Frenk en Aaron, dank jullie wel voor de fijne reacties!
En Frenk, al wat kunnen scoren?
Aaron, toch fijn dat je hebt kunnen genieten, daar gaat het ook om...
Wat een verschillen qua weersomstandigheden hebben we toch gehad de afgelopen week, ik had zo gehoopt dat het weer dit weekend wat rustiger en 'visvriendelijker' zou worden.
Maar maart roert nou eenmaal zijn staart…
Qua 'politiek', 'cultuur-maatschappij' en 'muziek' beleefde ik deze week ook uitersten; de verkiezingen voor het vormen van een nieuw kabinet en de 2e kamer, het 'college' van George van Houts wat ik afgelopen vrijdag in theater Bellevue te Amsterdam heb gevolgd van ruim 3 uur met de benaming 'Kom plot' betreffende 11 september 2001 Twin Towers:

, en dan afgelopen zaterdagavond in het Bimhuis te Amsterdam waar de magistrale, virtuose en o zo grappige Chris Thile from the U.S.A. zijn enorme veelzijdigheid op de Mandoline ten toon spreidde:

Tja...wàt kon daar dan allemaal nog tegen op?
Ontspanning natuurlijk, om deze indrukwekkende en veelzijdige week mooi af te sluiten: pennen aan de waterkant!
Vanochtend al vroeg buienradar geraadpleegd, ik wist dat er wat regen aan zat te komen, maar dat zou zo rond half 9 beginnen en had de benaming 'lichte regen' op de app. gekregen, en zou dan weg trekken Oké…
Ik keek vanuit de slaapkamer door het raam naar buiten en zag in de verte de bomen behoorlijk te keer gaan vanwege de wind, tja...
De bewolking was in verschillende lagen van grijze tinten druk aanwezig, maar zag er qua regenachtigheid niet indrukwekkend uit, ik had in het verleden dikkere bewolkingslagen gezien waar geen regen vanuit kwam, dus...
Mijn drang om te gaan vissen was te groot om mij nog zorgen te gaan maken over het weer, die paar spettertjes die verwacht werden zouden mij nu niet weerhouden, en mocht het eventjes goed gaan regen, tja dan is dat dan maar zo…
Klein blikje maïs en wat verse witteboterhammen zouden gebruikt gaan worden om Cyprinus carpio te gaan belagen.
Op de fiets merkte ik de stevige wind al, maar had hem gedurende de snelle rit naar het Sciencepark in de rug, voelde al wat druppeltjes maar ach, lichte regen zou het worden, dacht ik…
Hengel uitgepakt, twee voerplekjes gemaakt vlak aan de kant en mij lekker genesteld op de onthaakmat, maar wát een wind zeg, en het was zwaar bewolkt.
Oké, stok rond 09:00 uit gelegd, temperatuur was 11 graden, zw wind, wk 3 tot 4, met uitschieters naar 5 tot 6, en de luchtdruk bedroeg 1006 mb.

Op de haak twee maïskorreltjes, en ik voelde wat druppeltjes, en toen nog meer druppeltjes...en toen begon het te regenen! Tijdens de regen trok de wind ook wat aan, dus in no time zeiknat, oke, ik had mijn regenjack aan en zat met de rug in de wind, maar dan nog was dit even doorbijten.
De pen was door de wind en de regen 'rumoerig', het volgen, het focussen en dat met een bespetterde bril is dan extra moeilijk. Op dit soort momenten kan ik mij geheel voorstellen dat mensen dan denken en zeggen:'pfff wát een lol zo daar aan de waterkant!'

Maar na een dik kwartier zag ik de pen een typisch 'rondje' maken door het water om daarna snel onder te gaan richting kant, ik wachtte even en sloeg aan...resultaat was een in de wind wapperende lijn, geen contact gevoeld, geen zichtbare welling kunnen zien vanwege het rumoerige, woelige water, niets dus…
Doch dit gaf de burger moed! Ze zitten er, en ondanks de soms striemende regen bleef ik erin geloven.
Ik wisselde in een periode van even geen regen van aassoort, een grote wittebroodpluim zou het worden, maar och, ik had mij vergist in de zak met boterhammen die ik vanochtend van het aanrecht had gepakt, want deze plakken brood waren echt niet vers meer!

Oud wit brood dus, wat nog wel wat kneedbaar op de haak gezet kon worden, maar wel met veel moeite en met de wetenschap dat het vrij snel van de haak af zou gaan, zeker met dit woelige water, tja ook dat kon er dan nog bij.
Toch een grote broodpluim op de haak gezet en ingelegd en afwachten maar. Net op het moment dat ik dacht om binnen te halen om het aas te controleren, dook de pen in één snelle beweging onder in het golvende water!
Aanslaan en hangen!
De slip tinkelde, de hengel boog fier in de wind, de karper nam een spurt met duidelijke kolken in het drukke golverige water naar de linkerkant, en toen een slappe lijn...en een duidelijke 'f..k' ontsprong uit mijn mond!
Dacht aan lijnbreuk want ik zag enkel de pen met wat loodjes tegen elkaar aan op de lijn zitten, maar gelukkig was dat niet het geval, er was wel een loodhageltje van de lijn gegaan, en met een beregende bril, in de regen, met harde wind en een verkleumde linkerhand een nieuw loodje op de lijn bevestigd.
Toch gaf dit weer de burger moed, onder deze omstandigheden had ik toch bijna een vis te pakken gekregen, ik voerde wat bij en deed nu één maiskorreltje op de haak.
Vrij snel 'leven' te zien op de pen, dacht echt met een witvisje te maken te hebben want de pen ging niet echt onder, leek wel of de vis speelde met het aas, toch verdween de pen en sloeg ik aan.
Hangen! Een korte dril van een karpertje was hierna het gevolg, visje was geschat zo'n 30, hooguit 35 cm lang en kon ik aan de kant in het water onthaken, althans, ik had de vis beet in mijn rechterhand waardoor het wild ging spartelen, hierdoor had het zichzelf bevrijd, nou mooi zo!
Weer een klein beetje bijgevoerd en nu weer een forse broodpluim van oudbrood op de haak gezet.
De pen danste op de golven, ik zag toch rukjes en beweging die vis verraadde, vis die zich tegoed deed aan oudwitbrood, tja als het maar eetbaar is, de pen ging langzaam onder en ik sloeg aan.
De karper sprong bovenwater en nam een pittige run naar rechts, yes! Leuk! Strijd! Gierende slip, kromme hengel, en dit wilde ik gaan vastleggen. Ik pakte met een wat verkleumde linkerhand mijn iphone, ondertussen probeerde ik de vis beter onder druk te krijgen door de hengel hoog en recht te houden, maar wat een geklungel en geklooi daar in wind en regen! Kon de hengel niet goed meer vasthouden toen ik met een gevoelloze linkerhand foto's aan het schieten was, een paar foto's kon ik maken en toen ik de hengel niet goed meer onder druk had nam de karper een spurtje naar de vrijheid..

Een wapperende lijn in de zuidwestenwind was het eindresultaat van deze dril, ja, in het verleden had ik vaak mazzel met dergelijk geklooi, nu dus een keer niet, it's all in the fishing game!
Weer wat bijgevoerd, nog een keer misgeslagen op mais, maar daarna was het over, helemaal toen na een harde windvlaag de hengelfoedraal de weg op werd geblazen en ik daardoor met kabaal opstond om te voorkomen dat de foedraal beschadigd zou worden door het autoverkeer.
Na 12:00 uur viel het stil, de regen gelukkig ook, maar de wind nam toe!
Om 13:00 uur ingepakt en gepoogd om tegen de harde wind in terug naar huis te fietsen, nou dat viel dus even goed tegen, want de foedraal zorgde natuurlijk voor extra weerstand bij de harde windvlagen, de dijk op fietsen ging echt niet, dus een stukje lopend afgelegd wat ook al beroerd ging met de harde tegenwind.
Maar, het boeide mij eigenlijk niet, ondanks de visonvriendelijke weersomstandigheden. Sterker nog, gedurende het vissen heb ik regelmatig met een smile van oor tot oor gezeten, ondanks de vervelende wind, ondanks de zeiknat makende regen! Ik heb doorgezet, ben erin blijven geloven en afgezien van twee verspeelde Cyprinus er toch eentje weten te vangen( oke, een kleintje, en deze wist zich, ondanks dat ik deze in mijn hand had, zelf te bevrijden).
Maart mag van mij zijn staart blijven roeren, deze week was een drukke, interessante en verrassende week, met alles erop en eraan, als je er maar in blijft geloven en je niet al te druk maakt, bepaalde dingen positief blijft bekijken en benaderen, dan komt het allemaal goed!Niet dan?
Thuis heerlijke poffertjes met bakkie koffie mij goed laten smaken: