@ Sebastiaan:
kanalen zijn veelal langerekte monotome wateren. in plaats van zo maar ergens te gaan vissen is het beter op zoek te gaan naar de hotspots. maar waar zijn die hotspots dan? in principe alles wat het monotome onderbreekt kan een hotspot zijn. verbredingen, bruggen (zeker die met pijlers), sluizen, dukdalven (van die oude houten, vaak bezaaid met mosselen), driesprongen. viersprongen (stukje ten zuiden van jou heb je zo'n viersprong). maar ook op de monotome stukken heb je hotspots, verhogingen, dieptes, mosselbanken. dus veel uitpeilen.
zo had ik vroeger een topstek tussen een pluimveevoederbedrijf en een oude houten spoorbrug met een flinke rij van die houten dukdalven en dan ook nog een lelieveld. op dat korte stukje kanaal was altijd een flink karperbestand aanwezig, maar nu 20 jaar later is het pluimveevoederbedrijf niet meer, het lelieveld weg, en de oude spoorbrug vervangen en de dukdalven weggehaald. er zit heus nog wel karper, maar geen voedsel voor een grote groep dus de karpers zijn uitgewaaierd. op zoek dus naar een nieuwe hotspot.
verder is het raadzaam niet te weinig te voeren, naast witvis stikt het van de kreeftjes die in no time korte metten maken van je voerstek. als je na een nacht vissen je ronde 20 mm boile is verworden tot een 8mm diamantballetje weet je dat je met kreeftjes te maken hebt. ook heb je te maken met de Chinese wolhandkrab, die knippen gewoon je onderlijn door, dus na een ruk op je hengels met wat gepiep is het raadzaam om je aas te controleren.
Mosselen en kreeftjes zijn een groot gedeelte van het natuurlijk aas voor de karper op de kanalen, dus daar kan je rekening mee houden met je aaskeuze.
er wordt redelijk gevist op de kanalen, maar ook weer niet zo veel als op dressuurwateren (hoewel dat op sommige kanalen wel anders is) dus de vis is bekend met boilies, maar van echte dressuur is vaak ook nog niet echt sprake. dus hou ik het vaak bij normale rigs en aasmontages.
schepen vind ik niet echt een probleem. ja, zeker de grote halen je stek wat overhoop, maar ze woelen ook de bodem om en dat zet de karpers weer aan tot azen. sommige vissers gooien opnieuw in na een grote boot, maar ik laat het gewoon liggen.
succes!