10-04-2008 15:18
Hallo Peter,
Ik denk dat een flavour wel degelijk nut kan hebben. Het ligt natuurlijk ook aan de soort flavours die je gebruikt. Er zijn zoveel verschillende flavours op de markt en niet elke flavour is hetzelfde, er zit namelijk veel verschil in kwaliteit. De meeste flavours zijn gemaakt op basis van alcohol/olie. Alcohol lekt veel sneller uit een boilie, dan flavours op olie basis. Daarom zou ik er ook naar kijken in welke omstandigheden je een flavour inzet. Ik denk zelf dat “sommige” flavours wel degelijk een goede werking kunnen hebben. Deze bevatten dan ook veel (water)oplosbare stofdeeltjes en aminozuren. Aminozuren zijn wateroplosbare eiwitten. De karpers kunnen deze goed waarnemen, doormiddel van de chemosensoren die over het hele lichaam te vinden zijn. Ook is er onderzoek naar gedaan, en karpers bevatten chemosensoren met verschillende functies. Ik denk dan ook, dat flavours vooral een goede werking hebben bij instant sessies. Je wilt dan een zo attractief mogelijke boilie hebben, om ervoor te zorgen, dat de karper snel een prikkeling krijgt en overgaat tot azen.
Groeten,
Roel