Boete krijgen zonder te hebben gevist!!?!
- Omar Maxim Bogerd
- Contacteer:
Laurens,
Over de manier waarop e.e.a. is verlopen kan ik natuurlijk niets zeggen (ik was per slot van rekening niet de BOA in kwestie).
Naar ik aanneem ben je (zo te lezen terecht) verbaliseerd op feit H 662 B:
"Een vistuig voorhanden hebben op of in de nabijheid van enig binnenwater, te weten één of twee hengels, terwijl men niet gerechtigd is in dat water te vissen." De transactie voor dit feit is momenteel € 60,00.
Overigens voor de goede orde: het geld van de boetes komt gewoon in de staatskas; geen opsporingsambtenaar wordt er een cent wijzer van!

Over de manier waarop e.e.a. is verlopen kan ik natuurlijk niets zeggen (ik was per slot van rekening niet de BOA in kwestie).
Naar ik aanneem ben je (zo te lezen terecht) verbaliseerd op feit H 662 B:
"Een vistuig voorhanden hebben op of in de nabijheid van enig binnenwater, te weten één of twee hengels, terwijl men niet gerechtigd is in dat water te vissen." De transactie voor dit feit is momenteel € 60,00.
Overigens voor de goede orde: het geld van de boetes komt gewoon in de staatskas; geen opsporingsambtenaar wordt er een cent wijzer van!
Geloven is mooi, controleren is beter.
						- 
				K. van den Herik
Laurens, eigenlijk doet die man gewoon zijn werk, werk waar die voor is aangesteld door de federatie=de hsv-en zijn dus de leden. Hij kan er niets aan doen dat je even vergeten bent wat wel en niet mag. Je maatje wist het donders goed en nam het risico. Dus de man heeft zich prima van zijn taak gekweten. Ben je het echt niet eens, moet je het volgens dezelfde regels aanvechten. Er is 1 getuige dus sta je al minder, minder sterk.
Toevallig weet ik dat er in dat gebied zoveel gebeurt wat niet kan en mag, hoofdzakelijk door karperaars dat elke poging om maar iets extra voor elkaar te krijgen in de kiem gesmoord wordt. Ga er maar van uit, dat 1 en ander nog 5 keer strenger gaat worden. Boetes voor vissen schiet nu immers op.
Tja en wie ( zeker een boa) slaat mag voor mij zijn leven geroyeerd worden bij elke hsv in nl. Neem dan een politieagent... ik weet wel een leuke

Toevallig weet ik dat er in dat gebied zoveel gebeurt wat niet kan en mag, hoofdzakelijk door karperaars dat elke poging om maar iets extra voor elkaar te krijgen in de kiem gesmoord wordt. Ga er maar van uit, dat 1 en ander nog 5 keer strenger gaat worden. Boetes voor vissen schiet nu immers op.
Tja en wie ( zeker een boa) slaat mag voor mij zijn leven geroyeerd worden bij elke hsv in nl. Neem dan een politieagent... ik weet wel een leuke
- richard vd Zand
Op een morgen komt een man terug van een vistochtje van verschillende uren en besluit om een dutje te doen. 
Ondanks het feit dat ze niet vertrouwd is met het meer, besluit de vrouw toch om de boot van haar man eens te gebruiken. Ze vaart een eindje op het meer, gooit het anker uit en leest een boek.
Plots komt er een man, de terreinbeheerder langs met zijn boot.
Hij vaart tot naast de boot van de vrouw en zegt, 'Goede morgen mevrouw. Wat bent u aan het doen ?'
'Een boek aan het lezen' antwoordt ze, (denkend, 'Is dat niet duidelijk ?')
'U bent in een Verboden Te Vissen zone' informeert hij haar.
'Sorry vriend, maar ik ben niet aan het vissen. Ik ben aan het lezen'
'Ja, maar u hebt al het gereedschap. Voor zover ik weet, kunt u er op elk ogenblik mee beginnen.
Ik moet u een bekeuring geven en uw materiaal in beslag nemen'.
'Als u dat doet, zal ik u moeten aangeven voor seksuele intimidatie' zegt de vrouw.
'Maar ik heb u zelfs nog niet aangeraakt' zegt de man.
'Dat is waar, maar u hebt al het gereedschap om het te doen bij u. Voor zover ik weet, kunt u er op elk ogenblik mee beginnen ', zegt de vrouw.
'Nog een prettige dag verder mevrouw', en hij vertrok.
MORAAL: Dus als de boa de letter van de wet te letterlijk neemt dan kunnen we mekaar het leven wel met alles zuur maken of niet

Ondanks het feit dat ze niet vertrouwd is met het meer, besluit de vrouw toch om de boot van haar man eens te gebruiken. Ze vaart een eindje op het meer, gooit het anker uit en leest een boek.
Hij vaart tot naast de boot van de vrouw en zegt, 'Goede morgen mevrouw. Wat bent u aan het doen ?'
'Ja, maar u hebt al het gereedschap. Voor zover ik weet, kunt u er op elk ogenblik mee beginnen.
'Als u dat doet, zal ik u moeten aangeven voor seksuele intimidatie' zegt de vrouw.
'Dat is waar, maar u hebt al het gereedschap om het te doen bij u. Voor zover ik weet, kunt u er op elk ogenblik mee beginnen ', zegt de vrouw.
MORAAL: Dus als de boa de letter van de wet te letterlijk neemt dan kunnen we mekaar het leven wel met alles zuur maken of niet
- 
				Robin Straver
whahahahahahaha die is wel goed:D:D

- Martin Beek
- Contacteer:
Over die boeg had jij het natuurlijk ook kunnen gooien Laurens, misschien voor de volgende keer!   Heb zo je hele verhaal gelezen, erg zuur, maar denk idd dat je er weinig tegen in kunt brengen
  Heb zo je hele verhaal gelezen, erg zuur, maar denk idd dat je er weinig tegen in kunt brengen   Als we alles letterlijk nemen dan ben je inderdaad de spreekwoordelijke lul.
 Als we alles letterlijk nemen dan ben je inderdaad de spreekwoordelijke lul.

Heb zo je hele verhaal gelezen, erg zuur, maar denk idd dat je er weinig tegen in kunt brengen
  Heb zo je hele verhaal gelezen, erg zuur, maar denk idd dat je er weinig tegen in kunt brengen   Als we alles letterlijk nemen dan ben je inderdaad de spreekwoordelijke lul.
 Als we alles letterlijk nemen dan ben je inderdaad de spreekwoordelijke lul.- 
				Martijn Nederpel
Daarnaast is het uitschrijven een manier om de orde te handhaven m.a.w. de dienstdoende beambte is niet verplicht een bekeuring uit te schrijven. Als je het voor laat komen heb je grote kans dat er begrip word getoond voor je situatie en dat de bedrag word geschrapt

- Hans Brinkel
- Contacteer:
K. van den Herik schreef:
Toevallig weet ik dat er in dat gebied zoveel gebeurt wat niet kan en mag, hoofdzakelijk door karperaars dat elke poging om maar iets extra voor elkaar te krijgen in de kiem gesmoord wordt.
Klaas, heel herkenbaar dat zaken in de kiem gesmoord wordt, ik heb er iig mijn buik vol van.
Ze zoeken het maar lekker uit die zogenaamde karpervissers...
En voor wat betreft het slaan van die Boa,...ik ben het geheel eens met je posting
Ik walg ondertussen meer en meer van de agressie in Nederland, en dan vooral ook in het verkeer en al die kwibussen aan de waterkant
Kan er ondertussen aardig over mee praten.
HB
- Douwe Bijlsma
Dus Martijn een beambte schrijft volledig volgens de letter een bekeuring uit en een rechter zegt dat hij iets begripvoller had moeten reageren??

Vissen is een hobby, geen religie!
						- 
				Martijn Nederpel
Douwe
Ja dat is mogelijk. Een rechter houd namelijk ook rekening met het doel waarom een bepaalde wet/regel is opgesteld. In dit geval dus het vissen zonder papieren. Om te voorkomen dat iemand snel zijn hengel binnendraait is vastgesteld dat ook het aanwezig zijn strafbaar kan zijn. echter in dit geval is het dusdanig onwaarschijnlijk dat er gevist werd dat je kans maakt dat er begrip getoont word.
Anders ou een hengelsportzaak in de nabijheid van een water die opgetuigde setjes heeft staan, totaal failliet bekeurd kan worden.....
mvg martijn

Ja dat is mogelijk. Een rechter houd namelijk ook rekening met het doel waarom een bepaalde wet/regel is opgesteld. In dit geval dus het vissen zonder papieren. Om te voorkomen dat iemand snel zijn hengel binnendraait is vastgesteld dat ook het aanwezig zijn strafbaar kan zijn. echter in dit geval is het dusdanig onwaarschijnlijk dat er gevist werd dat je kans maakt dat er begrip getoont word.
Anders ou een hengelsportzaak in de nabijheid van een water die opgetuigde setjes heeft staan, totaal failliet bekeurd kan worden.....
mvg martijn
- Omar Maxim Bogerd
- Contacteer:
Martijn,
Het gaat er niet om of iemand al gevist had, het kan ook het voornemen zijn om er te gaan vissen.
Het voorbeeld van de hengelsportzaak raakt mijns inziens kant noch wal.

Het gaat er niet om of iemand al gevist had, het kan ook het voornemen zijn om er te gaan vissen.
Het voorbeeld van de hengelsportzaak raakt mijns inziens kant noch wal.
Geloven is mooi, controleren is beter.
						- Douwe Bijlsma
Martijn ik laat je nek dit keer met rust, jou vergelijkingen zijn weer als vanouds.
Een rechter kent maar 1 recht waarop hij moet oordelen en dat is de wettekst.
Die tekst laat niets te raden over, zo je kunt lezen, een BOA kan nog beslissen om te waarschuwen.
Een rechter moet handelen naar de wet niet naar een onderbuikgevoel of dat het toch wel zielig is dat iemand die een feitelijke overtreding heeft gemaakt een bekeuring heeft gekregen.
Let wel ik had ook liever gehad dat het bij een waarschuwing was gebleven ik ben ook van mening dat dit soort bekeuringen onzin zijn maar ja tis net oars.

Een rechter kent maar 1 recht waarop hij moet oordelen en dat is de wettekst.
Die tekst laat niets te raden over, zo je kunt lezen, een BOA kan nog beslissen om te waarschuwen.
Een rechter moet handelen naar de wet niet naar een onderbuikgevoel of dat het toch wel zielig is dat iemand die een feitelijke overtreding heeft gemaakt een bekeuring heeft gekregen.
Let wel ik had ook liever gehad dat het bij een waarschuwing was gebleven ik ben ook van mening dat dit soort bekeuringen onzin zijn maar ja tis net oars.
						- richard vd Zand
beste Omar,
zo wetje H 662 B: roept toch alleen discussie op ik vind dat wetje gewoon geschrapt moet worden dus met andere worden niet in de nabijheid of zo, nee je moet duidelijk aan het vissen zijn.
dat is pas duidelijk

zo wetje H 662 B: roept toch alleen discussie op ik vind dat wetje gewoon geschrapt moet worden dus met andere worden niet in de nabijheid of zo, nee je moet duidelijk aan het vissen zijn.
dat is pas duidelijk
- Douwe Bijlsma
Tsja jij vindt, ik vind, wij vinden en iedereen vindt iets anders.
Ik vind dat de regel duidelijk genoeg is.

Ik vind dat de regel duidelijk genoeg is.
						- richard vd Zand
nee dat is niet duidelijk Douwe dat wetje. voorbeeld ik woon zelf aan het water betreffende water is van sint petrus uit huissen(ben daar niet lid van omdat je in huissen moet wonen/woonadres is in Arnhem grensgeval)ik  heb al twee keer een boa aan de deur gehad omdat ik de visspullen in de tuin had liggen  dus niet aan het vissen.
en jij vind dit duidelijk??

en jij vind dit duidelijk??
- Douwe Bijlsma
Richard nogmaals jij vindt, ik vind, of iets duidelijk is hangt compleet af van de persoon.
Wat jij doet is provoceren na 1 bezoekje zou het toch duidelijk moeten zijn of niet soms?
IK vind de regel duidelijk, jij blijkbaar niet, end off the story

Wat jij doet is provoceren na 1 bezoekje zou het toch duidelijk moeten zijn of niet soms?
IK vind de regel duidelijk, jij blijkbaar niet, end off the story
						- richard vd Zand
ben je een schoolmeester of zo????
ps de rechter gaaf me wel gelijk
jaaaa end of story

jaaaa end of story
- Douwe Bijlsma
Nee ik ben alleen maar lastig en zeker als iemand denkt dat hij iets vindt wat ik dan vervolgens ook zal moeten vinden.

- 
				Wim Verbeek
Ik ken ook verschillende situaties waarin een recher begrip toonde en de boa of agent niet.. Dus dat kan wel!!!

- Andre Jacobs
en ík vind dat de Boa zich "hufterig" heeft gedragen   (voor Douwe: niet naar redelijkheid en billijkheid heeft gehandeld?). Volgens de ondubbelzinnige letter van de wet heeft ie weliswaar gewoon gelijk. De topicstarter zal er naar mijn mening dan ook niet onderuitkomen en de boete gewoon moeten betalen.
  (voor Douwe: niet naar redelijkheid en billijkheid heeft gehandeld?). Volgens de ondubbelzinnige letter van de wet heeft ie weliswaar gewoon gelijk. De topicstarter zal er naar mijn mening dan ook niet onderuitkomen en de boete gewoon moeten betalen. 
Máár...de Boa in kwestie streeft naar mijn mening niet het doel na, waarvoor die wet (like (m)any other) is bedoeld. Die wet is mijns inziens bedoeld om de orde te kunnen handhaven, door het stellen van grenzen in situaties waarin deze onduidelijk kunnen zijn. Het geeft de controleur de mogelijkheid de visser die kwaad van wil is, tóch aan te pakken. Ze hebben de vrijheid iemand die te goeder trouw is niet te bekeuren. Het kunnen inschatten van goed of fout moet maar een functievereiste zijn voor de controleur. Zoals het hier iig gepresenteerd wordt, lijkt het tegenovergestelde van toepassing. Iemand die te goeder trouw is, wordt op de bon geslingerd, het staat immers zo geschreven in de wet, dus moeten we dat zo uitvoeren zonder er bij na te denken. Ik vind het puur een kwestie van pesterij/geval van verkeerd been uit bed gestapt. Hij had best even het verhaal kunnen aanhoren van de topicstarter. Er werd immers niet gevist, de elastiekjes zaten nog om de hengels en het spul was droog. Een waarschuwing was voldoende geweest om eventuele toekomstige pogingen in de kiem te smoren --> voilá doel behaald. Ik zeg tegen meneer de controleur: ga toch boeven vangen!

(voor Douwe: niet naar redelijkheid en billijkheid heeft gehandeld?). Volgens de ondubbelzinnige letter van de wet heeft ie weliswaar gewoon gelijk. De topicstarter zal er naar mijn mening dan ook niet onderuitkomen en de boete gewoon moeten betalen.
  (voor Douwe: niet naar redelijkheid en billijkheid heeft gehandeld?). Volgens de ondubbelzinnige letter van de wet heeft ie weliswaar gewoon gelijk. De topicstarter zal er naar mijn mening dan ook niet onderuitkomen en de boete gewoon moeten betalen. Máár...de Boa in kwestie streeft naar mijn mening niet het doel na, waarvoor die wet (like (m)any other) is bedoeld. Die wet is mijns inziens bedoeld om de orde te kunnen handhaven, door het stellen van grenzen in situaties waarin deze onduidelijk kunnen zijn. Het geeft de controleur de mogelijkheid de visser die kwaad van wil is, tóch aan te pakken. Ze hebben de vrijheid iemand die te goeder trouw is niet te bekeuren. Het kunnen inschatten van goed of fout moet maar een functievereiste zijn voor de controleur. Zoals het hier iig gepresenteerd wordt, lijkt het tegenovergestelde van toepassing. Iemand die te goeder trouw is, wordt op de bon geslingerd, het staat immers zo geschreven in de wet, dus moeten we dat zo uitvoeren zonder er bij na te denken. Ik vind het puur een kwestie van pesterij/geval van verkeerd been uit bed gestapt. Hij had best even het verhaal kunnen aanhoren van de topicstarter. Er werd immers niet gevist, de elastiekjes zaten nog om de hengels en het spul was droog. Een waarschuwing was voldoende geweest om eventuele toekomstige pogingen in de kiem te smoren --> voilá doel behaald. Ik zeg tegen meneer de controleur: ga toch boeven vangen!

- Dries Jacke
richard vd Zand schreef:Op een morgen komt een man terug van een vistochtje van verschillende uren en besluit om een dutje te doen.
Mocht mij zoiets overkomen, en ik was echt niet van plan om daar te gaan vissen. Dan zal ik er niet om schrijnen om het bovenstaande in de strijd te gooien, eens kijken hoe die meneer dan reageert, tevens zal ik zijn familie dan ook op de hoogte brengen of een stukje in de lokale krant laten zetten. Wie de bal kaatst kan m van dan ook terugverwachten. Erop los slaan helpt niet daar komt alleen maar meer ellende achterweg.
Laurens ik vind het heel triest voor je dat jij de pineut bent door fouten van andere vissers.
- Ruud Visser
- Contacteer:
richard vd Zand schreef:ben je een schoolmeester of zo????
jaaaa end of story

- Douwe Bijlsma
Andre jou vertaling naar mij toe en de inhoudelijke tekst van jou reactie kan ik mij volkomen in vinden..
PS die vertaling had niet gehoeven tussen ons gezegd was ik het met de eerste benaming al eens. 

Wim in de uitzondering wordt de regel bevestigd.

PS die vertaling had niet gehoeven tussen ons gezegd was ik het met de eerste benaming al eens.

Wim in de uitzondering wordt de regel bevestigd.
						- Andre Jacobs
haha niks persoonlijks Douwe, ik vind het leuk dat je kritisch bent en er tegenin gaat, terwijl je weet dat het eigenlijk wel goed bedoeld wordt, dus ik denk ik speel het spelletje mee  . Die controleur staat helaas volledig in zijn recht, zou ook anders moeten kunnen vind ik.
. Die controleur staat helaas volledig in zijn recht, zou ook anders moeten kunnen vind ik.
Ik vind dat er tevaak de letter van de wet nageleefd wordt zonder er verder bij na te denken. Weet niet of het beleid van handhavende instanties hierop aanstuurt of dat hier vrijheid in bestaat. Klein voorbeeldje:
Poos geleden verzette ik de auto 's avonds laat nog even, van de inrit naar het parkeerplekje/haventje voor het huis (10 meter?). Schoonpa moest namelijk als eerste weg de volgende ochtend en mijn auto stond er voor. De toevallig passerende politie vond dit blijkbaar wel zo gevaarlijk dat ik meteen mijn papieren moest laten zien en moest blazen en de hele mikmak. Toen dacht ik echt waar gaaat dit over. Dat was pure pesterij/machtsuitoefening/watjewil. In die 10 meter zonder moeilijke manouvres wat dan ook bracht ik niemand in gevaar. Ik had de auto al geparkeerd dus de politie zag dat er niets aan de hand was en dat er niets gebeurd was. Van een maatschappelijke functie was op dat moment geen enkele sprake volgens mij, wie bescherm je, of wat is het doel hiervan? Op dat moment had ik dan ook zoiets van: Ga boeven vangen! Mn papieren waren overigens in orde en ik had niet gedronken

. Die controleur staat helaas volledig in zijn recht, zou ook anders moeten kunnen vind ik.
. Die controleur staat helaas volledig in zijn recht, zou ook anders moeten kunnen vind ik.Ik vind dat er tevaak de letter van de wet nageleefd wordt zonder er verder bij na te denken. Weet niet of het beleid van handhavende instanties hierop aanstuurt of dat hier vrijheid in bestaat. Klein voorbeeldje:
Poos geleden verzette ik de auto 's avonds laat nog even, van de inrit naar het parkeerplekje/haventje voor het huis (10 meter?). Schoonpa moest namelijk als eerste weg de volgende ochtend en mijn auto stond er voor. De toevallig passerende politie vond dit blijkbaar wel zo gevaarlijk dat ik meteen mijn papieren moest laten zien en moest blazen en de hele mikmak. Toen dacht ik echt waar gaaat dit over. Dat was pure pesterij/machtsuitoefening/watjewil. In die 10 meter zonder moeilijke manouvres wat dan ook bracht ik niemand in gevaar. Ik had de auto al geparkeerd dus de politie zag dat er niets aan de hand was en dat er niets gebeurd was. Van een maatschappelijke functie was op dat moment geen enkele sprake volgens mij, wie bescherm je, of wat is het doel hiervan? Op dat moment had ik dan ook zoiets van: Ga boeven vangen! Mn papieren waren overigens in orde en ik had niet gedronken

- 
				Martijn Nederpel
mijn nek hoef je niet te sparen douwe....
Het is nog altijd zo dat een rechter een afweging kan en mag maken. Het is gelukkig niet altijd zwart/wit er is ook nog grijs, en ook de rechter weet dat. Hij kan je schuldig bevinden maar nog geen straf opleggen. Ook dat zou jij moeten weten. Je zal me wederom een eigenwijse eikel vinden. Maar niet alles is zoals jij zegt/denkt det het is. Overgens geld dat ook voor mij
mvg martijn

Het is nog altijd zo dat een rechter een afweging kan en mag maken. Het is gelukkig niet altijd zwart/wit er is ook nog grijs, en ook de rechter weet dat. Hij kan je schuldig bevinden maar nog geen straf opleggen. Ook dat zou jij moeten weten. Je zal me wederom een eigenwijse eikel vinden. Maar niet alles is zoals jij zegt/denkt det het is. Overgens geld dat ook voor mij
mvg martijn
					Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 22-05-2008 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.