Dag collega's,
ik las net op het internet dat je je tijgers het beste meteen na het koken 2-3 dagen kan laten staan zodat het gaat slijmen..
maar ik heb het meteen met het kookvocht ingevroren....
gaan ze als ze ontdooit zijn alsnog slijmen?....
andere vraag:
moeten ze per sé gaan slijmen? of werken ze gewoon ook?
ik hoop dat iemand antwoord heeft...
Casper.
Tijgernoot vraag...
-
Waarom heb je ze ingevroren? Je wilt er toch mee vissen?
Slijmen zullen ze na het ontdooien ook nog wel doen, de tijgers zelf slijmen niet, maar er vormt zich een slijmlaag op het water. Is waarschijnlijk een oxidatieproces, van vetten of suikers.
En nee, ze hoeven niet persé te slijmen!
Slijmen zullen ze na het ontdooien ook nog wel doen, de tijgers zelf slijmen niet, maar er vormt zich een slijmlaag op het water. Is waarschijnlijk een oxidatieproces, van vetten of suikers.
de tijgers zelf slijmen niet, maar er vormt zich een slijmlaag op het water.
Da's maar net hoe je het bekijkt, het slijmen wordt veroorzaakt doordat enzymen(amylase) zetmeel in de tijgers in suikers omzetten. Het eindresultaat kan variëren van een siroopachtige vloeistof tot een dikke stroop waarbij je de emmer kunt omkeren zonder dat de nootjes eruit vallen. Er vormt zich dus geen slijmlaag op het water, maar het water wordt slijm.
De suikers worden daarna door gisting omgezet in alcohol, hoe snel dat gaat hangt er van af hoe snel er gist bij kan komen.
Daarbij ontstaat ook gas, reden waarom deksels van emmers af ploffen en vaatjes bol gaan staan

Alleen met schoon gereedschap aan komen en niet met je handen als je de suikers zo lang mogelijk op de nootjes wil houden.
Is waarschijnlijk een oxidatieproces, van vetten of suikers.
Hoe het proces precies heet(hydrolyse?) moet je Kees vragen, maar oxidatie en vetten hebben er volgens mij niks mee te maken.
Dat klopt.
- Casper timmermans
Bedankt mannen! Dat was alles wat ik moest weten!
Casper
Casper
Superiorbaits.nl
-
Vind ik best nog wel een interessant onderwerp. Heb ze daarom ook maar eens laten slijmen.
Idd. het water wordt slijm (doet het zelfs in de koelkast), met de noten zelf gebeurt niks! Dus wat kook je er uit en wat gebeurt daar vervolgens mee? Gisting, fermentatie of nog iets anders? Dus mogelijk ook meerdere componenten (o.a. zuren)? Waarschijnlijk wel.
Allemaal van die klontertjes in het water is mede de aantrekkingskracht? Zoekplaatje. Vraag me namelijk af wat er uitlekt uit de noten zelf. Lekker zoet zijn ze in ieder geval wel.
Vroeger was ik gek op chickpeas, handje voeren en een handje voor mezelf. Oftewel een fivty/fifty mix.
Slimy
Idd. het water wordt slijm (doet het zelfs in de koelkast), met de noten zelf gebeurt niks! Dus wat kook je er uit en wat gebeurt daar vervolgens mee? Gisting, fermentatie of nog iets anders? Dus mogelijk ook meerdere componenten (o.a. zuren)? Waarschijnlijk wel.
Allemaal van die klontertjes in het water is mede de aantrekkingskracht? Zoekplaatje. Vraag me namelijk af wat er uitlekt uit de noten zelf. Lekker zoet zijn ze in ieder geval wel.
Vroeger was ik gek op chickpeas, handje voeren en een handje voor mezelf. Oftewel een fivty/fifty mix.
Slimy
-
heb zelf afgelopen winter een handvol XXXL noten in een vacuumpot met een laag cola erover weggezet.
het resultaat is een pot vol heerlijk ruikende, mooi op gezwollen noten in een heldere lichtbruine, stroperige slijm.
ga deze binnenkort eens inzetten en ben benieuwd naar het resultaat.
weet ook nog dat het geheim van Henny Mattemaker, de schrijver van het boek "het dagboek van een karpervisser" en helaas al overleden visser van de oude garde uit Twente, was dat hij zijn noten in de Kampferolie weekte en bewaarde.
dit is een olie die in de gezondheidszorg wordt gebruikt om doorlig plekken te voorkomen.
het resultaat is een pot vol heerlijk ruikende, mooi op gezwollen noten in een heldere lichtbruine, stroperige slijm.
ga deze binnenkort eens inzetten en ben benieuwd naar het resultaat.
weet ook nog dat het geheim van Henny Mattemaker, de schrijver van het boek "het dagboek van een karpervisser" en helaas al overleden visser van de oude garde uit Twente, was dat hij zijn noten in de Kampferolie weekte en bewaarde.
dit is een olie die in de gezondheidszorg wordt gebruikt om doorlig plekken te voorkomen.