Op de deurmat 2007 nr. 4
Product
Japanse Koi
Aanbieder
Koi Sales Organisation BV
Oordeel
FF
Een alerte abonnee vraagt ons oordeel over een wel heel bijzondere belegging: investeren in Koi Karpers. Deze Japanse vissen zijn een verzamelobject en voor goede Koi Karpers worden flinke bedragen betaald. De wat knullige brochure en website doen uit de doeken hoe uw belegging in vissen kan leiden tot een mooi rendement. Bij aanvang koopt u 25 vissen voor € 28 per stuk, dus € 700 in totaal. De vissen worden, na een strenge selectie, geïmporteerd vanuit Japan. Omdat de vissen in een professioneel verzorgingscentrum verblijven moet u daarvoor ook betalen. De jaarlijkse kosten van verzorging zijn € 29 per vis. Die verzorgingskosten betaalt u gedurende vijf jaar. Per saldo komt de totale investering voor de 25 vissen uit op een bedrag van € 4.325 gedurende vijf jaar. Of alle kosten vooraf moeten worden betaald kan ik niet herleiden uit het informatiemateriaal. Het rendement zal moeten komen uit de waardegroei van de vissen. Zo vermeldt de folder dat de vissen na vijf jaar tussen de 55 en 85 centimeter groot moeten zijn. Daaraan koppelt men een verwachte waarde van € 375 per vis. Wilt u de vissen verkopen, dan moet u rekening houden met 15% verkoopkosten. Per saldo moeten uw 25 vissen na vijf jaar dus € 9.375 opbrengen waarvan u na aftrek van de 15% kosten nog € 7.968,75 ontvangt. Op de totale investering van € 4.325 is dat een enkelvoudig rendement van 84,25% zo rekent de aanbieder u voor. Hoewel ik me zelden verdiep in de viswereld, uitgezonderd in restaurants, levert een snelle check op internet inderdaad flinke bedragen op voor Koikarpers. Een Amerikaanse site heeft vele vissen te koop staan voor bedragen tussen de $ 4.000 en $ 10.000. Op marktplaats vind ik Koi karpers die enkele honderden euro's moeten opleveren. Op zich kan ik weinig vinden waarmee deze belegging ongeloofwaardig is. Toch zijn er vraagtekens waar ik het antwoord niet op kan vinden, bijvoorbeeld wat nu de werkelijke waarde bepaalt van deze vissen, wat de kansen zijn op uitval door ziekte en of de verzorgingskosten wel realistisch zijn. Overigens zijn aanbieders van dergelijke beleggingsobjecten verplicht een vergunning aan te vragen bij de AFM. Daarvan vind ik echter niets terug. Te veel vraagtekens resteren, waardoor ik mijn oordeel beperk tot twee F'jes.
Nee dus....
http://www.autoriteitfinancielemarkten. ... _Sales.pdf