aanpak stads/polderwater?

Plaats reactie
Koen Septer
Contacteer:

04-07-2005 18:01

Hey,

Ik wil binnekort eens een paar korte sessies maken op een soort van stadswater/polderwater (overkant liggen weilanden) hier in de buurt. Het water is een soort polderwater dat aan één kant uitloopt in een iets breder gedeelte (wat ook het einde van het water is). Verder is het water zo'n 1km lang met constante breedte. Laatst heb ik even lopen peilen en de diepte is overal zo'n beetje gelijk (50cm) alleen vlak tegen de kanten is het ietsje ondieper maar van talutten kun je niet spreken. De bodem is eigenlijk overal vrij zacht en bestaat uit modder/half verteerde plantenresten. Karper zit er zeker, heb ze al meerdere keren zien zwemmen. Ook zou er graskarper moeten zitten. Op dit water wordt niet zo veel gevist en als er gevist wordt dan is het meestal roofvis of witvis. Totaal heb ik maar een keer iemand op karper zien vissen.

Nu vraag ik mij echter af hoe ik dit water moet gaan aanpakken, er zijn namelijk niet echt duidelijk kenmerken aanwezig waar je de karper kunt verwachten. De kanten hebben houten wanden en verder zijn er geen bijzondere kenmerken aanwezig, ook met peilen heb ik niet iets bijzonders kunnen ontdekken. Er is een klein mooi hoekje met riet, echter in dit hoekje loopt ook een balk onder water waar je verspillingskans dus wel extreem hoog ligt.

Moet je op zo'n water als dit gewoon een plek kiezen en daar gaan voeren en later vissen of moet je het anders aanpakken. Is het verstandig om op het kortere bredere stuk te zitten of op het langere smalle stuk (zelf zat ik aan het punt te denken waar het water overloopt van breed naar smal). Ik wil hier persé graag even statisch vissen (met 1 hengel) en niet met de pen, omdat ik dit al meerdere malen geprobeerd en het nu eens anders wil aanpaken met een goede voerstek, alleen nu is de vraag waar. Graag jullie mening... :)

Mvg, Koen
Patrick van Leur

05-07-2005 09:07

je hebt een pb
Koen Septer
Contacteer:

06-07-2005 12:05

Gisteravond heb ik geobserveerd en zag verschillende grote belleplakaten op het lange smalle deel van het water. Toen ik daar een tijdje bleef zitten zag ik vervolgens vlak voor m'n neus een mooie schub die zijn flank aan de wateroppervlakte liet zien. Verder kwamen er ook regelmatig boeggolven van de houten kanten af, waarbij een vin of staart wel eens uit het water stak.

Denk dat ik nu maar met zelfgemaakte boilies in dit smallere stuk ga voeren en dan een strook van je eigen kant naar de overkant zodat ze je boilies wel moeten passeren. En dan na drie keer voeren zelf in deze strook gaan vissen.

Zit nu alleen nog te twijfelen of ik ook kippenmais bij m'n boilies moet voeren om zo de voerplek wat opvallender te maken voor de karpers...

Als iemand nog ideeën hier over heeft, hoor ik ze graag!

Mvg, Koen
kevin diederen

06-07-2005 13:21

Je hebt de vissen al gevonden. Perfect. Als er niet al te veel gevist wordt op het water heb je dus al een groot deel voor elkaar.
Maar maak het jezelf nu niet te moeilijk.

Een pondje of maximaal een kg boilies per dag.En dat dan 2 of 3 dagen. :wink:

Vissen= Vangen (Tuurlijk :roll: )
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Koen Septer
Contacteer:

06-07-2005 20:56

Zat vandaag een karpervisser...

Heb wat info weten te bemachtigen, waarheid of niet hier komt het (verbazing voor mij):

Er schijnt een 33ponds schub te zitten, ooit gevangen door een engelsman (wat die ooit op zo'n water doet weet ik niet), zelf had de man een grootste vis van 24 pond (spiegel) gevangen. Meestal vangt hij ze rond 15 pond maar er zitten meerdere twintigers. Bovendien weet hij goed 's avonds met de pen te vangen maar je hebt dan veel last van grotere voorns tussendoor....

Karper genoeg dus zo te horen, boven verwachting. Op de voerplek die ik begonnen ben zag ik nu ook flinke bellenplakaten verschijnen dus dan moeten ze bijna wel op m'n aas zitten! Ga straks weer even voeren, nu niet omdat de andere vissers dat dan overduidelijk zien, lijkt me niet slim...

Ga nu maar door met dit water en ben benieuwd wat er gaat komen. Tips zijn altijd nog welkom!

Mvg, Koen
Marck de Jongh
Contacteer:

07-07-2005 08:34

Hoi Koen,

Ik denk dat je al ver op de goede weg bent! Je bent goed begonnen met voeren, en vanavond ga je een sessie maken! Dat moet wel lukken! We gaan vangen vanavond! :lol:

Greeetz
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Arjan Kop

08-07-2005 16:56

Als je met een pen wilt vissen, en toch geen zin hebt in voorns, kun je natuurlijk ook gewoon met aardappel vissen. Een kleine eigenheimer gaat in een keer naar binnen bij een flinke karper.
Koen Septer
Contacteer:

08-07-2005 20:17

Zo heb er met m'n vismaat gezeten en het heeft ons totaal vier karpers opgeleverd. Drie ervan kwamen op de voorgevoerde boilies en eentje kwam op de pen.

Waren allemaal geen grote vissen (tussen 6 en 10 pond tot 63cm) maar ze waren wel allemaal heel mooi, peferct onbeschadigd, hele mooie slanke schubs in topconditie! Waarschijnlijk zijn ze nog niet/nauwelijks eerder gevangen. Vechten deden ze trouwens ook flink.

Nou binnenkort nog maar eens een keer proberen en weer afwachten wat er komen gaat...

PS leuk detail was dat de laatste run ging net nadat ik opnieuw had ingegooid met een verse boilie, ik wil de hengel op de rodpod leggen en m'n lijn loopt al weg, eerst dacht ik hij zakt wat in de modder maar toen ging het ineens heel hard en was een mooie schub een feit. De boilie moet wel binnen 5-10 seconden na het water te hebben geraakt al gepakt zijn, iets wat ik nog nooit heb meegemaakt! :D Toen ik na deze karper te hebben teruggezet weer ingooide schoot er een halve meter naast de inslag van het lood op het water een karper weg die een flinke kolk achterliet, de stek wordt dus blijkbaar goed druk bezocht!

Mvg, Koen
Marck de Jongh
Contacteer:

08-07-2005 21:09

Mijn eerste schub op de pen mensen!! :lol: :o :D
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Plaats reactie