Kees,
Ik heb je bericht wel degelijk goed gelezen.
Wat jij schrijft over aas-opname; het a.h.w.
weer uitspugen van de boillie, is m.i. identiek aan het gebeuren als ik mijn pen zie "dansen".
Ga wel eens proberen of ik hetzelfde als jij kan waarnemen.
Woon nl. in een z.g. moderne 70-jaren wijk in Den Haag. Wijk wordt doorkruist met polderachtige watertjes van zo'n 4 tot 6 meter breed. Diepte overal hetzelfde. Ca 60 cm. Water staat in directe verbinding met het Westlandse boezemwater en is vrij helder.
De paai in mei is een belevenis. Vanaf mijn 3 hoog balcon prachtig te zien.
Daarna trekt de karper weer weg.
Laatste weken echter is een weer wat aktiviteit. Bij helder weer zijn 2 flinke karpers van naar schatting 80 a 90 cm zeer goed waarneembaar. Ze zwemmen hier nu al een tijdje rond in een een stuk water van hoogstens 40 meter. Ze kunnen alle kanten op, maar blijven hangen. Ga es kijken of ik ze tot aas-opname kan verleiden.
Ga er zeker niet op vissen, want dan loopt de wijk uit!
Wat gebeurt er onder water?
- Wil Jeurninck
- Contacteer:
Denk dat er wat betreft het uitspuwen van ons haakaas iets te vaak in de richting van het dressuur spook wordt gewezen.
Een karper is meester in het verschil te ontdekken wat eetbaar is en wat niet,en helaas onze haak(hoe klein ook)en de onderlijn zijn niet eetbaar en worden ontdekt door een karper,alleen is hij vaak te laat met uitspuwen en is hij al gehaakt met alle gevolgen van dien.
De vis moet hoe dan ook zwemmen om zich te haken(semi vastlood wel te verstaan)en zal met rustig azen dus eigenlijk meer tijd hebben om te ontdekken dat er iets niet klopt dan bij gehaast azen(om wat voor reden dan ook).
Al een aantal malen heb ik kunnen zien hoe een karper tot 4 maal toe mijn haakaas opnam en uitspuwde,de reden van het uitspuwen is het kwijt worden van het on eetbare gedeelte,wat natuurlijk niet lukt doordat het zaakje verankert is aan elkaar(boilie haak)na de 4e keer vond hij het welletjes en zwom door naar de volgende knikker.
Let wel dit heb ik waargenomen op een "dressuur" water en op een water waar zelden tot nooit gevist wordt.
Wil.
Een karper is meester in het verschil te ontdekken wat eetbaar is en wat niet,en helaas onze haak(hoe klein ook)en de onderlijn zijn niet eetbaar en worden ontdekt door een karper,alleen is hij vaak te laat met uitspuwen en is hij al gehaakt met alle gevolgen van dien.
De vis moet hoe dan ook zwemmen om zich te haken(semi vastlood wel te verstaan)en zal met rustig azen dus eigenlijk meer tijd hebben om te ontdekken dat er iets niet klopt dan bij gehaast azen(om wat voor reden dan ook).
Al een aantal malen heb ik kunnen zien hoe een karper tot 4 maal toe mijn haakaas opnam en uitspuwde,de reden van het uitspuwen is het kwijt worden van het on eetbare gedeelte,wat natuurlijk niet lukt doordat het zaakje verankert is aan elkaar(boilie haak)na de 4e keer vond hij het welletjes en zwom door naar de volgende knikker.
Let wel dit heb ik waargenomen op een "dressuur" water en op een water waar zelden tot nooit gevist wordt.
Wil.
-
Wil,
Voor mij heb je voor het grootste deel gelijk. Zie ook artikel in De Karper van Gerrit Pook. En in elk aquarium met karpertjes/koi en trouwens ook guppies. Zuigen en spuwen.
Kop naar beneden, opzuigen en wegzwemmen, anders zijn we nagenoeg kansloos.
Martijn,
sssst
MVG
Klaas
Goh, zou dat de kracht zijn van de hair van Laus? Je weet wel tot 12 cm?
MVG
Klaas
Voor mij heb je voor het grootste deel gelijk. Zie ook artikel in De Karper van Gerrit Pook. En in elk aquarium met karpertjes/koi en trouwens ook guppies. Zuigen en spuwen.
Kop naar beneden, opzuigen en wegzwemmen, anders zijn we nagenoeg kansloos.
Martijn,
sssst

MVG
Klaas
Goh, zou dat de kracht zijn van de hair van Laus? Je weet wel tot 12 cm?
MVG
Klaas