Oké, kheb eindelijk tijd gevonden om foto's te nemen en te plaatsen.

Zoals je kunt zien is de hoofdlijn niet meer voor de safety sleeve (en ring) verbonden, waardoor de doorgang nu groter is. Die twee groene knopen zijn soepele rekker-powergum draad om mijn tungsten tube tegen te houden zodat bij lijnbreuk mijn tube niet naar beneden kan glijden en ze niet kwijt ben. Dat klein zwart stukje silicone naast die groene knoop is nodig zodat de linker kleine doorgang van de safety sleeve niet in die groene knoop kan zodat hij goed kan draaien tijdens het inwerpen (helicopter). Die bead (bol) aan de rechterkant van de safety sleeve dient daar ook voor. Hij is geplaatst op de lusknoop om hem ook te beschermen.
Hier is de hoofdlijn dus niet rechtstreeks aan het lood verbonden. Er zit nog een tussenstukje van gevlochten draad ertussen. De reden daarvoor is dat de draad van het lood mooi soepel is zoals bij een wartel dat normaal aan lood is bevestigd. Waarom heb ik dan mijn wartel afgedaan? Omdat de coating er af gaat, alsook aan de ring van het lood zelf en dat blinkt enorm. Zwart stiften geeft geen zin, want het gaat direkt af. Dus vanaf nu is mijn lood verbonden met de gevlochten draad van PB products (25 lb - 11 kg Green hornet of Jellywire). Deze draad is enorm sterk en met een enkele achtknoop (3x na elkaar geknoopt) breekt deze zelfs nog niet op 11 kg. De gevlochten draad is ook verbonden aan zo'n ovalen 4,5 mm ringetje van ESP (niet te zien op foto, er zit een silicone stukje over) met 3 x na elkaar de enkelvoudige achtknoop. De achtknoop in lusvorm (zelfs met 3 wendingen) of 5 andere knopen die ik geprobeerd heb zijn bijlange niet zo sterk na de vele testen met gewichten.
De hoofdlijn is dan verbonden met een lusknoop aan die ovalen Esp-ring. Jammer genoeg kon ik geen gewone knoop nemen en zit ik met een stukje dubbele lijn en knoop waar die bead op moet, maar ik kon niet anders. Al die nylon en fluorocarbonlijnen die ik thuis liggen heb (X-line, Parallelium, Shimano Technium) zijn het sterkst met de achtknoop (lus)(3 wendingen). De enkelvoudige achtknoop 3x na elkaar en alle andere knopen zijn véél zwakker. Zo zie je maar, je lijnen testen met gewichten is noodzakelijk. Over die ovalen esp-ring heb ik klein fijn silicone sleeve stukje gedaan om knoop te beschermen, maar vooral om dat blinkringetje te maskeren.
Alles is soepel tussen safety sleeve & lood, dus wanneer lood in modder wegzakt blijft lijn mooi op bodem liggen. En wanneer lood rechtop staat (zie foto) gaat de lijn mooi naar beneden en alles mooi plat tot safety sleeve.

Hier heb ik mijn hoofdlijn wel rechtstreeks verbonden aan het lood met een achtknoop (lus - 3 wendingen). Hier wou ik aantonen dat het wel gaat, maar ik vind het niet ideaal. Waarom?
Ik moet er een grote massa kneedbaar lood aan hangen zodat lijn mooi zakt en niet in een boog of rechtop staat. Als je lood plat ligt, geen probleem, maar als je op slib-bagger-modder vist, valt je lood niet om maar land het zoals op foto (rechtop). Door het slib zakt het wat weg waardoor het niet kan omvallen. Meestal zal je lood diep genoeg zakken zodat alleen het topje nog uitzit (of lood zit soms helemaal in modder), maar soms niet en ik wil dat mijn lijnen altijd zo plat mogelijk liggen. Alles wat uitsteekt, voelt de vis als hij aast boven je systeem en draad die in een boog ligt is een no-no.
Maar visueel vind ik de gevlochten draad aan het lood beter.
Indien het lood toch plat ligt, bestaat de kans dat het zware kneedbare lood mijn safety sleeve wat schuin in modder trekt.
Maar het grootste nadeel is wanneer ik een karper dril, dat mijn safety sleeve naar het lood zal schuiven en de kans groot is dat het dure kneedbare lood er zal afgetrokken worden.
Op beide foto's zit de safety sleeve op ongeveer 7 cm van het lood, dus speling genoeg moest lood wat dieper zakken.
Nog eens de voordelen op een rijtje zetten bij dit systeem:
- In tegenstelling tot de vastloodsystemen kan de vis d.m.v. kopschudden het lood niet gebruiken om zich los te schudden, want na één snak schuift de onderlijn los, dus grotere visvangst!
- Op zachte bodems en lage wiergroei wordt je lijn niet meegetrokken in de bodem en kun je zelfs met korte of stijve lijn vissen.
- Als de vis in wier zwemt en het lood vast komt te zitten, dan kan de vis met één kopschudding los komen van het lood en terug verder zwemmen. Bij het safety-clip systeem verlies je je kostbare lood en hier dus niet.
- Kans op vernesteling bij ingooien is door het helicopter-draaisysteem bijna uitgesloten.
- Maar het belangrijkst: bij lijnbreuk zal de vis alleen wegzwemmen met de onderlijn.
Als ik deze puntjes vergelijk met de voor-en nadelen van andere systemen, dan moet ik niet lang nadenken.