Hoofdlijn Statisch/Drijvend/Pennen/Peilen/Spodden

Plaats reactie
Coen Aarts
Contacteer:

29-05-2008 21:21

Ik heb een aantal hengels erbij gekocht, met nieuwe molens. Nu moet hier nieuwe lijn om, maar twijfel wat voor soort lijn ik zou pakken. Misschien kunnen jullie mij hierbij helpen of advies geven...

Statisch

Ik vis altijd met de Shimano Technium lijn en hier is op zich niks mis mee. Deze wil ik eigenlijk wederom gebruiken, alleen neig ik dan toch meer naar de Tribal versie, omdat deze om de paar meter een andere kleur krijgt. Misschien ver gezocht, maar baat het niet schaad het niet 8)

Toch zat ik nog aan een andere lijn te denken. Dan vooral, omdat het van Korda is. Over dit merk ben ik zeer te spreken en brengen niet zomaar iets uit, totdat ze zeker weten dat het goed is. Gaat om Adrena-line, zie hieronder. Ik lees er echter weinig van op internet dus kies is toch voor de Tribal Technium.

AfbeeldingNew Korda Adrena-Line - 24/01/2008

For the past year Danny Fairbrass and his exceptionally knowledgeable team at Korda have been developing a main line. After taking time to perfect it, the finished product will be launched on February 24th at Horseshoe Lake, Gloucestershire.
Adrena-Line, as the product has been named, has been developed as ‘the ultimate casting line’. It has a remarkably limp, supple finish but, unlike many soft lines, it performs well on the abrasion-resistance front too.

Korda has incorporated a Safe Zone Colour Blend into the line so that the pale-brown colour changes shade along the line’s length. This helps to break up the outline and enables it to blend in with sub-surface surroundings.

The most noticeable feature of Adrena-Line, and one that Korda has strived to achieve, is a true rating. Unlike many main lines that are under rated (a line that’s sold as 12lb is in fact 16lb, for example) Adrena-Line will break close to the stated breaking strain. The 12lb line breaks at 13lb, incorporating a small margin for error for poorly tied knots. Not only do you know exactly what you’re getting, but the lower diameter compared to most other 12lb lines on the market again aids casting.
There are two breaking strains available, 12lb and 15lb, supplied on 1,000m spools at £15.99 and 250m spools at £4.99. They are due into a tackle shop near you in early March.

Drijvend/Pennen

Voor drijvend te vissen en pennen wil ik dezelfde lijn gebruiken. Voor die paar keer dat ik het doe, zie ik het nut niet van twee verschillende lijnen in. Zat zelf te denken aan een slecht zichtbare lijn met rek. FluoroCarbon lijkt me niet zo verstandig, omdat deze niet zo schuurbestendig is. Het is echter wel 'onzichtbaar' onder water. Nu dacht ik eraan om Krystonite te halen. Een mono met een fluorocarbon coating, wat de lijn toch minder goed zichtbaar maakt.

Een soort zelfde lijn is de Ultima Power Carp. Dit is een nieuwere lijn en denk dat de techniek ook verbeterd is ten opzichte van de 'oude' Krystonite. Mijn voorkeur neigt dus meer naar de Ultima Power Carp.

Peilen/Spodden

Voor peilen en spodden wilde ik ook dezelfde set-up gebruiken. Ik doe dit nu met een oude hoofdlijn van mij, namelijk de Berkely Fireline Chrystal 17/00. Dit is een gevlochte drijvende lijn. Dit met een voorslag van twee hengellengtes, Korda Xtra Tough. Nu zie ik geen voordeel van deze lijn met het statisch vissen maar met peilen werkt het goed, omdat er geen rek in zit.

Kwam nog een Fox Spod gevlochten lijn tegen, maar deze heeft denk ik geen meerwaarde tegenover bovenstaande set-up. Misschien dat deze een felgele keur heeft, maar dit is voor mij geen rede om deze aan te schaffen.

:roll: De keuzes die ik kwa lijnen heb gemaakt, zouden jullie dit ook zo doen? Zo niet welke zouden jullie nemen en waarom?
Coen Aarts
Contacteer:

01-06-2008 20:22

Zie dat er mensen gekeken, hebben maar hebben die geen mening :)

Zou fijn zijn als jullie me op weg kunnen helpen.

Groeten,

Coen
wubs wljan

01-06-2008 22:01

hallo coen
even een paar antwoorden op je vraag,
het lijkt net of je alleen een bevestiging wil van jouw eigen denken.
zo denk ik he niet aangevallen voelen.verder,
de lijnen die jij opnoemt is niks mee.
waarom korda in plaats van technium.
alleen door het merk of.
voor het pennen en voor het spodden.
ik zou gewoon de lijn nemen wat jij het lekkerste vindt,
waar je een goed gevoel bij hebt daar gaat het toch ook om.
succes met het zoeken van de lijnen
tight lines.
TIGHT LINES blankmeester
Coen Aarts
Contacteer:

02-06-2008 22:57

Ja denk dat ik een verstandige keuze maak, maar misschien dat er iemand is van:
Nee dat moet je niet doen, want zus en zo...

Wil gewoon meteen goede keuze maken.
Michiel de Vries

03-06-2008 11:39

het is dan hopen dat de korda lijn nu wel goed is, want het vorige lijntje van ze is niet eens op de markt gekomen vanwege het dikteverschil in de lijn, een 0,30 lijntje was op sommige punten 0,24 en op andere punten 0,36 (precieze getallen ben ik ff kwijt, maar het verschilde aardig wat)

en nu is volgens mij geen enkele lijn 100% dezelfde dikte, maar bij korda verschilde het wel erg veel

voor het penne ken ik de lijnen niet, dus geen advies van me :P

en voor het spodden moet een fireline prima zijn, je zou eventueel 0,12 of 0,15 nemen, is denk ik genoeg voor het spodden
Coen Aarts
Contacteer:

03-06-2008 18:36

Oke bedankt voor je info. Hou ik het gewoon bij oud en vertrouwd :)

Zit alleen te twijfelen tussen de Ultima Power Carp of de Krystonite...
Plaats reactie