Ik zal zelf even aftrappen met een klein verhaaltje

Gisterenavond na het eten nog snel naar het water om wat stekken van voer te voorzien. Om vanochtend om 6 uur (op mijn vrijeochtend) terug te keren, gewapend met mijn struinspullen.
Een enkele keer sprong er een vis de nevel in die boven het water hing, het vertrouwen schoot hiermee dus omhoog! Perfecte vis omstandigheden zou je zeggen toch. Helaas moest ik toch 4 stekjes afvissen zonder resultaat. Het zal ongeveer 10 uur geweest zijn wanneer ik weer een vis volledig uit het water zie komen en dit keer op een bereikbare plaats. Snel maar voorzichtig zoek ik het plekje op waar de vis ongeveer boven kwam en al snel werd er een handje bolies het water in gelaten. Op actie hoefde ik niet lang te wachten en na 10 minuten stond ik met een kromme hengel en een molen die het uitgierde dat het een lieve lust was. De vis voelde erg goed aan en naarmate de dril langer duurde kwam de vis steeds dichter onder de top maar ik kreeg hem niet van de bodem af. Zo ben ik 5 minuten aan het stoeien geweest tussen wat rietstengels en een aantal verdwaalde lelies toen daar een massieve vis boven kwam. Na de vis geschept te hebben wist ik zeker dat mijn pen record aan diggelen was! En uit weging bleek dat de vis net iets zwaarder was als 30 pond! Ruim 4 pond zwaarder als mijn vorige pen record.

Mijn dag kon natuurlijk al niet meer stuk, maar ik wilde meer
 dus ging ik nog even vissen op 1 van de stekjes die ik had aangevoerd. De stofwolken maakten duidelijk dat het plekje nu wel door een vis was gevonden. Aan de wapperende staart kreeg ik de indruk dat dit weer om een flinke vis ging en snel liet ik mijn pennetje voor in de kant zakken. Het duurde zeker 20 minuten waarbij de vis een aantal keer de stek verliet voordat de aanbeet plaats vond. Het dansende pennetje schoot onder en na het aanslaan maakte de vis een spurt van zeker 20 meter, richting een lelie bed! Alle kracht die ik verantwoord kon leveren met de hengel was ook erg nodig, de penlat kraakte het uit maar hield zich uitstekend. Door de hengel horizontaal te houden kon ik de vis uit balans brengen en kreeg ik de mogelijkheid om zijn koers te wijzigen naar mijn schepnet. Ook deze vis wist zich nog erg lang op de bodem te houden maar ik had al in de gaten dat het weer om een vis ging die richting de 30 pond zou gaan. Na een niet zo heel spannend einde van de dril kon ik mijn net onder een gave schub schuiven en was de buit binnen. Met een gewicht van ruim 28 pond was ook deze vis een verbetering van mijn oude pen record geweest.. En na een aantal foto's mocht ook deze vis weer lekker terug het water in.
 dus ging ik nog even vissen op 1 van de stekjes die ik had aangevoerd. De stofwolken maakten duidelijk dat het plekje nu wel door een vis was gevonden. Aan de wapperende staart kreeg ik de indruk dat dit weer om een flinke vis ging en snel liet ik mijn pennetje voor in de kant zakken. Het duurde zeker 20 minuten waarbij de vis een aantal keer de stek verliet voordat de aanbeet plaats vond. Het dansende pennetje schoot onder en na het aanslaan maakte de vis een spurt van zeker 20 meter, richting een lelie bed! Alle kracht die ik verantwoord kon leveren met de hengel was ook erg nodig, de penlat kraakte het uit maar hield zich uitstekend. Door de hengel horizontaal te houden kon ik de vis uit balans brengen en kreeg ik de mogelijkheid om zijn koers te wijzigen naar mijn schepnet. Ook deze vis wist zich nog erg lang op de bodem te houden maar ik had al in de gaten dat het weer om een vis ging die richting de 30 pond zou gaan. Na een niet zo heel spannend einde van de dril kon ik mijn net onder een gave schub schuiven en was de buit binnen. Met een gewicht van ruim 28 pond was ook deze vis een verbetering van mijn oude pen record geweest.. En na een aantal foto's mocht ook deze vis weer lekker terug het water in.
Jullie geloven wel dat ik helemaal in de wolken ben, zulke vissen vang je hier niet vaak met de pen en dan nog 2 op 1 dag, ik kan het nog steeds niet geloven!
Groeten Dirk