waarmee vissen

Plaats reactie
daan zwart

13-08-2003 14:09

Dag allemaal,

Ik heb nu een nieuwe hengel gekocht en ik wil graag gaan vissen met een dobber! Waar kan ik het beste mee vissen?
Oh ja, het is wel een werphengel!

Groetjes
Rick Nijland

13-08-2003 14:13

Daan, koop een blikje zacht mais in de winkel. Doe wat aan de haak en voer wat bij. Mais blijft altijd goed doen.

Groeten Rick.
Cor Blokhof

13-08-2003 14:18

Koop eerst een vaste hengel en leer daar maar eens een tijdje mee om te gaan
daan zwart

13-08-2003 14:34

Cor,

ik heb een vaste hengel en ik heb vroeger ook wel veel gevist! Maar ik heb een paar jaar niet meer gevist en moet er weer even inkomen! Vroeger heb ik ook karpers gevangen hoor...

Rick, dank je voor je tip, ik zal het zeker proberen, waarschijnlijk vanavond al!
Moet ik dan ook op de bodem vissen met mijn aas?
Marijn van Oirschot

13-08-2003 14:42

daan het eerste wat je moet doen vind ik is een onthakingsmat kopen en een goed ruim schepnet dan info gaan opdoen bij andere vissers hier dingen vragen en het rustig aan gaan proberen
daan zwart

13-08-2003 14:51

Marijn,

waarom heb ik zo´n onthakingsmat nodig dan? Ik heb wel een schepnet! Maar die mat gebruikte ik vroeger ook niet en ik zie veel vissers die de vis op het gras leggen!

Dat kon toch ook?
Cor Blokhof

13-08-2003 15:14

Vroeger zat er ook asbest in daken en noem maar op.

Nu toch ook niet meer
Rick Nijland

13-08-2003 15:25

Daan, als je een vis in het gras legt en er ligt een steen, of een stok tussen en de vis begint te spartelen heb je een grote kans dat de vis beschadigd.

Je wilt toch ook graag een mooie onbeschadigde vis vangen.

Lees anders dit artikel van Frank Avezaat eens na <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/artikel/frankaz.php" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/artikel/frankaz.php</a><!-- BBCode auto-link end -->
Koen Workel

13-08-2003 15:27

hmmmmmmm,
Toch vind ik dit een beetje overdreven.
Ik heb ook pas sinds een jaar een onthakingsmat.
Stel dat hij er straks geen ene reet aan vind, en dan heeft hij wel een onthakingsmat gekocht terwijl hij 'm maar 5 keer heeft gebruikt.

Als je 'm op het gras legt en zorgt dat er geen takjes of andere scherpe dingen liggen, dan vind ik het best verantwoord om een karper op het gras te leggen.

Koen
Rene Berger

13-08-2003 15:39

Koen,

Ik denk niet dat dit een al te beste opmerking is. Zelfs op het gras of er nou wel of geen takjes liggen beschadig je de slijmlaag van de vis. In deze warme water temp. is de impact wat lager. Maar zodra de winter nadert moet je daar zeker niet aan beginnen. De vis krijgt dan moeite met herstellen.

Met vriendelijke groet,

Rene
marijn ham

13-08-2003 15:52

Ik sluit me aan bij Rene, je moet nooit de vis op het gras leggen of waar dan ook op! Je beschadigt de vis te allen tijde!!
Koen Workel

13-08-2003 18:44

Ik zeg ook niet dat een onthaakmat niet beter is.
Maar ik vind het toch nog wel een risicovolle investering.
Hij heeft nog niet eens een echte karperstok.

Tuurlijk gaat de gezondheid van de vis voor, maar...... ik heb nooit gezien dat een karper het moeilijk had nadat ik 'm op het gras had onthaakt en teruggezet.

En als hij echt doorzet, dan heeft hij in de winter vast wel een onthaakmat.

Maar hadden jullie allemaal een onthaakmat de eerste keer dat jullie op karper gingen vissen?
Vast niet.

Tuurlijk zou dat beter geweest zijn.

Maar ik vind gewoon niet dat men zo moet overdrijven.

Met vriendelijke groet,
Koen
Robbert Spuijbroek

13-08-2003 20:47

Koen,

De meesten onder ons hadden inderdaad niet gelijk een onthaakmat, maar je kan er niet vroeg genoeg bij zijn.

Bovendien heb je al een matje vanaf 10 euro, en komop, wat is 10 euro nog helemaal waard?

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
jan van kranenburg

13-08-2003 23:30

Beetje off topic, maar ik sluit me toch voor een groot deel aan bij Koen
Had voordat ik me in mei jl. aanmeldde bij dit board , zelfs nog nooit van een onthaakmat gehoord.
Was overigens contact met karpervisserij toen al zo'n bijna 15 jaar kwijt. Had toch daarvoor meer dan 30 jaar op karper gevist. Natuurlijk heeft zo'n vis (welke overigens niet?) recht op zorgvuldige behandeling.
Ik had altijd een oud grondzeiltje van een tent bij me, en dat werkte prima, dacht en denk ik.
Nu wel in bezit van onthaakmatmat. Blijf 't een kreng van een ding vinden. Ontzettend groot volume en heel moeilijk schoon te maken.
Dus als Daan ergens zo'n zeiltje heeft, en verder de vis netjes behandelt, heeft die vorlopig mijn zegen. Howel ik op Daans eerdere, toch wel wat onnozel vragen, heb gezegd dat die beter een tijdje zonder hengel naar 't water moet gaan, en alleen maar kijken en leren.
In wat verder gevorderd stadium kan de onthaakmat alsnog worden aangeschaft.

mvg

Jan
Chris Noorlander
Contacteer:

15-08-2003 16:56

Cor, bedankt voor je twee zeer verhelderende postings. Ze waren sterk!

Daan, ik had al in een andere topic mais genoemd. Geschikt voor het vissen met een dobber zijn eigenlijk alle aassoorten waarmee karper te vangen valt (boilies, mais, maples, pinda's, wurmen, brood, kikkererwten, deeg, worst, aardappels, etc) Met de dobber kun je met name gebruik maken van zachtere of witvisgevoeligere aassoorten, waarmee je eigenlijk niet -wil- vissen met piepers.

Groeten ChrisN
Plaats reactie