Bein Westerlaan schreef:Casper heb je mijn bovenstaand verhaal goed gelezen?
Wat ik bedoel te zeggen is de kleur van het licht dat nederland verlicht verandert sterk. Sóchtends is het zonlicht rood midden op de dag is het blauw. En toch blijven we gras een banaan een stuk wit papier in de goede kleur zien. Dit gebeurt ook bij de vissen onder water.
Ik begrijp nu in ieder geval wel wat je bedoelt... We blijven de banaan in de goede kleur zien omdat het met kleuren als volgt werkt:
Als een banaan buiten wordt neergelegd dan valt daar een heel spectrum van kleuren op (zonlicht). Die banaan absorbeert deze kleuren, behalve die golflengtes in het gele gebied:die worden minder goed of niet opgenomen. Daarom zien we de banaan als geel.
Hoewel het kleuren spectrum van de zon gedurende de dag verandert, zal er altijd geel zitten in het zonlicht. We blijven de banaan bij zonlicht dus altijd als geel zien.
Maar als we de banaan zouden beschijnen met licht van 1 golflengte ("monochromatisch licht"), dan zullen we de banaan niet meer als geel zien. Tenzij geel de kleur van het licht is....
Dit staat volgens mij los van wat "white balance" werkelijk is, maar voor het gemak zou je het zo kunnen noemen omdat bovenstaand verhaal wat lang is.
Het is aannemelijk dat dit voor een vis ook zo werkt. Waarbij we wel rekening moeten houden met de absorptie van licht door het water. Die is per kleur dus anders. In mijn visserij speelt de kleur van de boilie overigens geen rol...