Ik loop wat achter met mijn verslaglegging, vanaf de laatste week van februari was ik in het haagse, dus vanaf dat moment mijn verslag...
Op het moment dat ik dit schrijf is de dooi al enkele dagen ingetreden, gelukkig maar want ik wil ‘pennen’, de eerste Cyprinus Carpio van het jaar moet ik nog steeds zien te vangen namelijk, het lijkt echt een tijd geleden dat ik een karperstrijd ben aangegaan. Ergens vorig jaar november was de laatste vangst en zo mijn blogje doorlezende kriebelt het weer, maar het had dus de afgelopen week behoorlijk gevroren.
Bezoekje gebracht aan de haagse karperen voor de deur stek om het ijs te testen

:

Ook een bezoekje gebracht aan mijn favo haagsepolderstek:

Een dik laag ijs bedekte de stekken, vreemd toch om te kunnen ‘lopen’ over de plekken waar je vorig jaar de pen keer op keer heb zien ondergaan en de strijd bent aangegaan met menig karper:

Het was de afgelopen week koud, het vroor op zijn hardst zo’n 8 tot 9 graden met daarbij een gevoelstemperatuur van wel – 15 graden( veroorzaakt door de koude oostenwind). Nu is het ongeveer 7 graden, maart roert wederom zijn wispelturige staart, maar ik ben de kou wel zat en verlang naar een heerlijk voorjaarszonnetje.
Oké, ben wederom gezwicht om enkele handgemaakte pennen aan te schaffen, zag de ‘Bouncing Betty’ voorbij komen op facebook:

Prachtige pen, niets ten nadele van de overige ook mooi gemaakte pennen, maar de ‘Bouncing Betty’ viel mij direct op qua vorm, afwerking en kleur…je zou er bijna niet mee durven vissen met een dergelijke pen:

Met de bedoeling om met andere type hengels in het Haagse te gaan karperen dan met de vorig jaar aangeschafte 3 meter, 1,5 lbs Prologicstok, heb ik een karperfoudraal aangeschaft voor 2 delige hengels met een maximumlengte van nog geen 4 meter:

Mijn oog viel tevens op een mooi compact molentje van Shimano:

En lijn van Gamakatsu, deze 26/00 is de max.lijndikte die ik voor ogen heb op de hengel die ik dit seizoen ga inzetten op de haagse wateren.
In verband met het opstarten van een voerplek in o.a. de Vliet heb ik een zak partikelmix, hennep en tijgernoten gehaald, en 3 zakjes shrimppellets ter ondersteuning:

Vanmiddag, donderdag 8 maart, was ik in de gelegenheid om even te kunnen pennen na de laatste vorstperiode, was er gewoon erg aan toe na de kou, het aanschaffen van pennen en het maken van plannen en aanschaffen van voer benodigheden.
Er werd gevist op mijn favostek in de polder:

Wel vreemd, grappig en bijzonder want nog geen vier dagen geleden liep ik letterlijk over de stek vanwege het ‘harde’ water:

Ze hadden pas de wilgen goed geknot:

De temperatuur was volgens de weerapp. 8 graden(gevoelstemperatuur 4 graden), kwam de harde wind uit het zuidzuidwesten en bedroeg de luchtdruk 996 mb, heb er ruim een uurtje gezeten van 14:00 uur tot 15:00 uur en was het half bewolkt. Gedurende het uur vissen geen stootje waargenomen en ook geen visactiviteiten gezien, maar dat laatste was ook moeilijk waar te nemen vanwege de soms erg harde wind, deze harde wind werd enkel maar erger en erger en ondanks dat ik lekker op de met een voermix van mais, hennep en flavour beviste stek zat, hield ik het niet echt uit vanwege die alsmaar harder wordende wind, ik moest soms mijn petje goed vasthouden en ik had door de wind ook een ongemakkelijke zithouding op de onthaakmat. Helaas dus geen contact en nog steeds geen eerste karpervangst van het jaar.
Vrijdag 9 maart 2018 Ik wilde nou toch wel weer eens een ondergaande pen zien, de temperatuur en weersverwachting voor de vrijdag waren gunstig, dus mijn verwachtingen waren hooggespannen. De voermix van de dag daarvoor was nog ruim voldoende om een ochtendpensessie te beginnen:

Wat een verschil met gisteren, nu was er praktisch geen wind en was daardoor het wateroppervlak nagenoeg vlak, de temperatuur was 4 graden(gevoelstemperatuur 1 graad), kwam de wind uit het zuidwesten wk 1, en bedroeg de luchtdruk 1006 mb. Het ochtendzonnetje scheen al, de zon veroorzaakte flitsende schaduwen geprojecteerd op het water en op de overkant van de stek van de vele fietsers die ver achter passeerden. Heggemussen en Zanglijsters zongen volop en een jodelende Kievit maakte het beginnende lentegevoel compleet.
Ik begon ruim voor 08:00 te pennen op de drie gevoerde stekjes met op de haak slechts één maiskorrel, ik zat daar lekker hoor in het zonnetje, maar geen een tikje waargenomen, geen enkele activiteit van wat voor vis dan ook waargenomen. Mijn ongeduld nam toe, ik wilde en zou vandaag een ondergaande pen zien bij deze prille lentedag. Het meest spannende wat ik zag was een overvliegend paartje Middelste Zaagbek wat door de zon prachtig belicht werd. Oke, na een uur besloten te verkassen naar dieper water ergens in het haagse:

Drie voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist, zowel met mais als een verse witte broodpluim, hier heerlijk gezeten van 0915 tot 10:45 in het zonnetje, maar helaas ook hier geen een tikje van leven op de pen gezien, geen activiteiten waargenomen van het leven onderwater, niets…
Ik besloot dus weer te verkassen en op zoek te gaan naar wat dieper water, kwam na veel lopen deze interessante stek tegen:

Hier gevist van 11:45 tot 12:30 met een dan twee miaskorreltjes op de haak, de temperatuur was nu 8 graden en het was daar aangenaam vertoeven op de onthaakmat, maar helaas hoe interessant en veel belovend de stek er ook uit zag ook hier geen enkel teken van leven zowel op de pen als op het water gezien van vis.
Weer verkast en teruggegaan naar de stek waar ik de ochtend begonnen was:

Hier begonnen om 12:45, het was half bewolkt en er stond wat meer wind, maar na ruim een half uur dook de pen gedurende een windstil moment prachtig onder naar rechts, het was goed te volgen, maar…de pen kwam na onder gaan zo’n half metertje verder weer boven, ik had gewacht vanwege de lange opslag en nu kwam de pen dus boven, ik wachtte nog even op een mogelijk weer ondergaan van de pen, maar nee, er gebeurde verder niets meer. Was dit nou een geval van aas oppikken en na wegzwemmen toch weer uitspugen of was dit een lijnzwemmer maar dan wel een hele mooie? Tja, hierna gebeurde er verder niets meer terwijl ik toch goede hoop had vanwege deze aanbeet of lijnzwemmer. Ben gestopt na anderhalf uur pennen, er vloog een groepje van 3 Ooievaars over mij heen en dat was het verder dan qua gebeuren aan de waterkant.

Weer een blank, mijn geduld wordt aardig op de proef gesteld, het is niet anders.
Zaterdag 10 maart 2018 Afgelopen donderdag en vrijdag gevist, vandaag zaterdag de derde opeenvolgende dag dat er weer gepend zal worden in het Haagse, je zou denken en zeggen’3x scheepsrecht’ , dus ik ga een Cyprinus scoren!
Qua weer zag het er goed uit deze ochtend, 10 graden(gevoelstemperatuur 8 graden), de wind volgens de weerapp. kwam uit het zuiden en was wk 1 en de luchtdruk bedroeg 999 mb, het was toch wel behoorlijk bewolkt. Ik begon weer op de stek waar ik de vorige dag geëindigd was:

Om 07:15 uur de prologicstok met op de haak een korreltje mais ingezet en afwisselend twee voerstekjes bevist die met de voermix van gisteren waren bevoerd. Na ongeveer een kwartiertje ‘leven’ op de pen gezien op de stek een beetjeschuin aan de overkant, dus ik had een lange opslag. Maar het waren voorzichtige tikjes die hoogstwaarschijnlijk afkomstig waren van witvis of rivierkreeft, na een halfuurtje op dezelfde stek wederom wat witvis/kreeften tikjes, en dat was het dan op deze stek. Ik besloot na een uur en een kwartier te verkassen, had hier geen visactiviteiten gezien in de vorm van kolken, wellingen en bodemgewroet.
Verkast naar deze stek in het haagse:

Vier voerplekjes gemaakt en deze afwisselend bevist met dan één en dan twee maïskorreltjes op de haak, hier gevist vanaf ongeveer 09:00 uur tot 10:15 uur. Helaas hier geen tikje van wat dan ook mogen zien op de pen, ook geen karperactiviteiten waargenomen, helaas helaas. De temperatuur was inmiddels wat opgelopen naar 14 graden, maar het was bewolkt en de wind uit het zuiden nam toe.
Ben weer terug gegaan naar de 1e stek:

Hier gevist vanaf 10:30 uur. Er stond een verrassend stevige wind uit het zuiden, twee voerplekjes gemaakt maar de plek schuin aan de overkant, dus lange opslag, het meest bevist.
Na ruim een half uurtje schrok ik op van geplons en een imposante kolk van een vis schuin aan de rechteroverkant:

Het was afkomstig van deze prachtige indrukwekkende dame:

Was deze dame bezig met een poging/start van het snoekenpaaigebeuren? Ik kon deze vis een tijdje volgen:

Ze bleef een tijdje links van de stek vlak aan de kant aan het oppervlak ‘hangen’, daarna vervolgde ze haar tocht, eerst aan de kant daarna in het midden van de sloot en zwom goed zichtbaar met soms staart en rugvin goed te zien tegen de windrichting in. Ze kwam nu aan de andere kant terecht en nu pas kon ik haar omvang en stevig formaat goed zien:

Ze maakte van die typische zigzag bewegingen aan de kant, denk dat dit mogelijk een onderdeel/aanvang was van het paaigebeuren want ze zag er volgens mij goed en kerngezond uit:

Terug naar het ‘pennen’ , pas na anderhalf uur van wachten, hopen en geconcentreerd kijken naar de soms hotsende en botsende pen, verdween het rode topje van de pen onderwater, kwam weer even boven en verdween wederom. Ik wachtte geduldig af en keek naar de uitstaande lijn op het water of deze richting de ondergaande pen zou verdwijnen, maar de uitstaande lijn kwam niet in beweging, ik begon te vrezen met grote vreze dat een akelige rivierkreeft de twee maïskorreltjes had gepakt en daar op de plaats rust de korreltjes zat te verwerken. Ik sloeg toch maar aan en niets, helemaal niets van contact ondervonden, er zat nog maar één wat uitgehold maïskorreltje op de haak, het bewijs dus dat een rivierkreeftje de veroorzaker was van de aanbeet. Maar goed, heel langzaam begon ik toch wat af te koelen aan de waterkant en besloot om 13:00 uur in te pakken en huiswaarts te keren. Ja, wederom een blank, kan het zo zijn dat de karper gewoon niet actief genoeg was, dat het zo kort na de dooi periode te vroeg was om te pennen, of dat er op de stekken geen karpers aanwezig waren en elders op een diepere hotspot zaten, of wel aanwezig maar ínactief/passief waren, of niet gedurende de pensessies actief waren? Het hoort er allemaal bij en bij het vissen hoort nou eenmaal het aspect geduld, geduld en nog eens geduld en ook wat geluk. Next time maar weer…
De opvallendste vogels waargenomen tijdens deze ochtend/middag waren: Lepelaars, IJsvogel(gehoord), Sperwer( deze vogel zorgde voor onrust tijdens een prachtige duikvlucht over de weilanden waardoor de vele meeuwen en kauwen op de vlucht sloegen), Buizerds en Koperwieken.