Dag mannen, gelukkig maken onze filmpjes niet veel los bij mensen.
Ik ga wat vertellen over waarom ik tot deze conclusie ben gekomen en ook alle nuances die daarbij om de hoek komen kijken.
Het aas was een 20mm zinkende boilie en een normale 15mm pop-up (geen fluo en niet zwaar geflavoured). Het probleem waarmee we geconfronteerd werden was dat de vissen steeds probeerden de combinatie om te duwen en het geheel zijwaarts naar binnen probeerden te werken. Het aas stuitert in de bek hierdoor tegen de wanden en wordt daardoor snel uitgespuwd. Het is iets wat we veel zien bij de onderwaterbeelden, als de vissen het voedsel niet goed kunnen verwerken omdat ze bijvoorbeeld teveel voer in één keer naar binnen krijgen spuwen zij dit uit en azen vrolijk verder. De menselijke reactie zo zijn om het weer op te pakken maar de vissen doen dit niet altijd. Soms wel soms niet. Aaspatronen zijn dus vaak volledig willekeurig. Ook lieten ze het aas een aantal keren liggen omdat het terug stuiterde na een eerste duw tegen de pop-up. Wellicht omdat ze deze reactie van het voedsel niet verwachtte. Voedsel blijft immers nooit op elkaar liggen als je het omver duwt!
Onze aanpassing na het zien van de beelden was om de snow-man kleiner te vissen door als haakaas twee roze imitatie drijven maïskorrels te nemen samen met een zinkende tijgernoot. Na enkele uren van de 20/15 combo kregen we direct beter opnames te zien en ook onze eerste vangst. hierna gingen we over op een drijvende pinda/tijger combinatie waardoor het aantal opnames en vangsten zelfs verder steeg. De kleinere snow-man deed dus precies hetzelfde als de grote (namelijk opvallen) zonder de nadelen van de grotere combo (lomp en onhandig). Het is ook wel te verwachten dat er een formaat komt waardoor de balans steeds negatiever uitslaat want als we alleen op basis van feitelijke bek formaat zouden oordelen dan hadden we ook met regelmaat met 35mm boilies moeten vissen in Nederland.
De nuances die ik kan aanbrengen in dit verhaal:
Zodra je op een zachte toplaag zit te vissen of geheel zachte bodem is de uitkomst anders.
[De onderste boilie zakt iets weg waardoor de vissen niet meer geconfronteerd worden met een hoge toren, hierdoor zullen ze het aas van boven pakken en daardoor zal het haakaas gemakkelijker naar binnen vliegen]
Bij een kleinere snow-man combinatie heb je nimmer met de nadelen te doen ongeacht de situatie.
[Zie onze resultaten op die dag. Ik vis de snow-man nog steeds graag maar op de volgende manieren. 15mm/halve 15mm, 20mm/halve15mm, 20 of 15mm met imitatie maïs, tijger/imitatie maïs, tijger/ imitatie pinda]
Als de vissen een iets grotere bek hebben of je te maken hebt met grotere vissen zal de 20/15 combi ook makkelijker naar binnen gaan.
[Het ene bestand is het andere niet, hier hadden de vissen een normale kleine bek]
Als je louter groot aas verspreid bijvoert zullen de vissen het haakaas ander pakken.
[Ik wil dit argument niet helemaal uitsluiten maar ik persoonlijk heb er grote twijfels bij (We gaan bij de eerst volgende kans de 20/15 combo hierop testen maar ik zal aangeven waarom ik mijn twijfels heb). De vissen kwamen dan niet van ver direct naar het haakaas toe zwemmen maar ze zaten wel fysiek boven het aas toen ze besloten om het te benaderen. Ook hadden ze het aas verschillende keren gezien zodat ze wel wisten wat voor vorm deze had. Dit doet mij denken dat ze alle kans hadden om het van boven te pakken maar dit gewoon vanwege natuurlijk aasgedrag anders aanpakken. Niet helemaal in overeenstemming met het aas dus!]
Om mee af te sluiten. Visgedrag is voor iedereen een voorstelling van zaken. In wetenschappelijke termen: we zijn doorgaans aan het gokken! Zodra we feitelijk iets zien zoals deze onderwaterbeelden moeten we vaak onze blik drastisch aanpassen. Een hoop mensen verzetten zich daartegen en proberen dan maar de oude voorstelling van zaken in stand te houden door allerlei argumenten op te voeren. Ik doe het doorgaans anders. Ik baseer mijn denkpatronen op basis van feitelijkheden en bouw mijn denkwereld daaromheen en niet andersom. Toen ik met 'Tot Op De Bodem' uitkwam waren er mensen die schuivend vissen direct overnamen er waren ook die het 'onzin' vonden of 'bullshit' of 'ouderwets'. Nu enkele jaren later zie ik bijna iedereen met één of andere variatie op het schuivend lood gebruiken. Dat is dus echt humor als je het mij vraagt.
In dit geval werkte de 20/15 combo niet in een ander geval wellicht wel maar door de beelden weet we nu waarom niet of wel maar ook waar niet en waar wel. Ik vraag dan ook om met meer nuance naar dit soort beelden te gaan kijken want de wereld is niet zwart of wit en ik zal hem dan ook zeker niet zo afbeelden.
met vriendelijke groet,
Daniël Jawadnya