Hoi Sem,
Een leuk idee heb je. Vanuit de boot 120 meter uit de kant pennen op 6 meter diepte. Uitdaging om over na te denken. Ik zou het inderdaad niet zo snel doen omdat het mij vrij passief lijkt.
Sem je kunt op allerlei manieren penvissen er zijn geen regels voor. Met andere woorden niets moet en alles is te proberen. Natuurlijk zijn er veel do's and don'ts. Ik vis soms wel eens op een diepte van 2 meter op de pen wat ik al best moeilijk vind ivm werpen, stroming tegen de lijn (trekt je pen onder) en beetindicatie.
Hoewel ik het eerst niet wilde geloven merk ik nu algemeen voor het penvissen dat "lichter" vissen effectiever is. Zo min mogelijk loodjes (studs) op de lijn knijpen en een kleine haak (maatje 8 is prima). Lichte lijn (voor mij betekend dat to maximaal 27mm).
Als ik met je mee zou gaan om op deze "ongewone" manier te gaan penvissen dan zou ik het als volgt aanpakken:
een kleine haak (8 of 10)
gebruik een nylon voorslag van ongeveer 1,5 meter met een diameter van 20/100 en zet hier een standaard vastloodsysteem aan met een kogelloodje van 20 gram en een afstand van zo'n 20 cm tussen loodje en haak.
Knoop de voorslag met een wartel aan de hoofdlijn van 30/100 en zet hier een willekeurige dobber op.
De boel zo diep afstellen met een stopper dat de dobber ruim plat op het water ligt en wachten maar.
Je lood ligt nu trouwens op de bodem. Vanaf daar tot en met de haak ligt alles plat op de bodem.
Waarom zo?
De dunne voorslag en platte pen om het zo soepel mogelijk te houden en een mogelijke lijnzwemmer niet af te schrikken. De platte pen heeft nog een voordeel omdat de dieptedijning dan niet voor onrust zorgt op de pen.
Het kogellood in een vastloodsysteem zodat de karper zichzelf haakt en als het ware een run veroorzaakt. De pen schiet dan omhoog en verdwijnt onder. Zoals Nash in een filmpje zei: "boing, bang, got him". Filmpje is te zien in deze topic:
http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=51&t=70717#p867338.
Ik weet niet of deze methode effectief is maar zo zou ik het proberen. Succes in ieder geval. Misschien vang jij er op deze manier wel meer dan wie het ook verwacht.