Beste forummers,
Ik heb een Emblem gekregen van een vismaat die gestopt is met karpervissen.
Nu heb ik een vraag over deze molen.
De molen werkt uitstekend maar wie kan mij vertellen of deze molens een ratel hebben tijden het draaien.
Hiermee bedoel ik als de anti-reverse erop staat.
Zonder anti-reverse is het rateltje weg.
Het geluid is vergelijkbaar met oude molens die ook altijd zo'n ratel hadden maar dan luider. Deze Emblem is minder luid iig.
Is dit normaal bij een oudere generatie Emblem Z 5500T?
Alvast dank voor de eventuele antwoorden/ervaringen van mensen die deze molens gebruiken of gebruikt hebben.
Vraag over de Daiwa Emblem Z 5500T
- Daaf Wolters
Het is in elk geval normaal dat deze molens wat meer geluid maken dan veel nieuwe modellen, of er ook echt een ratel hoort te zijn durf ik echter niet te zeggen.
- Andre Jacobs
Heb deze molens ook gehad, maar kan me zo geen luide ratel herinneren. Geruisloos is anders, maar een luide ratel komt me niet bekend voor. Zijn wel blijvertjes overigens! Vond het jammer dat ik ze weg 'moest' doen, ook al ben ik erg blij met mijn nieuwe molens.
-
Dank voor jullie reactie's
Het is geen luidde ratel maar meer een subtiel rateltje. Het lijkt erop dat er in de molen een palletje tegen het tandwiel aanloopt wat voor de anti-reverse zorgt.
Het klinkt alsof het er origineel in hoort deze ratel. Omdat mijn eigen molens (shimano 6500 br) geluidloos draaien vroeg ik me af of dit zo hoort.
Gisteravond een vis mee mogen drillen en ik snap nu waarom men deze molens hoog aanslaat.
Werpt heel goed en heeft een superslip. Was geen schande geweest als ik er 3 van deze had gehad.

Andre Jacobs schreef:Heb deze molens ook gehad, maar kan me zo geen luide ratel herinneren. Geruisloos is anders, maar een luide ratel komt me niet bekend voor. Zijn wel blijvertjes overigens! Vond het jammer dat ik ze weg 'moest' doen, ook al ben ik erg blij met mijn nieuwe molens.
Het is geen luidde ratel maar meer een subtiel rateltje. Het lijkt erop dat er in de molen een palletje tegen het tandwiel aanloopt wat voor de anti-reverse zorgt.
Het klinkt alsof het er origineel in hoort deze ratel. Omdat mijn eigen molens (shimano 6500 br) geluidloos draaien vroeg ik me af of dit zo hoort.
Gisteravond een vis mee mogen drillen en ik snap nu waarom men deze molens hoog aanslaat.
Werpt heel goed en heeft een superslip. Was geen schande geweest als ik er 3 van deze had gehad.

- Andre Jacobs
Mijn nieuwe molens doen qua prestaties niet onder (daiwa Windcast), maar die ouwe emblems hadden wel echt iets...Ik had overigens de z5000t, die is een slag kleiner dan en daarmee perfect voor de meeste Nederlandse visserij. Wel goed werpen en voldoende lijncapaciteit voor grotere wateren, maar niet van die zware lompe bakken onder je hengels.
- Eus Molewijk
- Contacteer:
Nee, die horen geen ratel te hebben.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
- Eddy Lintvelt
- Contacteer:
Heb er drie gehad,en nee deze molen horen geen ratel te hebben met de anti-reverse erop.
Je maatje ut Zutphen.
grtz
Je maatje ut Zutphen.
grtz