viskar bouwen
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 05-03-2013 15:13
hallo vissers,
ik ben van plan om binnenkort een viskar te maken voor het vervoeren van mijn visspullen.
nou is het best wel wat werk om alles uit te zoeken. Bijv. de te gebruiken materialen, constructies etc.. Het leek mij dus handig om een topic aan te maken waar je al je verbeterpunten, materiaal tips, handige extra’s etc. kan plaatsen om het zo makkelijker te maken om de ideale viskar te maken. plaats zo veel mogelijk dingen waar je tegenaan bent gelopen bij het maken of gebruiken van jouw viskar.
denk bijvoorbeeld aan:
welke beplating
type/grootte van de wielen
bevestiging van de wielen
welke materialen gebruiken
zwakke plekken
handige extra's
voor en nadelen van materialen, wielen, constructie etc..
heb je bijvoorbeeld nog een bouwtekening liggen waar je erg tevreden over bent is dat altijd welkom! Kortom alle dingen die helpen om de ideale viskar te maken voor degene die deze nog willen bouwen.
alvast bedankt en mvg. Quint
ik ben van plan om binnenkort een viskar te maken voor het vervoeren van mijn visspullen.
nou is het best wel wat werk om alles uit te zoeken. Bijv. de te gebruiken materialen, constructies etc.. Het leek mij dus handig om een topic aan te maken waar je al je verbeterpunten, materiaal tips, handige extra’s etc. kan plaatsen om het zo makkelijker te maken om de ideale viskar te maken. plaats zo veel mogelijk dingen waar je tegenaan bent gelopen bij het maken of gebruiken van jouw viskar.
denk bijvoorbeeld aan:
welke beplating
type/grootte van de wielen
bevestiging van de wielen
welke materialen gebruiken
zwakke plekken
handige extra's
voor en nadelen van materialen, wielen, constructie etc..
heb je bijvoorbeeld nog een bouwtekening liggen waar je erg tevreden over bent is dat altijd welkom! Kortom alle dingen die helpen om de ideale viskar te maken voor degene die deze nog willen bouwen.
alvast bedankt en mvg. Quint
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 26-10-2009 11:44
Hallo Quint,
Wellicht verstandig om te vermelden of de viskar achter een fiets of snorfiets/brommer komt te hangen.
Wellicht verstandig om te vermelden of de viskar achter een fiets of snorfiets/brommer komt te hangen.
Het is niet Fans maar Frans.
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 05-03-2013 15:13
Sorry vergeten.. Voor achter een fiets
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 26-10-2009 11:44
Quint
Wellicht kunnen de bezitters van een viskar detail foto's plaatsen!!
Is voor de bouwers wel handig denk.
Wellicht kunnen de bezitters van een viskar detail foto's plaatsen!!
Is voor de bouwers wel handig denk.
Het is niet Fans maar Frans.
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 04-10-2010 16:44
Ben ik ook erg nieuwschierig naar !
- rick smits
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 16-08-2012 00:25
- Locatie: Oss (Noord-Brabant)
- Contacteer:
Hallo ik heb mijn viskar ook zelf gebouwd ik kan morge wat fotos maken en meer tips geven. Bel fietsen winkels om te vragen of ze een oude kinderfiets hebben met wielen van 14 inch heb ik ook uit mijn hoofd zal morgen wel ff kijken zon oude kinder fiets kunt je meestal voor een 10je ophale ik had hem zelfs gratis als je te groten wielen pakt van een volwassen fiets word je kar hoog en hierdoor onstabiel dus kantelt sneller in een bocht als je je vis kar met deksel maakt zorg dan dat je een buigel voorop maakt voor je strecher want dat is handiger schilt met ruimte in de kar.
vangsten 2014:
schub : 2
spiegel: 0
overig: 0
schub : 2
spiegel: 0
overig: 0
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 05-03-2013 15:13
Kijk Rick hier hebben we wat aan, top!
- sander vd berg
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 26-10-2013 00:03
Voor plaatmateriaal zou ik gaan voor 15mm multiplex. Verkrijgbaar bij elke bouwmarkt en watervast, wat ook niet geheel onbelangrijk is.
Het lijkt mij ook verstandig dat je bekijkt wat je mee wilt nemen hierin/op en hou hier ook rekening mee.
Hier in de buurt zie ik verschillende viskarren, bijvoorbeeld:
De 1 is klein maar aan de zijkant zitten stukken pvc waarin de hengels gestoken kunnen worden.
Een ander is een grotere open bak waarbij de hengels omhoog steken.
Jaren terug heb ik samen met een mast een viskar gemaakt. De viskar was een langer maar smal model met een dubbele bodem (multiplex) voor de hengels en schepnet. De achterkant kon open en zo kon je bij hengels en rest van de kar komen. De plaat bovenop had ook schanieren waardoor de hele kar toegankelijk was van alle kanten. De wielen kwamen ook van een klein kinderfiets. Ik had een metalen buis (rvs) met klemmen vast geschroefd aan de onderkant. Als as had ik een lang draadeind gebruikt.
Hopenlijk helpt dit je wat verder.
Het lijkt mij ook verstandig dat je bekijkt wat je mee wilt nemen hierin/op en hou hier ook rekening mee.
Hier in de buurt zie ik verschillende viskarren, bijvoorbeeld:
De 1 is klein maar aan de zijkant zitten stukken pvc waarin de hengels gestoken kunnen worden.
Een ander is een grotere open bak waarbij de hengels omhoog steken.
Jaren terug heb ik samen met een mast een viskar gemaakt. De viskar was een langer maar smal model met een dubbele bodem (multiplex) voor de hengels en schepnet. De achterkant kon open en zo kon je bij hengels en rest van de kar komen. De plaat bovenop had ook schanieren waardoor de hele kar toegankelijk was van alle kanten. De wielen kwamen ook van een klein kinderfiets. Ik had een metalen buis (rvs) met klemmen vast geschroefd aan de onderkant. Als as had ik een lang draadeind gebruikt.
Hopenlijk helpt dit je wat verder.
-
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
- Locatie: lelystad
Als je nog een kleine week geduld heb post ik even wat foto's van mijn kar(de nieuwe dan)
Mijn huidige kar is zo een kinderding en is toch wel erg slapjes achter de brommer.
de nieuwe moet dan dus ook een soort tank worden.
precies de maat die ik wil en belangrijker.....onverwoestbaar.
het frame ga ik maken uit alluminium profielen em zal worden bekleed met kunstof steigerplanken.
Rvs boutjes en assen en hij gaat weer jaren mee.
2 kruiwagen wielen er onder om hem vooral laag bij de grond te houden en te zorgen dat hij zeker wat gewicht kan dragen.
Ik zal er wat foto's van maken tijdens het maken ervan
Mijn huidige kar is zo een kinderding en is toch wel erg slapjes achter de brommer.
de nieuwe moet dan dus ook een soort tank worden.
precies de maat die ik wil en belangrijker.....onverwoestbaar.
het frame ga ik maken uit alluminium profielen em zal worden bekleed met kunstof steigerplanken.
Rvs boutjes en assen en hij gaat weer jaren mee.
2 kruiwagen wielen er onder om hem vooral laag bij de grond te houden en te zorgen dat hij zeker wat gewicht kan dragen.
Ik zal er wat foto's van maken tijdens het maken ervan
- rick smits
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 16-08-2012 00:25
- Locatie: Oss (Noord-Brabant)
- Contacteer:
zoals beloofd zou ik wat foto's plaatsen van mijn viskar dit is hoe mijn viskar erbij rolt.
het frame van de bak bestaat uit hoek strip 20 bij 20 gegalvaniseerd staal zo kun je er makkelijk een plaat tegen aan plaatsen of op leggen en vast zetten met een paar boutjes of iets dergelijks.
hier op de foto zie je dat het makkelijk te bevestigen is de foto is aan de binnen kant van de bak.
ik heb gekozen voor een kar met deksel is handig als het regent en je kunt er eventueel een slotje op zetten eerst had ik zonder deksel omdat ik dacht dat dit handiger was maar dat is niet zo omdat je dan alles in de bak vervoert als je je strecher met een beugel buiten je kar maakt heb je al veel ruimte gewonnen.
( beetje afgebeunt die beugel voor de strecher maarja er was haast want er moest gevist worden:P)
ook heb ik beugels op de deksel gemaakt voor de hengels en tent die vallen mooi over de strecher heen dus een stiek erom en klaar
nog wat technische info van mijn kar.
de afmeting van de bak is 120 cm lang 70 cm breed en 60 cm diep/hoog
met de beugels voor de wielen is de kar in totaal 90 cm breed dit is de ideale breedte omdat je ook rekening moet houden met van die paaltjes waar alleen fietsers door mogen weet je wel het is wel de bedoeling denk ik dat je kar hier ook door past
het materiaal dat ik heb gekozen voor de bak is het frame van gegalvaniseerd staal het is iets lastiger te lassen omdat er een soort coating omheen zit dus het roest ook bijna niet gegalvaniseerd is wel duurder als staal maar niet duurder als roest vast staal verder zitten er hard houten platen met een coating in dit is kwalitatief beter als multi plex en zo de bodem plaat is 1.5 cm dik en de wanden zon 0.5 cm dik.
zorg ook voor een verstevigings stang tussen je kar en de stang naar je fiets als je dat niet hebt buigt het gegarandeerd door zorg ook dat je uit komt met je achter wiel van je fiets niet dat de band daak tegen de kar aanloopt. boor ook een gat in je bodem plaat dit is handig voor het water af te laten lopen mocht er water in komen of als je de kar een keer uit spuit.
bevestiging van de wielen zoals je ziet op de foto's zit het wiel ook in een soort frame de uit einden van het staal plat slaan gat erin boren en ekkes door slijpen en gewoon in het als laten vallen bout aandraaien gewoon de lagers van het wiel erop laten zitten.
als iemand nog vragen heeft hoor ik het graag.
het frame van de bak bestaat uit hoek strip 20 bij 20 gegalvaniseerd staal zo kun je er makkelijk een plaat tegen aan plaatsen of op leggen en vast zetten met een paar boutjes of iets dergelijks.
hier op de foto zie je dat het makkelijk te bevestigen is de foto is aan de binnen kant van de bak.
ik heb gekozen voor een kar met deksel is handig als het regent en je kunt er eventueel een slotje op zetten eerst had ik zonder deksel omdat ik dacht dat dit handiger was maar dat is niet zo omdat je dan alles in de bak vervoert als je je strecher met een beugel buiten je kar maakt heb je al veel ruimte gewonnen.
( beetje afgebeunt die beugel voor de strecher maarja er was haast want er moest gevist worden:P)
ook heb ik beugels op de deksel gemaakt voor de hengels en tent die vallen mooi over de strecher heen dus een stiek erom en klaar
nog wat technische info van mijn kar.
de afmeting van de bak is 120 cm lang 70 cm breed en 60 cm diep/hoog
met de beugels voor de wielen is de kar in totaal 90 cm breed dit is de ideale breedte omdat je ook rekening moet houden met van die paaltjes waar alleen fietsers door mogen weet je wel het is wel de bedoeling denk ik dat je kar hier ook door past
het materiaal dat ik heb gekozen voor de bak is het frame van gegalvaniseerd staal het is iets lastiger te lassen omdat er een soort coating omheen zit dus het roest ook bijna niet gegalvaniseerd is wel duurder als staal maar niet duurder als roest vast staal verder zitten er hard houten platen met een coating in dit is kwalitatief beter als multi plex en zo de bodem plaat is 1.5 cm dik en de wanden zon 0.5 cm dik.
zorg ook voor een verstevigings stang tussen je kar en de stang naar je fiets als je dat niet hebt buigt het gegarandeerd door zorg ook dat je uit komt met je achter wiel van je fiets niet dat de band daak tegen de kar aanloopt. boor ook een gat in je bodem plaat dit is handig voor het water af te laten lopen mocht er water in komen of als je de kar een keer uit spuit.
bevestiging van de wielen zoals je ziet op de foto's zit het wiel ook in een soort frame de uit einden van het staal plat slaan gat erin boren en ekkes door slijpen en gewoon in het als laten vallen bout aandraaien gewoon de lagers van het wiel erop laten zitten.
als iemand nog vragen heeft hoor ik het graag.
vangsten 2014:
schub : 2
spiegel: 0
overig: 0
schub : 2
spiegel: 0
overig: 0
- Sandor vd Beek
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 02-01-2014 20:19
- Locatie: Barneveld
Mooie viskar Rick !
- rick smits
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 16-08-2012 00:25
- Locatie: Oss (Noord-Brabant)
- Contacteer:
Sorry de platen zijn van beton plex Dit neemt geen water op en is water afstotend dit gebruiken ze voor het leggen van funderingen een.plaat van 6mm dik kost 40 euro sorry mijn fout
vangsten 2014:
schub : 2
spiegel: 0
overig: 0
schub : 2
spiegel: 0
overig: 0
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 05-03-2013 15:13
Ziet er goed uit rick! Bedankt voor de reacties jongens, gaat me zeker op weg helpen!
Ik ben inmiddels druk bezig met tekenen en materialen uitzoeken, en dat gaat nu de goede kant op.
Dus hartstikke bedankt voor jullie hulp!
Ik ben inmiddels druk bezig met tekenen en materialen uitzoeken, en dat gaat nu de goede kant op.
Dus hartstikke bedankt voor jullie hulp!
- rick smits
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 16-08-2012 00:25
- Locatie: Oss (Noord-Brabant)
- Contacteer:
Graag gedaan als je er niet uitkomt hoor ik het graag
vangsten 2014:
schub : 2
spiegel: 0
overig: 0
schub : 2
spiegel: 0
overig: 0
- weslingh lublink
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
- Locatie: oss
Rick Smits de viskar specialist !!!!
you never know if you never try
PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p
vangsten 2014
Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p
vangsten 2014
Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 26-05-2013 20:39
kheb er vorige week een opknapper van marktplaats gehaald, voor €20,- heb ik een mooie met goede banden. beetje opknappen en hij is als nieuw!!