Molens opspoelen

Plaats reactie
Gust de Backer

17-02-2014 08:50

Hallo,

Ik heb 2 big pit vrijloop molens gekocht, maar nu is mijn vraag weet iemand hoe je je lijn strak zelf op kan spoelen. In de winkel je molens opspoelen vind ik geldverspilling.

Gr. Gust
Jeffrey Arends

17-02-2014 10:29

Ik spoel mijn molens net als vele andere ook zelf op.
De betreffende lijn klos leg ik 1 dag van te voren in het water.
Ik begin met de "bail arm" (weet het woord niet in t nederlands:)) open te zetten.
Ik gebruik alleen het onderste deel van de hengel, das makkelijker en lichter. je hoeft je hengel dus niet in elkaar te zetten.
Haal je lijn door het oog van de hengel, dan naar je spoel. Persoonlijk wikkel ik de lijn 2 keer om de spoel en gebruik dan een halve bloedknoop en 2 simpele `grootmoeders` knopen om het vast te zetten. (er zijn vast betere knopen, maar werkt voor mij altijd goed)
Let op wanneer je gaat knopen dat de knoop helemaal onderaan je spoel zit. Dan de bail arm weer dicht doen. lijn tussen je vingers vasthouden (niet te strak en niet te los) en beginnen met opspoelen van je molen.
Opspoelen tot de lijn ongeveer gelijk is met je spoel.

http://www.youtube.com/watch?v=-mWkEJ4mjTE

Kan dus ook een "spoelknoop gebruiken" :)
Gust de Backer

17-02-2014 10:53

Jeffrey Arends schreef:Ik spoel mijn molens net als vele andere ook zelf op.
De betreffende lijn klos leg ik 1 dag van te voren in het water.
Ik begin met de "bail arm" (weet het woord niet in t nederlands:)) open te zetten.
Ik gebruik alleen het onderste deel van de hengel, das makkelijker en lichter. je hoeft je hengel dus niet in elkaar te zetten.
Haal je lijn door het oog van de hengel, dan naar je spoel. Persoonlijk wikkel ik de lijn 2 keer om de spoel en gebruik dan een halve bloedknoop en 2 simpele `grootmoeders` knopen om het vast te zetten. (er zijn vast betere knopen, maar werkt voor mij altijd goed)
Let op wanneer je gaat knopen dat de knoop helemaal onderaan je spoel zit. Dan de bail arm weer dicht doen. lijn tussen je vingers vasthouden (niet te strak en niet te los) en beginnen met opspoelen van je molen.
Opspoelen tot de lijn ongeveer gelijk is met je spoel.

http://www.youtube.com/watch?v=-mWkEJ4mjTE

Kan dus ook een "spoelknoop gebruiken" :)

Dankjee ik denk dat het zeker een goede manier is en het ook zo ga doen.
Plaats reactie