Wanneer welke haak, hoe en waarom.

Plaats reactie
Yuri Alexej Römer

29-05-2011 22:38

Beste Karper, vis vrienden.

De reden waarom ik dit TOPIC open is om met jullie en velen anderen te delen wanneer we welke haken moeten toepassen en waarom.

Nog steeds bestaan er veel geheimen omtrent systemen en haken die gebruikt worden.

Het grote probleem dat deze geheimzinnigheid teweeg brengt is dat velen van ons hierdoor dom gehouden worden in het kader van welke haak wanneer, op welke wijze en waarom gebruikt dient te worden. Dit met name om onze gevinde vrienden die we allen zo liefhebben zo goed mogelijk te behandelen zonder dat zij vervormingen aan de bekken krijgen en meer hoeven te lijden dan nodig is omdat velen nog steeds niet beter weten.

Te vaak zie ik beginnende vissers een hengelsportzaak binnen wandelen en gewoon een zakje haken kopen zonder te weten waarvoor juist deze haak geschikt is, wat de sterke en zwakke punten van de haak zijn. Vaak hebben zij iemand zien vissen die goed in de vis zat en de betreffende haak gebruikte. Zij laten zich hierdoor als kuddedieren leiden denkend dat deze haken de enige goede zijn op de weg naar Ede. Nee vrienden niets is minder waar. Wanneer ik de betreffende vissers puur uit interesse vraag waarom ze voor de betreffende haak kiezen, gaan in de meeste gevallen de schouders omhoog en kijken ze mij een beetje onbegrepen aan en zeggen nou gewoon.

Een tijd terug las ik een artikel in de eerste editie van het blad Spiegel een artikel over het gebruik van haken. Wanneer welke haak te gebruiken en waarom. Niet veel later verscheen het boek spiegelbeeld van Piet Vogel waarin een hoofdstuk aan de juiste haak geweid werd.

Bij deze wil ik deze mensen nogmaals hartelijk bedanken voor hun tijd en inzet om deze bijdrage te leveren aan velen van ons zodat heel veel karpers al beter af zijn geweest door het gebruik van de juiste haak op het juiste moment.

Het is hierom dat ik samen met jullie een aantal haken, modellen en merken op een rijtje wil zetten opdat er een overzicht ontstaat dat voor ons allen toegankelijk is wanneer wij welke haak op welke wijze moeten gebruiken.

Hoor graag van jullie.

Vriendelijk groetend,

Yuri Römer
sander kunst
Contacteer:

30-05-2011 00:23

denk eerder dat een verkeerde haak zorgt voor het verspelen van een karper omdat deze haak niet genoeg vlees zal pakken, en daardoor geen hele bekken mee naarde klote helpt.
Als een haak veel vlees pakt zul je de vis niet verspelen door de hook eerder door onodige risico.
Naar de klote helpen van bekken ((papagaaien bekken )) komt eerder door te veel risico bij bv obstakel visserij etc etc

mvg
Yuri Alexej Römer

30-05-2011 08:22

Hoi Sander

Denk dat in jouw verhaal een kern van waarheid zit,

Echter is het ook van belang rekening te houden met de tijd van het jaar.
Alsmede de bodemstructuur van het beviste water.

Wanneer we kijken naar de zomerperiode is de warme water temperatuur ten gevolge van het warme weer er mede verantwoordelijk voor dat de karpers zachte bekken krijgen. Wanneer je dan met longshanks of benthooks vist, kan dat resulteren in losschierets terwijl een klauwhaak dan vaak ondanks dat hij moeilijker prikt beter blijft zitten.

Ook een zachte bodem is mede verantwoordelijk voor zachte bekken. Onze gevinde vrienden wroeten maar wat graag in de bodem naar het natuurlijke voedsel wat daar weelderig tierd. De bekken blijven dan ook zacht en soms kun je bijna door de zijkant van de bek heen kijken omdat het zo dun is dat het mi zo zal scheuren wanneer een vis daar gehaakt wordt.

Het is hierom dat ik het interessant vind, met jullie te delen wanneer we welke haak dienen te gebruiken.

Met betrekking tot obstakelvissen ben ik het met je eens.

Wanneer ik dat doe, vis ik met een sterke klauwhaak als de snag hook van gamagatsu en heb dan gevlochten lijnen met een voorslag van een meter of 10, 75/100 nylon, ik vis dan met een glas hengel van 3 lbs om de slechte rek van de gevlochten lijn goed te kunnen dempen.

Wanneer ik dit doe zit ik achter mijn hengel zodat ik direct kan handelen. Jawel hengel, obstakel vissen doe ik met een hengel. Heb op die stek tot nu toe 8 vissen gehaakt en alle acht weten te vangen.

Het is natuurlijk niet alleen de haak die je beruikt, maar ook de manier hoe je vist.

Wat voor haak zou jij wanneer gebruiken en waarom, zoals bijvoorbeeld de klauwhaak, de longshank haak of de bent hook.

Hoor graag van je ook van anderen en dankje voor jouw bericht.

Groeten Yuri
Yuri Alexej Römer

01-06-2011 11:24

Hoi Mede karper vissers.

Ben erg benieuwd naar de haken die jullie gebruiken voor jullie visserij.
Wat de sterke en zwakke punten zijn hoe ze het best gepresenteerd kunnen worden.

De reden dat ik dit Topic open is om van gedachten te wisselen met anderen over het hoe en het waarom van de juiste haak.

Hoor graag van jullie

Groeten Yuri
Yuri Alexej Römer

02-06-2011 21:35

Hoi Bart,

Dankje voor jouw bericht.

Waar het mij eigenlijk om gaat in dit topic is mensen bewust te maken van de haken die zij het beste gebruiken gekoppeld aan de visserij die zij kiezen.

Veel haken zien er mooi en goed uit terwijl de functionaliteit te wensen over laat.

Hoe vaak zie je niet dat in veenplassen waar de vissen toch al zachte bekken hebben met longshank haken gevist wordt waarbij uitscheuren van de haak een veel voorkomend probleem is omdat de lijn op zo'n manier op de haak werkt zodat de haak als een blikopener werkt en de bekken van de vis helemaal verminken waardoor de papegaaienbek karpers steeds vaker voorkomen.

In mijn ogen kun je in dit geval beter voor een klauwhaak kiezen, te weten de connect 4 van JRC of bijvoorbeeld de super snag van GAMAGATSU. Deze haken hebben de eigenschap dat zij wat minder makkelijk prikken maar wanneer je de haken verlengt met een krimpkousje kun je dit een heel eind verbeteren. En, vast is vast.

Wanneer je de klauwhaak aan de lijn koppeld werkt deze veel minder als een blikopener, kun je er beter druk op zetten wanneer je bijvoorbeeld tegen obstakels aan vist. Zonder dat de haak snel uitscheurd.

Zelf gebruik ik de longschanks uitsluitend in de herfst of winter op open water en wanneer de bekken van de vissen harder zijn en waar de vis ruimte heeft om te zwemmen.

Met betrekking tot het onder in de bek haken van de vis, heb ik daar nog wel een vraag over.

Ik heb het gevoel dat wanneer ik een onderlijnmontage maak, en deze inzet, de vis slechts in de onderbek/lip gehaakt kan worden wanneer deze rustig in een rechte lijn zwemt en de haak daardoor rustig kan draaien en dan aangrijpt in de onderlip.

Wanneer echter de vis het aas opneemt en draait met zijn/haar kop heb ik het gevoel dat tenzij je vist met een shot on the hook of de haak overload (pop-up gevist) de haak niet in de onderlip aangrijpt.

Het kan zijn dat ik me vergis, echter heb ik niet het idee dat je het in de hoek van de bek haken volledig kan uitschakelen wat ik wel hoop omdat je de vissen dan minder schade aandoet dan nodig is.

Mocht jij of anderen hier anders over denken, hoor ik dit graag.

Groeten Yuri
Plaats reactie