Beste iedereen,
Ik had 4 dagen een nieuwe lading ronde boilies gemaakt. Toen heb ik ze na het koken in een bewaarzak gedaan en opgehangen in de schuur om te drogen. Maar na 2 dagen keek ik hoe ze er aan toe waren maar bijna alle boilies zaten vol met barsten. Verder niet minder om gevangen maar nu wil ik binnenkort nieuwe boilies rollen en dit wel voorkomen. Hier is het recept:
- 500g gemalen kattenbrokken
- 200g maisbloem
- 200g tarwebloem
- 100g maïzena
- ca. 12-13 eieren per kg mix
Ook heb ik dit nog aan de mix toegevoegd voor de instant respons:
-40g trassi
-40g maggi
-20g goela djawa
Ik heb de boilies deze keer ook wel wat langer laten koken als wat ik normaal doe. (niet echt met een timer bij gehouden hoe lang).
Hoe kan ik voorkomen dat ze volgende keer weer barsten?
Groetjes,
Mitch
Drogende boilies barsten
-
Vangsten van 2013:
Schub: 13
Spiegel: 1
Brasem: 0
Roofvis: 0
Pr 2013: 21 pond
pr 2012: 28 pond

- Kees Ouwehand
Om te beginnen. Boilies drogen in een goed geventileerde warme ruimte in een enkele laag. Dus niet in een vochtig koud schuurtje op elkaar gepropt in een bewaarzak.
Groet, Kees
Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Boilies barsten als de buitenkant sneller droogt dan de binnenkant.
Zijn het echte barsten of zie je lijntjes aan de oppervlakte ?
Heb je nog boilies over, snijd er een paar doormidden om te controleren of de binnenkant gaar is.
Boilies zijn gaar als ze tijdens het koken gaan drijven, was dat zo of heb je ze eerder uit het water gehaald ?
12 tot 13 eitjes lijkt heel veel voor een kilo mix, heb je dat gewogen of gok je maar wat.
Hoe ziet het deeg eruit als je gaat draaien, plakt het erg aan je handen of blijven je handen schoon tijdens het draaien ?
Maak eens foto's als je weer gaat draaien zodat we een idee hebben van wat er mis gaat.
Zoals Kees al zegt, eerst drogen in enkele laagjes. Ik heb vroeger wel kartonnen bier traytjes gebruikt, 2 of 3 zouden genoeg moeten zijn en kun je gratis ophalen bij de supermarkt (Lidl of Aldi zou je ze moeten kunnen vinden).
Het hoeft niet speciaal warm te zijn, droog en genoeg ventilatie is veel belangrijker en vergeet niet 2 keer per dag te schudden, waar ze elkaar raken moet ook kunnen drogen
Zijn het echte barsten of zie je lijntjes aan de oppervlakte ?
Heb je nog boilies over, snijd er een paar doormidden om te controleren of de binnenkant gaar is.
Boilies zijn gaar als ze tijdens het koken gaan drijven, was dat zo of heb je ze eerder uit het water gehaald ?
12 tot 13 eitjes lijkt heel veel voor een kilo mix, heb je dat gewogen of gok je maar wat.
Hoe ziet het deeg eruit als je gaat draaien, plakt het erg aan je handen of blijven je handen schoon tijdens het draaien ?
Maak eens foto's als je weer gaat draaien zodat we een idee hebben van wat er mis gaat.
Zoals Kees al zegt, eerst drogen in enkele laagjes. Ik heb vroeger wel kartonnen bier traytjes gebruikt, 2 of 3 zouden genoeg moeten zijn en kun je gratis ophalen bij de supermarkt (Lidl of Aldi zou je ze moeten kunnen vinden).
Het hoeft niet speciaal warm te zijn, droog en genoeg ventilatie is veel belangrijker en vergeet niet 2 keer per dag te schudden, waar ze elkaar raken moet ook kunnen drogen
-
Hmm oke goeie tip. Ik ga de volgende lading (enkele laag) laten drogen op een theedoek in huis. Veder, de boilies waren zeker gaar. Ik heb ze pas uit het kokende water gehaald toen ze bleven drijven, ik had ze zelfs nog een paar minuutjes langer erin gelaten toen ze dreven. Die 12 tot 13 eitjes leek mij ook wat veel. Ik had zelf maar 11 eitjes toegevoegd maar dit recept heb ik van mitsz van der kamp. (zie dit topic en dan de post van mitsz: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=35&t=47366). Ik heb zelf alleen de polenta vervangen voor maismeel. De mix plakt erg aan mijn handen met draaien.
Vangsten van 2013:

Je hebt de polenta vervangen door maismeel, dat bind (plakt) meer, probeer toch polenta te vinden, griesmeel is ook goed.
Als het deeg aan je handen plakt is het nog te nat, je moet van een bal deeg een worst kunnen rollen met je handen zonder dat het vastplakt aan je handen of het aanrecht. Volgende keer beginnen met 9 eitjes, maar niet alle mix in 1 keer toevoegen, begin met 900 gram. Als het dan nog te hard plakt kleine beetjes mix toevoegen tot het goed is.
Als het deeg aan je handen plakt is het nog te nat, je moet van een bal deeg een worst kunnen rollen met je handen zonder dat het vastplakt aan je handen of het aanrecht. Volgende keer beginnen met 9 eitjes, maar niet alle mix in 1 keer toevoegen, begin met 900 gram. Als het dan nog te hard plakt kleine beetjes mix toevoegen tot het goed is.
-
Helaas, de 2de partij boilies hadden ook allemaal weer diepe barsten. Ik had ze om mijn kamer laten drogen op een theedoek. Na 1 dag drogen waren er maar een paar met barsten. Later toen ik ze in de emmer deed om er mee te gaan vissen kregen alle boilies na een half uur allemaal barsten. Wat kan ik hieraan doen? Maismeel vervangen door griesmeel? groetjes,
Mitch
Mitch
Vangsten van 2013:

- Peter van Loo
Grove polenta Mitch en je bent klaar.
Groet, Peter
ps ook je verhoudingen iets aanpassen
Groet, Peter
ps ook je verhoudingen iets aanpassen
-
Drogen op een handoel in je kamer is niet slim. Hierdoor srogen je boilies te snel uit. Beter is om ze op een iets koelere plaats als de schuur of bijkeuken te drogen. Je kan ook nog een handoek over de boilies heen leggen, dit remt het drogen ook wat.
- Kees Ouwehand
Dat is ook weer nieuw. Gewoon aan de lucht drogen bij kamertemperatuur te snel. Begint erop te lijken dat het toch iets met de mix is. Had je nu polenta of weer maïsmeel? Is niet hetzelfde. Polenta is grover gemalen.
Groet, Kees
Groet, Kees
-
Er werd mij juist verteld dat ik ze moest drogen op een goed geventileerde warme ruimte in een enkele laag. Dat heb ik gedaan. Ik heb de boilies ook een paar keer omgerold. Ik had de boilies gedroogd op een handdoek en ook een handdoek op de boilies gelegd. Ik had weer maismeel. Peter van Loo vertelde mij dat 200 gr maisbloem, 200 gr tarwebloem en 100 gr maizena hem wel ging worden. Misschien toch maar op zoek naar polenta dan. Kan griesmeel ook of is polenta beter? En moet ik dan polenta bloem, italiaans gekookt of gries hebben?Martijn Nederpel schreef:Drogen op een handoel in je kamer is niet slim. Hierdoor srogen je boilies te snel uit. Beter is om ze op een iets koelere plaats als de schuur of bijkeuken te drogen. Je kan ook nog een handoek over de boilies heen leggen, dit remt het drogen ook wat.
Vangsten van 2013:

- Kees Ouwehand
-
Mijn ervaring is dat sommige mixen bij kamer temperatuur juist te snel drogen. Alles is afhankelijk van de mix. Als die je verder wel bevalt dan kan je het op de door mij beschreven manier proberen
- Peter van Loo
Gewoon je polenta verhogen en je tarwebloem verlagen. Persoonlijk zou ik er nog chillie aan toevoegen.
Groet, Peter
Ps gewoon op je handdoekie te drogen leggen.
Groet, Peter
Ps gewoon op je handdoekie te drogen leggen.