken) meer, maar de oorzaak (veroorzaker) is er nog steeds.
Rik koster
Contacteer:

04-02-2010 11:46

k,zuurstof zat nu er een gemaal staat te pompen op het lage bergse bos.dat water komt meen ik uit de rotte,en daar komt ook zoveel natuurlijk voedsel uit mee.ik denk dat het wel te doen s hoor,maar goed ben geen geleerde over dieptes met zuurstoffen etcetra,vind het wel tijd om een keer te baggeren daar.
K. van den Herik

04-02-2010 11:55

Moet het gemaal niet het grondwater op peil hoeden Rik? Dan voert het gemaal af op de Rotte.
http://www.mwhglobal.nl/projecten2/handboek-waterbodem

http://www.helpdeskwater.nl/
Rik koster
Contacteer:

04-02-2010 12:21

ja maar het water uit de rotte,komt uit in het lage bergse bos,dus dan komt er toch ook zat zuurstof mee ?
pj otte

05-02-2010 10:56

Klaas,

We kunnen in onze maatschappij nu eenmaal niet aan alle behoeftes voorzien. Of er wereldkampioen schappen georganiseerd worden doet daar niets aan af. Zeker niet als we het hebben over trutputjes (ook jouw woorden).

Over de hoeveelheden vis per ha hebben we een aantal normen. De belangrijkste is wel de invloed van de hoeveelheid vis op de waterkwaliteit. Kom onder andere in het boek Visstandbeheer in de Nederlandse binnen water de volgende passage op pagina 99 tegen.

Beheeradvies voor visvijvers.
Zeker in waterarme gebieden maken veel vissers gebruik van visvijvers. Er kan dan spraken zijn van veel ‘hengeldruk’. Het water is vaak te klein onvoldoende vis te produceren, dus moeten er vangbare vissen worden uitgezet. Mocht tot uitzetting worden overgegaan, dan moet dat wel in verhouding zijn met de aanwezigheid en productie van natuurlijk voedsel. Daarom mag de bezetting nooit groter zijn dan 250 tot 400 kg vis per hectare, afhankelijk van de voedselrijkdom.

Nu kan deze uitgave van de NVVS uit 1989 wat achterhaald zijn en is er spraken van voortschrijdend inzicht?

Kijk ik naar de tabellen die in 1995 door de OVB zijn uitgegeven dan kom ik afhankelijk van het type water het volgende tegen. Brasem snoekbaars type 450 tot 800 kg visbiomassa.
Kom dus bij lange na niet aan de ........ kg per hectare die je voorstelt als aanvaardbaar volgens de geleerde. Dat Sportvisserij Nederland soms met twee tongen spreekt moet je ook bekend zijn. MK predikt andere normen dan de mannen die zich met visserij onderzoek in de praktijk bezig houden. Op zich wel begrijpelijk MK is een zuivere promotor van het vissen waarbij de macht van het getal (leden) en de populariteit belangrijk is. Dit in tegenstelling tot de mannen die bij ons op de visvijver al een aantal keren aan inventarisatie van het bestand hebben gedaan. Hoef je geen namen te noemen of het moet die van G v d L zijn.

Wat de Snoekbaars aangaat het volgende, als controle hebben we wat normen. Een van de belangrijkste was dus de waterkwaliteit in verhouding tot de hoeveelheid vis. Bij haar kunnen we niet spreken van een afgesloten put er wordt 24 uur per dag water ingelaten en afgevoerd. Dit systeem samen met de fontein zorgt er voor dat de waterkwaliteit er onder normale omstandigheden er optimaal is. Door regelmatig waterbemonstering uit te voeren is aangetoond dat deze maatregelen voldoende zijn om aan de norm die (men) hanteert van het aantal kg te overschrijden. Verder is aangetoond dat de slibjaar vanuit het verleden in belangrijke maten verdwenen is.

Nu een ander water van een 2 ha hier in een aangrenzende gemeente. Waar men in het verleden makkelijk jaarlijks meer dan 2000 kg vis op het al aanwezige bestand plompten. De vele honderden kg vis die er jaarlijks het loodje lieten was in mijn ogen door de ongebreidelde uitzettingen niet normaal. Recent onderzoek door onze vrienden van Sportvisserij Nederland heeft er toe geleid dat maatregelen gen omen zijn om massale heden vissterfte ten dagen te voorkomen. Dat hier de waterkwaliteit rechtstreeks verband hield met de grote hoeveel heden aanwezige vis lijkt me duidelijk. In tegenstelling tot het water in België wat we als voorbeeld namen komt hier geen vers water binnen. Dat de KRW op dergelijke putten vanwege de mogelijkheid van vervuilt grondwater zul je ook meemoeten nemen in je overwegingen om nog vis uit te mogen zetten. Dat is althans de uitspraak van het waterschap wat in dit gebied actief is. Je geeft aan dat het onze eigen schuld is vanwege het ongebreideld uitzettingspatroon wat er nog steeds plaats vind.

Wat je vraag aangaat waarom van een bepaalde persoon jou bekend geen gegevens verwerkt zijn in de hengelvangstregistratie is het antwoord simpel. Heb nooit geen formulier van hem mogen ontvangen. Kan verder nog kwijt dat hij zich in eerste instantie ingezet heeft voor het project door onder andere zich bezig te houden met het opkweken van kleine spiegels. Ook heeft hij zich drie keer volledig ingezet tijdens uitzettingen. Dat onze verstandhouding op dit moment ernstig vertroebeld is door daar niets aan af. Dat hij een man van de cijfers is maakt het nog meer onverklaarbaar niet met zijn waardevolle gegevens ook na de periode van uitzetting boven tafel te komen.
Nu te komen met dit verhaal komt me wat vreemd over. Nog een kleine anekdote dan, tijdens onze laatste uitzetting was het vak waar de registratie plaatsvond voorzien van karper. Tot de jouw bekende persoon een erg mooie spiegel in zijn handen kreeg. Hij opperde die spiegel maar in het vak waar hij normaal gesproken vist uit te zetten. had er geen moeite mee. Was hij van mening dat er spraken was van een overbezetting. Wat ook in jouw visie hier uitgedragen bij langen na nog niet kon. Had hij ook die vis er niet ingepompt, wil maar zeggen.

Heden ten dagen zijn er nog steeds karpervissers aan het kanaal die er niet aan hun vissen kunnen komen. Andere zijn juist weer teruggekomen vanwege het project. Klap uit de kerk maar ja het moet dan maar kan anders je vraag niet goed onderbouwen. Na 5 jaar is de eerste 15 kg vis van de uitzetting 2005 een feit. Wil je minder spiegelkarper vangen is dat mogelijk door op een ander vak van het kanaal te gaan vissen. Iets wat ik zelf door de omstandigheden genoodzaakt ben te doen als men dat nog toestaat.
Resumerend, nemen we de waterkwaliteit als het belangrijkste uitgangspunt voor een put (de normen zijn bekend) heb ik er geen moeite mee boeken opzij te gooien. Daar er sinds ongeveer 1998 op meer dan 200 putten in ons land om verschillende en vaak onbekende rede massale sterfte gevallen hebben voorgedaan. Ben ik erg voorzichtig geworden om zo maar iets te doen. Waar de uitkomst nu of op termijn ons totaal onbekend is.

Hoop dit onderlinge niveau van communiceren ook al zijn we het niet altijd met elkaar eens nog lang vol te houden.
Peter
leen goudappel

05-02-2010 12:20

Zomer sterfte zelfde verhaal,natuur lost zijn eigen problemen op! Het is kut om te zien,maar zo gaat dat nou eenmaal,zijn heus niet het enige landje met 'Winter/Zomer' sterfte.
.

Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust