Korte of lange rig in deze periode?

Plaats reactie
Sjoerd Majoor

05-10-2011 13:12

Wat gebruiken jullie in deze periode?
Ik ga aaankomend weekend op een water waar veel dressuur is...
Klein of groot aas?

Bedankt voor de tips
weerensteyn harold

05-10-2011 14:05

ik zou 14mm proberen,of gewoon anders als de rest doen.
zijn zoveel mogelijkheden, zou een normale rig proberen,en als je toch met 2 hengels mag , pop-upje,of snowman
Andre Jacobs

05-10-2011 14:16

k wil niet meteen zeggen dat het goed is, maar ik varieer nauwelijks qua riglengte. 'tussen 12 en 15 cm vind ik een goede lengte voor elk seizoen. Theoretisch zou ik zeggen nu weer wat langer, omdat ik verwacht dat de vis nu wat actiever aast in het najaar...

Belangrijkste uitgangspunt vind ik of je een compacte voerstek met klein aas bevist, of een ruimere voerstek met groter aas. In het eerste geval zal een karper minder bewegen en meer het aas "opzuigen" zeg maar, in het tweede geval zal de vis meer rondzwemmen en afzonderlijke aasjes oppakken. Welke conclusies je daar weer aan kunt verbinden brandt ik me maar niet aan. Of een vis die het aas opzuigt nu een langere onderlijn nodig heeft, om de rig genoeg ruimte te bieden om zich op te laten zuigen, of korter omdat de vis minder beweegt en sneller geprikt moet worden....

Met een riglengte van zo'n 12-15 cm vang ik mn visjes wel gedurende het hele jaar...
Plaats reactie