Hilco, hier heb ik ook regelmatig last van. In mijn ogen is het vergroten van de afstand tussen haak en 'laatste loodje' niet (altijd) de oplossing. de vis kans alsnog je lijn tegen komen, alleen is dat nu niet meer vlak bij je aas, maar iets verder weg. Verder word de beetregistratie slechter, maar dat is weer een andere discussie. Ik vis regelmatig op een heel ondiep plasje, en zie daar dan regelmatig boeggolven van mijn stek zonder dat mijn pen bewogen heeft. Er word hier niet vaak gevist, en er zit vrij veel vis op, dus kan me haast niet voorstellen dat het te maken heeft met dressuur. Verder vistte ik daar met 18/00 vanwege de wat kleinere vissen, maar toch schrokken ze dus van deze lijn. Ook gezien op een dressuur putje, betaal poeltje zoals een engelse fishery. Ook daar soms een harde tik op de pen, en even later allemaal bellen, schrikkende vis dus. Als ik daar tegen het stijle taluud ging vissen, met de lijn langs het taluud schuin omhoog naar mijn pen, had ik er geen last meer van.
Blijft een lastig onderwerp in mijn ogen, zeker op wat dieper water met een harde bodem, waar je dus boven niets ziet, maar de vis wellicht al meerdere keren van je lijn geschrokken is.
we blijven lekker pielen

Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.