Vreemd gedrag glashengel


Plaats reactie
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

17-01-2016 17:02

Hoi allemaal,

Op deze zon overgoten dag ben ik op pad gegaan met een stevige 2 1/4 glashengel, een Gerry Savage SU van Casting Corner (zwart glas). Toen de hengel in elkaar zat merkte ik op dat de top in tegenstelling tot de vorige vistrip een pittige afwijking naar rechts vertoonde. De keer ervoor had ik de hengel weggezet met een nat schepnet er omheen. Ik baalde natuurlijk als een stekker. Echter na een uur merkte ik op dat de afwijking weer was bijgetrokken en de hengel weer spat recht was. Herkent iemand dit en heeft iemand een verklaring voor dit gedrag? Temperatuur? Zonlicht? Vocht?
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

17-01-2016 17:56

Volgens mij heeft het met de leeftijd van de blank te maken..
Heb het ook vaker gehad, met glas en Carbon. Oudere hengels die na een kwartiertje in een bepaalde hoek gehangen te hebben niet meer recht zijn... Even de andere kant op laten leunen en hij is weer netjes..
Wel iets wat bij mij alleen zijwaarts plaats vind.
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-01-2016 18:07

Ik heb dit vaak in de avond, dan hangt die naar beneden, en als ik wakker word staat die kaars recht omhoog. :D

Geintje, heb geen idee haha
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

17-01-2016 18:26

Too much info, Rik Koster :D

Wel fascinerend dat dit soms kan voorkomen, leuk ook dat dit al bekend is. De kromming was inderdaad ook zijwaarts naar rechts. Ik zat al te bedenken hoe je zo een top recht kan trekken..gewoon op een ander plekje wegzetten dus deze koude dagen lijkt me beter. Thanks Rick!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

17-01-2016 21:30

Inderdaad bijzonder, van glashengels heb ik het nooit eerder gehoord dat iemand dit echt meemaakte.
Ik heb in een één van de boeken van Schreiner weleens hierover gelezen, werd dan geweten aan goedkope hengels, zou ook kunnen dat het over tonkin hengels ging, al typende begin ik te twijfelen :-?

gr Andries
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

18-01-2016 16:52

Ik denk dat het te maken heeft met het "geheugen" van de vezels waarvan de
blank gemaakt is. carbon en volglas(oude Hema hengeltjes) vezels ,hebben meer geheugen dan zachtere lijkt mij. Weet het niet zeker. Als je vroeger zo'n hema hengel "op spanning" liet staan met een blinker/pennetje/paling onderlijn bleef hij ook even krom.

Zou ook kunnen dat je ogen niet in lijn liggen met zachte /harde kant en vocht dit versterkt


P.s... topic artikelen :wink: ( :oops: sorry, mag dit Kees?)

gr, Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

18-01-2016 22:34

Hallo Robert.

De zon heeft de meeste invloed hierop volgens mij Robert. Als de zon bijvoorbeeld vanaf de rechterkant op jouw hengel schijnt, zul je zien dat de top wat naar links gaat buigen. Is trouwens absoluut niet alleen bij glasvezel blanks. Ook bij de duurdere blanks. De ene blank reageert wat meer dan de andere, dat wel. De vezels worden namelijk het meest verwarmd aan de kant waar de zon op staat en zetten iets uit.
Jouw Gerry Savage SU is een hengel met toch een behoorlijk verloop in dikte van het einde van de hengel naar de top toe. Bij een dergelijke hengel zal de afwijking iets meer zijn, dan bij bijvoorbeeld een "medium tapered" hengel of een "slow taper".

BTW Nooit hengels nat weg zetten, zeker niet met een nat net er omheen. Kan je na verloop van tijd ook problemen krijgen met de lak op jouw hengels.

Je kunt een eenvoudige test doen.

Leg jouw hengel bij zonnig weer in bijvoorbeeld twee hengelsteunen, zodat de zon er bijvoorbeeld van de rechtse kant op schijnt. De top van de hengel zal naar links buigen. Leg jouw hengel nou precies andersom in de steunen zodat de zon er van de linkse kant op schijnt. Je zult zien dat de hengel top nu naar rechts zal buigen.

Je kunt dit ook proberen met diverse hengels die jij in bezit hebt. Leg bijvoorbeeld twee verschillende hengels op steunen in de zon. Je zult normaal gesproken zien dat beide hengels iets gaan buigen naar dezelfde kant toe, de ene meer dan de andere.

Hoor graag jouw reaktie.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

19-01-2016 16:27

Om dit "scheef staan" te voorkomen kun je de hengel of het topdeel ook ophangen aan het plafond als dit mogenlijk is ipv van wegzetten.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

19-01-2016 21:45

ron vd ende schreef:Om dit "scheef staan" te voorkomen kun je de hengel of het topdeel ook ophangen aan het plafond als dit mogenlijk is ipv van wegzetten.


Heb dit ooit in het verre verleden wel eens gelezen. Denk dat dit de beste oplossing is om hengels te bewaren indien mogelijk !!

Als aanvulling op mijn vorige reactie kan ik verder ook nog vermelden dat de kleur ook nog een rol speelt. Zwart is een kleur die de zon aantrekt, dus bij zwarte en donkere hengels zal die afwijking sterker zijn, dan bij een hengel die wat lichter van kleur is.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-01-2016 06:33

Kijk heb ik ook weer wat geleerd, dankje wel Eddy.

Het ophangen van de top heb ik geleerd van -hoe heet ie ook alweer- de eigenaar van Hengelsport Arnhem (toen nog in Arnhem, originele eigenaar), toen ik mijn B&W glashengel daar kocht.
Heb ik ook profijt bij gehad van mijn Gerry Savage, die had daar veel last van, B&W minder, dus ik herken het wel.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

20-01-2016 18:03

Hardy foudralen hebben niet voor niets een ophanglus.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

20-01-2016 18:18

Dat heeft niets te maken met kromtrekken van de top.
Een hengel in een opgehangen foudraal is hetzelfde als een hengel in een rechtopstaand foudraal.
Je moet het top deel echt ophangen aan het top oog anders heeft het geen zin.
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

20-01-2016 20:10

Zou je dit ook kunnen hebben met carbon blanks? heb bijvoorbeeld mn sportex in hengelstraps staan.. zou dit dan ook kunnen zorgen dat er wat aan de vorm veranderd?
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

20-01-2016 20:21

Paul Filius schreef:Zou je dit ook kunnen hebben met carbon blanks? heb bijvoorbeeld mn sportex in hengelstraps staan.. zou dit dan ook kunnen zorgen dat er wat aan de vorm veranderd?


Of het ophangen wat aan de vorm verandert, dat weet ik niet maar ik verwacht dat dat minimaal zal zijn. Misschien toch eens proberen en hier jouw bevindingen eens plaatsen.

Wel is het ophangen aan de top de beste manier om je hengel goed te bewaren. Frenk heeft het ook geleerd van Hengelsport Arnhem. Ik heb het in het verre verleden ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

20-01-2016 20:25

Frenk de Gruiter schreef:Kijk heb ik ook weer wat geleerd, dankje wel Eddy.


Als je eens wat tijd hebt en het een mooie zonnige dag is, moet je datgene maar eens proberen, wat ik in mijn antwoord aan Robert heb gezegd. Zeker op zonnige en warme dagen zal het goed waarneembaar zijn.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-01-2016 20:44

Ik ben ook wel benieuwd of (vind ik wel) / in hoeverre een carbon hengel geheugen heeft. Een carbon hengel waarbij de top een week lang krom naar links wordt vastgelegd levert een korte tijd een licht gekromde top op, die daarna meestal wel recht trekt. Ik heb ook wel eens hengels gezien die zo krom bleven als een.. nou ja vul maar zelf in.. :D

@Eddy, doe ik ! Thx
Laatst gewijzigd door Frenk de Gruiter op 20-01-2016 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

20-01-2016 20:46

Eddy Roelans schreef:Of het ophangen wat aan de vorm verandert, dat weet ik niet maar ik verwacht dat dat minimaal zal zijn. Misschien toch eens proberen en hier jouw bevindingen eens plaatsen.

Wel is het ophangen aan de top de beste manier om je hengel goed te bewaren. Frenk heeft het ook geleerd van Hengelsport Arnhem. Ik heb het in het verre verleden ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar.


ik ga het zeker eens proberen
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

20-01-2016 20:57

was ophangen niet bedoeld voor splitcane?
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

21-01-2016 15:10

Denk dat je Hes van Zweden bedoelt frenk. :wink: was in het verleden inderdaad b&w dealer.
Dat glasvezel hengels na een regenbui in de zon tijdelijk kromtrekken in de top klopt inderdaad,ik heb het meerdere malen waargenomen,ook met mijn vismaat, die had toen hardy's.
De latere carbonhengels hadden er geen last meer van.
Kwaad kan het overgens niet.
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

21-01-2016 15:52

fairplay winkel
Afbeelding
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Plaats reactie