Zo, daar ben ik weer eens, en om even on topic te gaan:
Commercie of niet, dat is iets waar je voor jezelf een beslissing voor moet nemen. Dat het hele circus om dit 'record' zo uit de klauwen loopt m.b.t. TV-aandacht en 3FM, tsja, dat is iets waar ik mezelf ook niet echt in kan vinden. Dat zij daar bewust voor kiezen, helemaal aan hen. We kunnen alleen maar blij zijn dat het niet op een openbaar water gebeurt waar iedereen met een vergunning zo kan neerstrijken want dan is het hek met dit soort praktijken zo van de dam.
Erger vind ik bijvoorbeeld hoe er met die enorme vis wordt omgegaan onder het oog van een aantal gerenommeerde vissers en waarschijnlijk ook de beheerder. En dan heb ik niet niet eens over het handvat aan de achterzijde maar het op de buik plaatsen van het beestje omdat Lizette het knap zwaar heeft en het ding niet de lucht in krijgt. Om stoere praat te voorkomen, ik heb een donkerbruin vermoeden dat mij het ook niet zou lukken hoor, eerlijk is eerlijk. Ben ook geen Hulk, He-man of Superman

Maar bij elke foto van een dikke vis die op de buik gezet wordt spreekt men van een schande terwijl dat in mijn ogen zo not done is. Hetzelfde geldt voor het tig keer liften van zo'n vis. Valt me vies tegen dat niemand daar over valt, en al helemaal niemand van het circus dat er omheen staat te dartelen aan de waterkant. Is het de vis en zijn gezondheid die prioriteit heeft? Ik weet het niet. Het beestje gaat inmiddels al een tijdje mee dus het zal allemaal wel meevallen dan.
Om Peter van Loo eventjes voor te zijn:
Jaloezie ken ik niet aan de waterkant, afgunst al helemaal niet want ik kan voor mezelf dingen inmiddels prima relativeren. Dus kom daar ook niet mee aan als commentaar. Het hele recordcircus is al niet meer in mijn interesselijst sinds het stuivertje wisselen tussen de wijlen Rainbowreus en Scar. Maar wat zou het mooi zijn als er ineens een onbekende vis zo'n record aan bonken helpt slaat zoals Mark van Hool zo mooi beleefde in het boek:"Woord van Zwijgen II".
Dan nog het verhaal sponsoring:
Het interesseert niemand hoe lang je al vist. Echt niet. Je moet voor degene die jou benaderd een toegevoegde waarde hebben in het onder de aandacht brengen van zijn merk/water/spul/aas of what so ever. Of je nu iemand bent die schreeuwt dat ie al 25 jaar vist maar in principe pas 4 jaar de karperlatten hanteert is daarbij echt geen functie-eis om het zo maar even te noemen. Je ziet het zelfs in de DVD van Nash. Een jonge kerel begon bij Nash te werken terwijl deze (naar zeggen van Kevin zelf) nog niets met karpervissen te maken had. Moet je eens kijken wat hij dan een jaar of twee laten bereikt heeft. Echt geen wijsheid die hij zichzelf in een 15-tal jaar heeft doen ontwikkelen, maar gewoon de wijsheid van anderen jezelf op de juiste manier aanleren. Een stukje inzicht moet er wel aanwezig zijn maar moeilijk is het vangen van karpers niet. Zo zijn er wel meer voorbeelden van te noemen, maar dat laat ik eventjes ter zijde.
Over het stukje fieldtesting kan ik kort zijn:
Op materiaalgebied bestaat dit gewoonweg nauwelijks meer. De doorloopsnelheid is daarvoor gewoonweg veel te groot, mensen houden van vernieuwing en verandering. Tegen de tijd dat je voldoende 'gefieldtest' hebt is het product an sich gewoon veroudert en zijn er weer talloze andere dingen te krijgen.
Dingen die wel solide zijn en zich bewijzen blijven daarom ook jaren in een assortiment. De kopers en klanten die er mee vissen zijn tegenwoordig gewoon een groot deel van het fieldtest-circus. Zij zijn de echte testers die het in een veelvoud van omstandigheden gebruiken en het ook met recht durven zeggen als iets niet goed is. Ik heb inmiddels al meerdere malen zulke dingen zelf ervaren dus durf deze mening dan ook neer te zetten.
Op aasgebied geloof ik wel dat een bepaald stukje aas door de teamleden wordt ingezet en dat er aanpassingen gedaan worden aan de hand van ervaringen. In welke mate hangt ook helemaal af van het bedrijf zelf, de mogelijkheden en de bedoelingen. Zeker als je als aasbedrijf de productie in eigen hand hebt is dit redelijk eenvoudig te realiseren.