veul centjes verdienen:

Plaats reactie
K. van den Herik

11-08-2008 14:53

Op de deurmat 2007 nr. 4
Product

Japanse Koi

Aanbieder
Koi Sales Organisation BV

Oordeel
FF

Een alerte abonnee vraagt ons oordeel over een wel heel bijzondere belegging: investeren in Koi Karpers. Deze Japanse vissen zijn een verzamelobject en voor goede Koi Karpers worden flinke bedragen betaald. De wat knullige brochure en website doen uit de doeken hoe uw belegging in vissen kan leiden tot een mooi rendement. Bij aanvang koopt u 25 vissen voor € 28 per stuk, dus € 700 in totaal. De vissen worden, na een strenge selectie, geïmporteerd vanuit Japan. Omdat de vissen in een professioneel verzorgingscentrum verblijven moet u daarvoor ook betalen. De jaarlijkse kosten van verzorging zijn € 29 per vis. Die verzorgingskosten betaalt u gedurende vijf jaar. Per saldo komt de totale investering voor de 25 vissen uit op een bedrag van € 4.325 gedurende vijf jaar. Of alle kosten vooraf moeten worden betaald kan ik niet herleiden uit het informatiemateriaal. Het rendement zal moeten komen uit de waardegroei van de vissen. Zo vermeldt de folder dat de vissen na vijf jaar tussen de 55 en 85 centimeter groot moeten zijn. Daaraan koppelt men een verwachte waarde van € 375 per vis. Wilt u de vissen verkopen, dan moet u rekening houden met 15% verkoopkosten. Per saldo moeten uw 25 vissen na vijf jaar dus € 9.375 opbrengen waarvan u na aftrek van de 15% kosten nog € 7.968,75 ontvangt. Op de totale investering van € 4.325 is dat een enkelvoudig rendement van 84,25% zo rekent de aanbieder u voor. Hoewel ik me zelden verdiep in de viswereld, uitgezonderd in restaurants, levert een snelle check op internet inderdaad flinke bedragen op voor Koikarpers. Een Amerikaanse site heeft vele vissen te koop staan voor bedragen tussen de $ 4.000 en $ 10.000. Op marktplaats vind ik Koi karpers die enkele honderden euro's moeten opleveren. Op zich kan ik weinig vinden waarmee deze belegging ongeloofwaardig is. Toch zijn er vraagtekens waar ik het antwoord niet op kan vinden, bijvoorbeeld wat nu de werkelijke waarde bepaalt van deze vissen, wat de kansen zijn op uitval door ziekte en of de verzorgingskosten wel realistisch zijn. Overigens zijn aanbieders van dergelijke beleggingsobjecten verplicht een vergunning aan te vragen bij de AFM. Daarvan vind ik echter niets terug. Te veel vraagtekens resteren, waardoor ik mijn oordeel beperk tot twee F'jes.

Nee dus....
http://www.autoriteitfinancielemarkten. ... _Sales.pdf
Kees Verheij

11-08-2008 21:17

"Het risico van dit product is zeer groot"

8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
mitsz van der kamp
Contacteer:

11-08-2008 21:27

Het risico van elke koi is zeer groot.

Ik vind het maar een rare hobby...
ferenc van de vorstenbosc
Contacteer:

13-08-2008 22:50

Toch kan je een leuk zakcentje aan koi's verdienen.Als je ziet dat een jonge koi al gauw een x aantal 100euro per jaar kan stijgen.
K. van den Herik

14-08-2008 08:02

wel ff een vergunninkie regelen bij afm
Dries Jacke

14-08-2008 11:46

Puntje bij paaltje, je bent je geld kwijt aan kosten of ziektes, sterfte of watvoor smoesjes dan ook. En zo wordt je opgelicht en leeggetrokken.
K. van den Herik

14-08-2008 12:12

hoho er is nog steeds niemand opgelicht.

alleen had iemand niet de juiste papieren
Dries Jacke

14-08-2008 15:13

Gelukkig niet K. zeg ook niet dat het zo is.

Maar tegenwoordig moet je zo oppassen met zulke dingen. Als je denkt dat je pensioen goed is afgesloten, en die arme stakkers mogen dan eindelijk stoppen met werken, dan is er geen geld meer. Foetsie pleite weg.

En als hun hun vergunningen nog niet op orde hebben, heb ik wer weinig vertrouwen in. Dit is een groot risico die koi's en ik kan het weten want mn schoonpa heeft ze jaren gehad en dan bedoel ik niet die koi's van de welkoop ;)

Maarja het kan ook goed gaan of niet of wel of niet..............................
Kees Ouwehand

14-08-2008 15:46

Nou, die pensioenen vallen nog wel mee tot nu toe. Worden nog gewoon uitgekeerd. Is trouwens verzekeren met het oog op een voorspelde gebeurtenis. Daar worden verzekeringsmaatschappijen rijk van. Niet zo zeer een belegging.

Maar de meeste beleggingsprojecten zijn verder onzeker. Meer geldklopperij voor lui die een paar centen over hebben. In geval van levende have zou ik er al helemaal niet aan beginnen. Pfff, een koi liefhebber die zijn koi verkoopt op het moment dat deze het meest waard is?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

15-08-2008 07:51

zolang er geen bedrijf- of ondernemings pensioen mee doet vallen pensioen niet (altijd) of (altijd) niet mee.
Kees Ouwehand

15-08-2008 08:23

Tja, dan kun je natuurlijk je geld in koi stoppen. Of een goede verzekering afsluiten. Ze bellen je wel rond etenstijd. De wet van behoud van ellende blijft opgaan.

Groet, Kees
Dries Jacke

15-08-2008 10:06

Kees Ouwehand schreef:Nou, die pensioenen vallen nog wel mee tot nu toe. Worden nog gewoon uitgekeerd. Is trouwens verzekeren met het oog op een voorspelde gebeurtenis. Daar worden verzekeringsmaatschappijen rijk van. Niet zo zeer een belegging.

Maar de meeste beleggingsprojecten zijn verder onzeker. Meer geldklopperij voor lui die een paar centen over hebben. In geval van levende have zou ik er al helemaal niet aan beginnen. Pfff, een koi liefhebber die zijn koi verkoopt op het moment dat deze het meest waard is?

Groet, Kees

Daar heb je wel gelijk in Kees maar tegenwoordig werkt dat toch wel allemaal even anders als 30 jaar geleden. Tegenwoordig wordt het allemaal zo mooi voorgeschoteld en je wordt een hoek in gedrukt om dat pensioen te nemen. Helaas is het ook het geval, dat alle afsluiters je in die hoek drukken. Zal wel om afsluitprovisies gaan.

Ik krijg geen pensioenopbouw via mn werk en moet er dus voor zorgen dat ik straks op mn ouwe dag nog een zakcentje heb. Ik heb verschillende instanties geprobeerd om een pensioen af te sluiten en allemaal proberen ze je het mooiste aan te smeren en het meest stabiele pensioen wordt van de tafel geveegd en verders geen aandacht aan besteed, zodat er als keuze weinig voor je overblijft. Ik had al getekend en toen ik de voorwaarden las, zou ik weinig tot niets overhouden ivm met kosten ect........ Geannuleerd per brief en die meneer was woest. Ik heb besloten om geen pensioen af te sluiten en gewoon maandelijk een x bedrag te sparen en tevens zie ik mn huis dan als pensioen.

Ik wil aangeven, mensen laat je niet verleiden met de mooiste verhalen. Deze koibranche is heel erg risicovol en het zal mij niks verbazen dat je je geld kwijt bent of zeker voor de helft door ziektes, sterftes of potten met medicijnen. Ik zou toch graag willen weten of je voor een vis betaald die al in Nederland is aangekomen of moet ie nog uit Japan komen, als ze uberhaupt komen. Ze weten onze gevoelige plek weer te raken ;)

Wie of wat is er tegenwoordig nog te vertrouwen? Als de staatsloterij ookal het volk oplicht. Een regering die de gewone man leeg trekt.

Als ik het bovenstaande lees, krijg ik alweer een glimlach, gouden bergen en veel geld verdienen. Misschien ben ik paraniona geworden :o
K. van den Herik

15-08-2008 10:40

Gelukkig komen er steeds meer transparante producten op de markt. Ook de AFM doet haar werk goed, hoewel het hier en daar dreigt door te slaan. o.a de boete voor de koi verkoper...

Blijft alleen de overheid: afspraken uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Zie o.a. brede herwaardering, bp2001 enz.

Deelname bedrijfs- of beroeps of ondernemingspensioen geldt altijd verplichte deelname. Kleine uitzondering voor gewetensbezwaarden.

Vrije beroepen, zoals ict (BV 25) moet/mag de werkgever zelf wat regelen via verzekeraar. Regelt het bedrijf iets, is deelname verplicht. Regelt werkgever niets, kan/mag je zelf iets regelen. Eventueel mbv lijfrenteaftrek mogelijkheden.

http://www.geldenrecht.nl/pensioen/2483 ... umbus.html
Kees Ouwehand

15-08-2008 12:58

Dries,

Punt is dat als je veul centjes wilt verdienen je met het beleggen in koi een groot risico loopt dat je veul centjes verliest. Daar moet je voor je oude dag niet van afhankelijk zijn. Een verzekering kan duur zijn, maar keert nog wel uit. Als je geld over hebt kun je natuurlijk speculeren wat je wilt. Maar waarschijnlijk weet je dan zelf al hoe je veul centjes kunt verdienen.

De sappelaars met spaarcentjes tuinen er helaas altijd weer in.

Groet, Kees

Toeval wil dat op dit moment hieronder deze advertentie voorbijkomt:

http://mistermoney.rtl.nl/aow.asp

Zou Google de discussie volgen?
Plaats reactie