Het grootste nadeel van veel materiaalbezit, en met 17 over de jaren heen verzamelde - heel gewone - hengels voor het karperen kom ik niet eens in de buurt van Cees, vind ik persoonlijk dat ellendige eeuwige keuze maken wat het met zich meebrengt!
Eén tot twee wateren of watertype per seizoen aanpakken en zo weten waar je aan toe bent is met al die hengels.., soorten rigs, vele kilo's aan method, inline en wartellood, diverse soorten leaders, en al het andere wat ik heb, wel ontzettend prettig. En die rust heb ik om diverse redenen niet meer. Dus blijf ik veel te vaak om de haverklap in m'n koffertje rommelen om van materiaal, en vaak ook van hengels, rigs, grote windvaste plu, kleine en licht gewicht zomer plu of oval en banksticks of rod pod en tevens het foedraal te wisselen.
Van die laatste heb ik er dus begrijpelijk ook een paar. Voor licht bepakt met twee stokken op pad, tot met de marker en spomb hengel en vijf stokken. Mijn tweede of derde drie hengel variant, waar ik lange tijd hemel te rijk mee was, is na een aantal herstel operaties maar in de kliko geëindigd. Wat wakers betreft ben ik, sinds m'n staafwakers voor 99% met pensioen gingen, al jaren vooral trouw aan mijn simpele oranje Fox micro swingers. Goed fijn in te stellen, en met een warteltje hang ik er heel soms een extra loodgewichtje aan. Verder heb ik nog vergeefs een hangertje geprobeerd, en voor gevlochten lijn heb ik nog wat functionerend spul op de kop getikt met een metalen lijnclip. Maar het is vooral materiaal gebruiken zolang het voldoet.., en dan nog wat verder. Van patina op m'n stoeltje tot de buzzerbars en banksticks zeg maar, haha

.
Verder is het penvismateriaal heel overzichtelijk gebleven. Hoogstens een paar zakjes haken extra en op z'n tijd een nieuw netje of twee delen schuifsteeltje aanschaffen. Maar ik koop wel graag boilienaalden. Ik sloop ze dan ook vaak.., om in het handvatje soms uit voorraad een fleurnaald te smelten. Want in m'n doodaas snoekkoffer zit begrijpelijk ook voldoende bij elkaar gespaard materiaal.
Functioneel recyclen noem ik dat.., en een ander vindt dat vervolgens misschien weer vrekkig haha.