Alles voor de foto...

Plaats reactie
leen snoek

14-08-2012 21:34

Marco Mostard schreef:flinke snoek in de lengte kan ook :-?

Pas ik echt niet in hoor ;-).
Marco Mostert

14-08-2012 22:11

Kees Ouwehand schreef:Er bestaat nog zoiets als het bevissen van kleine karpertjes met de vaste hengel en elastiek. Wellicht is dat het idee? .

Dat is ook zo Kees, maar ik zat blijkbaar een smiley te ver naar links :-? = 8) . Grapje werd door snoek begrepen.

Maar karpervissen is niet alleen achter de steunen of met de penhengel op grote karpers.

Nee, er moet ook nog radio geluisterd en een TV gekeken worden (om je antwoord verder uit z'n verband te rukken). Grapje :D

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Henk ter Maat

14-08-2012 22:15

Is het hele trofeeën fotograferen inmiddels niet een beetje een achterhaalde gebeurtenis?
De karpers worden pas zielig en lijdend voorwerp wanneer ze te pronk gezet gaan worden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Sebastian Huvenaars

14-08-2012 22:46

Goed punt...
Theo de Vries

14-08-2012 23:04

En de handen worden maar groter :roll:
Sebastian Huvenaars

14-08-2012 23:06

Maar de herinnering krijgt zo wel een drager.
Marco Mostert

14-08-2012 23:16

Henk ter Maat schreef:Is het hele trofeeën fotograferen inmiddels niet een beetje een achterhaalde gebeurtenis?

Fotograferen algeheel achterhaald of vissen welke nog in een gave staat zijn fotograferen? Want dat laatste kan hier nog genoeg, maar dat zijn dan wel de "mindere goden" he, welke niet op de biggenput zwemmen. Mochten er bij jou in de buurt geen "hele trofeeën" meer zwemmen wil ik niet eens weten waar je vist (ging je me toch niet vertellen :wink:).

De karpers worden pas zielig en lijdend voorwerp wanneer ze te pronk gezet gaan worden.

Ik heb nog een mooi spiegelkarpertje van 10kg op een fototje aan de muur hangen ter herinnering aan de ervaring. Dat mag toch wel he :D
Dat prooipronken gebeurd natuurlijk ook ongewild op een putje wanneer je gewoon met een zelfontspanner bezig bent en de uitslapers helaas toch al wakker zijn. Niet dat ze de bijna geluidsloze piepers gehoord hebben. Nee.., ze zagen het goud blinken..!

Gr. Marco
Groeten, Marco.

Marco Mostert

14-08-2012 23:30

:lol:
Theo de Vries schreef:En de handen worden maar groter :roll:

Tja, als je 140kg bij 202cm bent en je houdt het beestje tegen je lijf aangedrukt lijkt het op zo'n fototje niet snel veel. Zeker wanneer je zoals ik, beperkt groothoek op je camera hebt. En m'n eigen kop hoef ik niet te zien hoor, dus ff wat verder wegduiken ala anti Danny Fairbrass. Met dat verschil; ik heb ook geen fotomapje bij me aan de waterkant wat ik ongewild bij iedereen in z'n porum druk.

Leuk voor thuis m'n foto's, dus wat zou 't. Ik heb gewoon grote handen...

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

herman hulsman

14-08-2012 23:39

Henk ter Maat schreef:Is het hele trofeeën fotograferen inmiddels niet een beetje een achterhaalde gebeurtenis?

beetje in de trend van "Oja, dat ding daar in het midden is een karper, had ik gevangen" in plaats van een persoonlijke herinnering aan een verrekt mooi moment, tegenwoordig is het voor sommigen een bron van inkomsten geworden, ook al goed.
Klaas vd Herik

15-08-2012 07:12

je was door je argumenten heen Leon? Kut he, zo zonder woorden? In die 10 minuten kan net zoveel fout als in 10 uur. Rest my cace verder

@Jan Witter,

Ik ben tegen alles wat de huidige visserij beperkt.
Beter is een goede voorlichting.
Daar hoort in mijn ogen ook bij dat "kopstukken op voetstukken" meer en meer foto's in hun artikelen plaatsen van vissen die echt "net" gevangen zijn.

Ik ken een vis die heeft al wat uurtjes in een jute aardappelzak gezeten. De 1e keer 1975 ergens. Ik meen in een artikel van Bas Buitendijk. Jacco heeft deze in 97 in blakende gezondheid gevangen. Is een tekening van.
It's okay 2 pay
Aart Lokhorst

15-08-2012 08:23

Jan, een wettelijk verbod is op zich niet nodig. Als het SVN bestuur, waarin ook van alle 7 federaties een afgevaardigde zit, dit zou besluiten, gaat dit zo gelden bij alle federaties en zou dan ook opgenomen kunnen worden bij de bepalingen in de landelijke lijst. Daarna gaat zoiets vanzelf verder naar HSV-en.
Overigens zijn er naar mijn mening ook nog steeds meer dan genoeg regeltjes en ben ik het dus met Klaas eens.
herman hulsman

15-08-2012 09:07

Ik heb de hele topic van begin tot eind nog eens door gelezen en dan kom ik tot de conclusie dat dit incident door diverse personen wordt misbruikt om hun eigen standpunt kracht bij te zetten, zoveel zelfs dat ze een verbod gerealiseerd willen zien.
Dit is echter in mijn ogen geen bijdrage aan het welzijn van onze karper maar een regelrechte afbreuk aan onze liefhebberij.
Het voorval waarmee dit topic is gestart is en blijft, hoe rot het ook is, een incident, niet meer en niet minder.
pj otte

15-08-2012 09:40

herman hulsman schreef: Dit is echter in mijn ogen geen bijdrage aan het welzijn van onze karper maar een regelrechte afbreuk aan onze liefhebberij.

Herman, kun je dit ook onderbouwen?

Ging hier om water waar je te gast bent als je er gaat vissen. Je niet aan de daar geldende spelregels houden is een houding die niet goed te praten is. Elke vorm van respect voor de mensen van ‘VC de Meeren’ werd daarmee overboord gegooid.

Dat er hier wordt geschreven over voorlichting op dit punt is leuk. Om vervolgens weer achterover in je stoel te gaan hangen voegt echter niets toe. Is net de politiek effe wat roepen om te scoren.

Groet,
Peter
herman hulsman

15-08-2012 09:42

Ik heb begrip voor jou mening Leon, heb iets dergelijks met het achter laten van afval waarmee ik hier langs het K-K in extreme mate mee te maken heb, maar een verbod is geen oplossing, slechts een beperking voor mensen met goede bedoelingen.
herman hulsman

15-08-2012 09:50

pj otte schreef:
Herman, kun je dit ook onderbouwen?

Ging hier om water waar je te gast bent als je er gaat vissen. Je niet aan de daar geldende spelregels houden is een houding die niet goed te praten is. Elke vorm van respect voor de mensen van ‘VC de Meeren’ werd daarmee overboord gegooid.

Dat er hier wordt geschreven over voorlichting op dit punt is leuk. Om vervolgens weer achterover in je stoel te gaan hangen voegt echter niets toe. Is net de politiek effe wat roepen om te scoren.

Groet,
Peter

Peter, ik zal op geen enkele wijze het overtreden van regels die afgekondigd zijn op een bepaalt water goedkeuren, dat even voorop gezet.
Een verbod op het zakken van een vis valt ook niet te onderbouwen tenzij dit op een bepaalt water leid tot excessen, dan moet het echter een lokaal verbod zijn.
Jou standpunt ten aanzien van voorlichting vind ik persoonlijk een heel negatieve en bepaalt geen motiverende naar de diverse instanties die misstanden in onze liefhebberij op deze wijze uit de wereld willen helpen, ik geloof er wel in.
Henk ter Maat

15-08-2012 10:17

Herman, bijna hetzelfde maar;
Fotograferen van de vis is echter in mijn ogen geen bijdrage aan het welzijn van onze karper maar een regelrechte afbreuk aan onze liefhebberij.

Foto's maak ik al een jaar of 15 niet meer, maar dat dit afbreuk doet aan mijn liefhebberij heb ik in al die jaren niet gemerkt.
Sterker nog; ik ben blij dat ik weer met 'goede bedoelingen' aan het water zit.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Sebastian Huvenaars

15-08-2012 10:51

herman hulsman schreef:Ik heb begrip voor jou mening Leon, heb iets dergelijks met het achter laten van afval waarmee ik hier langs het K-K in extreme mate mee te maken heb, maar een verbod is geen oplossing, slechts een beperking voor mensen met goede bedoelingen.

Zakken met goede bedoelingen... Tja. Je kan ook een vrouw proberen te verkrachten met de beste bedoelingen van de wereld. Condoompje om, beetje glijmiddel d'r bij en netjes thuis afzetten. Blijft een vreemd excuus... (bijna net zo vreemd als deze vergelijking :p)
herman hulsman

15-08-2012 11:05

Henk ter Maat schreef:Herman, bijna hetzelfde maar;
Fotograferen van de vis is echter in mijn ogen geen bijdrage aan het welzijn van onze karper maar een regelrechte afbreuk aan onze liefhebberij.

Foto's maak ik al een jaar of 15 niet meer, maar dat dit afbreuk doet aan mijn liefhebberij heb ik in al die jaren niet gemerkt.
Sterker nog; ik ben blij dat ik weer met 'goede bedoelingen' aan het water zit.

Prima Henk, ik ook al niet, mijn herinneringen zitten in mijn kop en dat is voor mij goed zo, normaal gezien is gedeelde pret dubbele pret, maar in onze liefhebberij gaat die vlieger niet meer op, gedeelde pret wordt vaak gedeelde stek en daar pas ik voor.
Niet alles wat ik zeg is in mijn eigen belang, kan ook meedenken met anders denkende en bovenal wens ik niet mijn mening een ander op te dringen.

Sebastian, sorry voor jou, maar die vergelijking met verkrachten vindt ik, raakt kant nog wal, overigens ik verkracht altijd zonder glijmiddel, daar heb ik gewoon geen tijd voor :lol:
dave staal

15-08-2012 11:37

herman hulsman schreef:Dit is echter in mijn ogen geen bijdrage aan het welzijn van onze karper maar een regelrechte afbreuk aan onze liefhebberij.Het voorval waarmee dit topic is gestart is en blijft, hoe rot het ook is, een incident, niet meer en niet minder.

Aart Lokhorst schreef:Overigens zijn er naar mijn mening ook nog steeds meer dan genoeg regeltjes

Klaas vd Herik schreef:Ik ben tegen alles wat de huidige visserij beperkt. Beter is een goede voorlichting.
.

Ik deel deze meningen volledig 8)
pj otte

15-08-2012 11:39

Beste Herman,

Stel dit niet voor niets! De enige die op dit punt met deze materie bezighoud is de jeugdcommissie van de KSN. Ben er zelf nauw bij betrokken zo hebben we op het KSN jeugdkamp dit jaar op het water van VC De Meeren mogen vissen waar dit voorval heeft plaats gevonden. Zaken als visveilige systemen, het zakken van karper en het veilig landen van karper kwam hier aan de orde. Op elke 2 karpervissers hadden we een vaste begeleider op dit kamp.

Ze, de jeugdcommissie organiseert een jaarlijkse jeugddag bij Sportvisserij Nederland waar ook veel aan voorlichting wordt gedaan. Voor de rest lees en zie ik weinig of het moeten met name de kleine firma’s zijn die de noodzaak van visveiligheid terdege inzien. En daarvoor tal van vernieuwende producten ontwikkelen.

Dat veel visrechthebbende maatregelen nemen om ellende te voorkomen kunnen we plaatsen onder de noemer, door schade en schande wijs geworden.

Groet,
Peter
Sjoerd Bonenkamp

15-08-2012 12:28

Stap in de goede richting van de grote hengelsportzaken zou zijn om bij die goedkope complete karpersets een onthakingsmat cadeau te doen ipv een rodpod ofzo. De jeugd spaart zich rot of kijkt pa lief aan, heeft uiteindelijk de centen bij elkaar voor de set en gaat natuurlijk linea recta naar het water. Zonder mat.

http://raven.nl/nl/product/overige/3043 ... t/set0079/

Kon als beginnend 12-jarig karpervissertje ook geen degelijke mat betalen. Pikte ik een oud luchtbed van zolder, half opblazen, dubbelvouwen, 2 van die klikozakken eromheen en ik had een hele mooie knalblauwe onthakingsmatmat, hellyeah!
Denk dat ie nog groter was dan de grote Proline die ik nu heb.
dave staal

15-08-2012 12:47

pj otte schreef:Stel dit niet voor niets! De enige die op dit punt met deze materie bezighoud is de jeugdcommissie van de KSN

En wat te zeggen van 'sociale' controle?

Op het water waar ik vis worden zulken dingen betreft zakken visveilige systemen en vooral opstakel vissen gewoon besproken,(mensen aangesproken).

En als je dat op een normale manier doet wordt dat vaak gewoon aangenomen en zijn mensen bereidt er over mee te denken en hun visserij aan te passen .

Tis wel kut :lol: dat ik soms snachts me nest uit kom om een foto te maken (voor visser die ik nauwelijks ken) zodat de vis niet lang in de zak 'hoeft'. Zelf mensen die er niet vissen doen dat :D (J.E. :wink: )

Ander bijvoorbeeld , een visser die snachts vis verspeelde aan obstakel (lijnbreuk :( ) die vist nu overdag zittend achter zijn hengels iets verder er vanaf en snacht op het wijd.

Het is niet alleen de jeugd die educatie nodig heeft zijn zat mensen die al jaren lang vissen die kunnen ook wel opfris curcus :wink: gebruiken.Misschien een KSN oude mannen viskamp organiseren :lol:

[quote''PJ Otte'']Dat er hier wordt geschreven over voorlichting op dit punt is leuk. Om vervolgens weer achterover in je stoel te gaan hangen voegt echter niets toe. Is net de politiek effe wat roepen om te scoren.[quote''PJ Otte'']

Voorlichting kan op meerdere manieren , en hoeft niet per see via jeudkampen en spotvissserij Nederland , , keep up the good work. :wink:

Gr Dave
herman hulsman

15-08-2012 12:51

pj otte schreef:Beste Herman,

Stel dit niet voor niets! De enige die op dit punt met deze materie bezighoud is de jeugdcommissie van de KSN. Ben er zelf nauw bij betrokken zo hebben we op het KSN jeugdkamp dit jaar op het water van VC De Meeren mogen vissen waar dit voorval heeft plaats gevonden. Zaken als visveilige systemen, het zakken van karper en het veilig landen van karper kwam hier aan de orde. Op elke 2 karpervissers hadden we een vaste begeleider op dit kamp.

Ze, de jeugdcommissie organiseert een jaarlijkse jeugddag bij Sportvisserij Nederland waar ook veel aan voorlichting wordt gedaan. Voor de rest lees en zie ik weinig of het moeten met name de kleine firma’s zijn die de noodzaak van visveiligheid terdege inzien. En daarvoor tal van vernieuwende producten ontwikkelen.

Dat veel visrechthebbende maatregelen nemen om ellende te voorkomen kunnen we plaatsen onder de noemer, door schade en schande wijs geworden.

Groet,
Peter

daar heb je het nu juist Peter, informeren en instrueren in het juiste gebruik en zo jong mogelijk, dat blijft hangen
Marco Mostert

15-08-2012 15:18

een honde liefhebster die 900,-dierenarts kosten had om een complete rig uit zijn maagdarm kanaal te laten verwijderen

Tja, een dierenartsje kan soms prijzig zijn.

Heb het met m'n vrouw d'r eerste hondje ook gehad, 'n eigenwijze Westie. Die jatte godver de complete onderlijn met een enkele maiskorrel zo'n beetje uit m'n handen. Na vijf minuten worstelen en tig keer in m'n klauwen te zijn gebeten kon ik zelf het warteltje niet meer zien. Beestje bleef maar slikken.., maar niets van 't baasje.

'T was net 1800 uur geweest en gelukkig was m'n vrouw nog op de dierenartsenpraktijk (assistente). Hengel setup opruimen en de rit van 't Zeeuwse naar 't Brabantse heb ik nog nooit zo snel gemaakt. De scopie lukte nie. Het werd een slokdarmoperatie met een berg ellende voor het beestje (hartpatient), een bedankje aan de arts en een paar tientjes aan onkosten. Maar dan zit het nog mee he, en ben je er eigenlijk gewoon zelf schuldig aan. Laat staan dat zomaar een visser z'n shite niet opruimt..!

Hoe plaats je hier trouwens een rontgenfoto, kun je kijken of je het ESPtje G4 maatje 8 kunt vinden. De dierenarts had er ook moeite mee...

PS: In mijn woonplaats geldt een losloop verbod voor honden. En aan een riem, daar heb ik eerlijk gezegd lak aan. Onze huidige hond is een goed gehoorzamende Border Collie. Ze loopt naaste me, rolt, springt, vangt, alles zo'n beetje op bevel. Training (educatie) heet dat. Ook uitschudden na een regenbui en schijten doet ze op bevel... Maar dat laatste wel diep in de bosjes.

Laat dat laatste nu al lastig zijn voor menig door zichzelf benoemde "karper"visser onder ons (schepje om een kuiltje te graven.., was da?), hoe wil je die dan in hemels naam leren omgaan met een bewaarzak..!?

Zoals ik eerder schreef;

Uitbannen van fouten door invoering van regels en naleving van die regels via controle etc is hoogst zelden haalbaar. Maar vaak veel beter dan niets...

Tja, dat zelfde geldt ook voor educatie. Je doet je best en excessen blijven bestaan!

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

Marco Mostert

15-08-2012 15:48

Misschien een KSN oude mannen viskamp organiseren :D

Doen, lijkt me leuk. Of ben ik met m'n 42e als zelf benoemd ouwe lul toch nog niet oud genoeg :D ?

Maar eh, educatie valt in mijn optiek ook zeker onder de zorg van de hengelsportwinkelier.

Wanneer je meemaakt dat er gewoon een vergunning en snoekset, incl. pluggen verkocht wordt aan een mannetje van 10 a 12 jaar welke aangeeft normaal op voorntjes te vissen, maar die winkelier vergeet "per abuis" mee te delen dat het gesloten tijd is.., tja. Money in the pocket!

Mag hopen dat ook de algehele educatie binnen de hengelsport hier enigzins ter discussie staat. Want als er ergens wel snel wat fout gaat dan is het wel met diepgeslikte snoeken. Nog de weerhaken op de dreg, te kort onderlijntje, natuurlijk geen tangetje bij en 25/00 nylon. Je moet ze (uit onwetendheid) de kost geven.

Nou, dan gaat het bij "ons" misschien (..ik zeg misschien...) zo slecht nog niet.

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

Plaats reactie