Wat is het nut van een flavour

Plaats reactie
Peter kuipers

10-04-2008 14:01

Na wat geneuzel in een ander topic blijf ik me toch afvragen wat nou eigenlijk het nut is van een flavour. Dat je je boilie een eigen label geeft dat snap ik(eigenlijk ook weer niet uitleg volgt). Wat ik dan niet begrijp is dat een karper geen onderscheidt kan maken tussen bv een scopex flavour of een banaan flavour(waarom dan scopex in plaats van banaan enz). Wat dan nog meer vraagtekens oproept is dat een karper ruikt door te proeven. Dan neemt hij in mijn ogen een smaak waar en geen geur en laat die smaak nou net bitter zijn(flavours schijnen bitter te zijn) wat een karper niet lekker vind of zie ik dit verkeerd? Waarom dan een flavour gebruiken? Ik gebruik ze zelf niet meer omdat het in de vangsten toch geen verschil maakt. Is het dan puur commercieel belang? Of is het toch een bepaalde herkenning?

aas goeroe 's verklaar u nader :lol:

Vr gr peter
vr gr peter
Derk Roelsen

10-04-2008 15:18

Hallo Peter,

Ik denk dat een flavour wel degelijk nut kan hebben. Het ligt natuurlijk ook aan de soort flavours die je gebruikt. Er zijn zoveel verschillende flavours op de markt en niet elke flavour is hetzelfde, er zit namelijk veel verschil in kwaliteit. De meeste flavours zijn gemaakt op basis van alcohol/olie. Alcohol lekt veel sneller uit een boilie, dan flavours op olie basis. Daarom zou ik er ook naar kijken in welke omstandigheden je een flavour inzet. Ik denk zelf dat “sommige” flavours wel degelijk een goede werking kunnen hebben. Deze bevatten dan ook veel (water)oplosbare stofdeeltjes en aminozuren. Aminozuren zijn wateroplosbare eiwitten. De karpers kunnen deze goed waarnemen, doormiddel van de chemosensoren die over het hele lichaam te vinden zijn. Ook is er onderzoek naar gedaan, en karpers bevatten chemosensoren met verschillende functies. Ik denk dan ook, dat flavours vooral een goede werking hebben bij instant sessies. Je wilt dan een zo attractief mogelijke boilie hebben, om ervoor te zorgen, dat de karper snel een prikkeling krijgt en overgaat tot azen.

Groeten,

Roel
Douwe Bijlsma

10-04-2008 15:30

Roel kleine correctie: aminozuren zijn niet per definitie wateroplosbaar, aminozuren zijn wel als groep organische verbindingen.

Zou jij mij het onderzoek kunnen geven of aan kunnen geven waar ik die kan vinden, ik ben razend benieuwd naar de werking/functies van die chemoreceptoren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Derk Roelsen

10-04-2008 16:16

Douwe,

Klopt helemaal wat je zegt. Elk eiwit bevat idd het element koolstof. Eiwitten zijn ketens van aminozuren en ze zijn idd niet allemaal water oplosbaar, maar de meeste wel. Foutje. :wink:

M.b.t het onderzoek heb je een pb.

Groeten,

Roel
Peter kuipers

10-04-2008 20:20

Ok nu word het wat duidelijker. Hebben bepaalde flavours dan een andere werking bv de squid flavour tegen over een scopex flavour zit er in de een meer of andere aminozuren dan de ander zodat de karper daar toch verschil in waarneemt ? hoe moet ik dit zien?

Vr gr peter
vr gr peter
Derk Roelsen

10-04-2008 21:12

Peter,

De meeste flavours smaken niet waarna ze ruiken. Dit is naar mijn mening alleen puur voor de verkoop, omdat de meeste karpervissers niet weten, dat een karper niet kan ruiken. Tenminste, niet ruiken zoals wij mensen dat doen. Wel kunnen ze goed de (water)oplosbare bestandsdeeltjes waarnemen.
Welke aminozuren er precies in flavours zitten is moeilijk te vertellen. Dit verschild per flavour. Er zijn in totaal 28 aminozuren bekent en 22 daarvan worden gebruikt voor de opbouw van eiwitten. Een karper kan zelf ook een aantal aminozuren maken. De aminozuren die ze niet zelf kunnen maken (de “essentiële” aminozuren), die moeten ze uit het voedsel zien te halen.

Groeten,

Roel
Peter kuipers

10-04-2008 21:49

dank u
vr gr peter
Rick Boerboom

11-04-2008 08:45

Ik denk ook wel dat flavours voornamelijk vissers lokken i.p.v. vissen. Al zijn er een aantal flavours die echt van meerwaarde (schijnen te) zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee want ik gebruik flavours niet. Ten minste, niet waar je op doelt: die kleine dure potjes uit de hengelsportbranche. Veel flavours smaken inderdaad bitter als je het zo proeft. Maar.. is die smaak voor een karper hetzelfde? vindt ie het ook vies en bitter? hoe is de smaak onder water? na koken? in een boiliemix?
Dus als een karper het waarneemt eet hij de boilie dan dankzij de flavour of ondanks de flavour?
Buiten het effect dat karper dus die aminozuren kunnen waarnemen vind ik het lastig om iets zinnigs te zeggen over de kwestie smaak/proeven en hoe een karper hierop reageert. Dan zou je een exact dezelfde boilie met en zonder flavour onder exact dezelfde omstandigheden naast elkaar moeten vissen om het uit te proberen.
Plaats reactie