Als de floriade plas een open verbinding heeft met ander water is het zinloos om de plas leeg te gaan vissen karpers zijn de enige vissen die ziek worden van khv maar er zijn genoeg familieleden van de karpersoort die als drager kunnen dienen.
Zelfs in mosselen is het khv genoom al aangetoond.
In principe zou je dus alle dieren uit de plas moeten halen en dat lijkt me onmogelijk.
Als KHV in open water de kop opsteekt kun je nog hopen op overlevenden of op natuurlijke resistentie, een karper die er mee in aanraking komt wordt of ziek of hij wordt drager en kan zo in de toekomst andere karpers besmetten. aangezien het niet mogelijk is om een dergelijke plas te desinfecteren blijf je dit probleem dus houden.
Er is maar heel weinig virus nodig om vissen te besmetten, besmetting verloopt d.m.v contact dus ook materialen die in contact komen en niet gedesinfecteerd worden. Het aantonen van het virus is heel erg moeilijk en in principe is een zekere testuitslag alleen mogelijk kort voor, tijdens of kort na een uitbraak in alle andere situaties zijn het aantal virusdeeltjes te laag om een goede uitslag te krijgen. testen kan op levende koi maar ook op monsters van de kieuwen en organen zoals bijvoorbeeld de nieren.
In israell hebben ze en vaccin maar dat is hier niet toegelaten omdat het een levend afgezwakt virus is tijdens de vaccinatie sterft bijvoorbeeld tot 20 % van de koi en karpers die ze aan het vaccineren zijn.
Daarnaast is op gevaccineerde koi en karpers ook het wilde virus aangetoond en zo wordt het virus dus al meer dan 10 jaar verder verspreid.
In Duitsland waren er vorig jaar al khv uitbraken in o.a de Neckar rivier en in een aantal duitse deelstaten is de import van gevaccineerde koi / karper verboden besmette bestanden worden daar ook geruimd.
Alhoewel KHV een meldingsplichtige ziekte is zowel voor EU lidstaten als op basis van OIE lidmaatschap is er in nederland geen beleid vanuit de regering om iets te doen tegen KHV zelfs het melden gaat mondjesmaat en veel te laat verantwoordelijk hiervoor is het ministerie van LNV en de A.I.D.
Persoonlijk denk ik dat hier een taak ligt voor de diverse verenigingen om er bij het LNV op aan te dringen dat er iets gebeurd. D koiverenigingen verzaken wat mij betreft daarin ik vind het er soms op lijken dat zij het belangrijker vinden om de handel te beschermen dan dat zij opkomen voor de belangen van hun leden.
Ondertussen kost het khv probleem de koi hobbyisten en de sportvisserij jaarlijks 10 zo niet honderdduizenden eurie
Gr Jurgen
http://www.khvinfo.nl