Houdbaarheidsmiddelen, o.a. Propyleen glycol, in boilies.

Plaats reactie
Marco Mostert

13-02-2013 21:43

Ik stel voor de onderstaande tekst niet als discussiepunt te gebruiken (ja, verkeerd topic), maar simpelweg als informatie te beschouwen voor hen die het interesseerd. Er is in andere discussiehoek topics al genoeg over gediscussieerd :wink:

Met dank aan Sportvisserij Nederland!

Bibliografische referentie:
Aarts, T.W.P.M., 2006. Onderzoek naar de aanwezigheid van Glycol,
Ethyleen glycol en Propyleen glycol in boilies en de eventuele effecten op
karper (Cyprinus carpio). Sportvisserij Nederland, Bilthoven.

Samenvatting

Aanwijzingen dat ethyleenglycol, propyleenglycol en/of glycerine in boilies aanwezig zouden zijn wat mogelijk gevaar op zou leveren voor milieu en vis vormden de aanleiding om 10 boiliemonsters te laten onderzoeken op de aanwezigheid van deze drie stoffen. Zowel propyleenglycol als glycerine zijn stoffen met een E-nummer. Dat wil zeggen dat deze stoffen mogen worden gebruikt als additieven in etenswaren. Ethyleenglycol is een giftige stof en mag niet worden gebruikt in levensmiddelen.
In de 10 monsters die door het laboratorium SGS uit Spijkenisse zijn onderzocht kwam alleen de stof Propyleen Glycol noemenswaardig voor. Ethyleen Glycol werd in geen enkel monster aangetroffen (minder dan 0,1%). Glycerol werd wel aangetroffen maar in zeer kleine hoeveelheden (0.04% tot 0,38%).De hoeveelheden Propyleen Glycol varieerden van 4.34% tot 12,84% wat neer komt op 43,3 gram tot 128,8 gram per 1000 gram boilies. Er zijn geen wettelijke regels voor het gebruik van deze stof in visvoeders. Onderzoek heeft aangetoond dat voor ratten de LD50 ligt bij 20 milligram per kilo lichaamsgewicht. Voor karpers zijn geen LD50 waarden gevonden. Onderzoek heeft ook aangetoond dat jonge forel en jonge zalm in kwekerijen juist beter groeit en een hogere overleving heeft wanneer 5 tot 15% Propyleen Glycol wordt toegevoegd aan het voedsel. Er mag worden geconcludeerd dat de gevonden percentages Propyleen Glycol aan de hoge kant zijn maar dat geen aanwijzingen zijn dat er gevaar is voor het milieu of de vis wanneer deze stof via boilies in het water komt. Het is niet bekend in hoeverre karper vervolgens daadwerkelijk wordt blootgesteld aan Propyleen Glycol door opname. Het bepalen van de LD50 voor karper voor de stof Propyleen Glycol kan een waardevol vervolgonderzoek zijn maar dan blijft nog de vraag hoeveel boilies een karper in korte tijd eet en hoeveel Propyleen Glycol nog in de boilies zit nadat ze bijvoorbeeld een periode van 3 uur in het water hebben gelegen. Zalmen die een week gevoerd zijn met voer waarin 25% Propyleen Glycol was toegevoegd, kregen slechts 4,2 g/kg lichaamsgewicht binnen, ver beneden de LD50 voor ratten.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik

14-02-2013 07:11

oud nieuws en nu?

O ja die laatste zin.
It's okay 2 pay
Marco Mostert

14-02-2013 15:28

Het type reactie is ook oud nieuws en mijn motivatie gaf ik al aan.

Buiten dat kan ik me herinneren dat ik het zou plaatsen en er twijfel was of ik het opgevraagde vanuit sportvisserij Nederland zou ontvangen... Bij deze m'n belofte dus ingediend.
Groeten, Marco.

Martijn Nederpel

14-02-2013 15:34

Opgevraagd? 1minuut google en je hebt hetzelfde stuk
Marco Mostert

14-02-2013 16:41

Leuk dat die opmerking geplaatst wordt door iemand die aan de gehele bolilie boer topic deelnam en, indien hij even gelezen had, op de hoogte was van het feit dat ik het zou opvragen bij SVN.

Je antwoord zegt dus waarschijnlijk meer over jou dan over mij (bedankt conculega :wink: )...

Maar om jou woorden te citeren;

Ik ben pleite (einde abbonnementje)
Groeten, Marco.

Sven van Anrooy
Contacteer:

14-02-2013 17:36

Denk: Als je met 'zogenaamd' strooit is er geen enkele noodzaak toe..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
pj otte

14-02-2013 17:53

Plaats reactie