Allereerst compleet achterlijk van de topic starter om zonder peil werk zomaar wat te gaan voeren, om er vervolgens achter te komen dat je twee van de drie aanbeten verspeeld. Dan ook nog even concluderen dat het zonde was, want die ene vis voelde groot. Gevalletje van bijna huilen wegens gemiste foto shoot, boven het belang van de vis, en daarna pas om advies komen?!
...
Vervolgens wordt er hier gepost dat iemand die tegen obstakels vist - waarbij ik invul dat het beest ertussen, achterlangs, onderdoor, omheen, en wat al niet meer, kan - en dan wordt er een systeempje bevolen waarmee alleen de onderlijn in de bek achter blijft...
Lees, met in gedachte een aantal meters lijn van welke soort dan ook achter het beestje aan, nog even dat stukje van: ertussen, achterlangs, onderdoor, omheen, en wat al niet meer. Tegen je hengels zitten, slip dicht en wat meters naar achteren kunnen maken is belangrijker. Net als niet in het hol van de leeuw vissen, maar wat naar buiten lokken.
Ik heb vis gevangen - nou ja, de lijn opgepikt - die met een (door de eigenaar) 'veilig' bevonden systeempje en een weerhaak loze haak in z'n bek toch al een weekje rond zwom. Elk systeem valt helaas - bedoeld of onbedoeld - om zeep te brengen.
Nog even wat betreft de topic starter: Wanneer je niet van plan bent - op welke manier dan ook - je lijn (wat) van de bodem te krijgen, dan moet je bij die 'rotsen' op de bodem wegblijven. Verder i.d.d. dik nylon rechtdoor. Het beste is trouwens om jezelf eerst vragen te stellen voor het kwaad is geschiedt.
..En aan de laatste topic 'upper';
Ik vis al 25 jaar zeer regelmatig met toplood, en toplood is niet ruk. Verkeerd gebruik van toplood word gewoonlijk door rukkers begaan (sorry Rik

Een lichte(re) waker registreert trouwens gemakkelijker aanbeten (balans vinden). Zeker wanneer deze wat ruimte heeft om omhoog te kruipen. Bij weinig stroming/trek in het water is dat te doen. Ik heb zelf op zulke afstanden eigenlijk geen klagen over beetregistratie. Of het moet om een chod of (veilig) helicoptersysteem gaan, en een vis die richting me komt. Wanneer op afstand, in die situatie het bovenste kraaltje vrij komt, dan zie je, zeker bij een wat zwaardere waker, erg weinig op je waker. Liever een gewoon inline of wartellood wat mij betreft. En wanneer er uitgevaren wordt (ik heb geen idee, je verhaal is incompleet) dan kan je met licht lood van 70 a 85 gram gewoon goed zaken doen.
Echt snaar strak vissen met toplood vraagt trouwens om erg zwaar lood langs twee kanten. Persoonlijk niet mijn ding in de situatie zoals je omschrijft (...). Je trekt de lijn alleen maar meer de shit in. En je zit met een waker tegen je blank aan. Valt er voor brasem weinig lijn te nemen. Ongeacht loodsysteem. Ga ik liever aan de overkant zitten.., als het kan

Probeer als eerste inderdaad een makkelijk vrijkomend of geheel vrij lopend systeempje.Daarna het aanpassen van vrijloop lood (da's geen drop off!) er eventueel gevlochten lijn met twintig meter 0.35mm leader bij. Dus gewoon het nylon wat je gebruikt.
Moet lukken, maar nogmaals; Problemen op die afstand zijn niet nodig.