Fox Rangemaster 1

Plaats reactie
Kevin van Etten

14-04-2003 15:00

Hoi beste karpervrienden is de rangemaster 1 geschikt voor het vissen met gevlochte lijn? gaan de ogen er niet van slijten?

Ik gebruik de hengel voor het penvissen bij zware opstakels zoals onder bruggen en pijlers maar nu wil ik het wel proberen met gevlochte lijn maar gaat dit, als je slip juist afsteld ?

groeten
kevin
Kevin van Etten

14-04-2003 18:11

Kan iemand mij hierover meer informatie geven over mijn vragen hierboven?

B.V.D
kevin
Kees Ouwehand

14-04-2003 20:18

Kevin,

Deze vraag is diverse malen aan bod geweest. Niettemin, de range master heeft hardloy ogen. Hardloy, of te wel aluminiumoxide, is een keihard materiaal. Slijtage zal dus geen probleem zijn. Maar, aluminiumoxide is een isolator die wrijvingswarmte niet optimaal zal afvoeren. Risico is dus doorsmelten van de lijn door de warmteontwikkeling tijdens een run.

Omdat de grootste wrijving op het topoog plaats vindt kun je volstaan deze te vervangen door een SiC topoog. SiC of siliciumcarbide is een goede warmte geleider en kent dit probleem niet. Deze vervanging kan eenvoudig door de winkelier gedaan worden, of door jezelf. Je moet wel opletten ogen te krijgen van de juiste diameter en een busje wat op de top past. Met wat warmte kun je het topoog eraf trekken. Met een harsstifje kun je het nieuwe oog weer verlijmen. Fluitje van een cent.

Groeten Kees.
Plaats reactie