01-03-2008 03:09
Beide molens in het verleden mogen ervaren, de AERO is laag in aanschaf in verhouding met de kwaliteit van Shimano goed te noemen. Robuust, goed mee te drillen(redelijk grote hendelgreep), redelijke inhaalsnelheid, redelijk in het werpen. Wel veel plastic, waaronder de spoel, die het uitwerpen wat bemoeilijkte. tevens de ervaring gehad van redelijk snelle slijtage van de slijpschijfjes, de tijdens een stevige dril wel eens konden slippen.Grote nadeel vind ik nog persoonlijk de slip achterop, wellicht gewoonte, maar regel uit gewenning liever in een dril de slip voorop.
De Longbow is een zeer degelijke molen voor een zeer aantrekkelijke instapprijs. Zeer soepele drileigenschappen, baiterrunner goed in te stellen, ALU spoel, waardoor de afspoel beter verloop in vergelijking met de AERO. Slip zit voorop, zelf mijn voorkeur, maar is een kwestie wat je gewend bent. Tevens makkelijk te onderhouden, bijv. demontage en reinigingen is makkerlijk dan bij de AERO, wat voor mij ook belangrijk is, moet geen puzzel worden..Enig minpuntje zou de hendelgreep kunnen zijn, is van (kunst)hout, kan snel uit je handen glippen bij nat weer, en is tevens een stukje kleiner dan die van de AERO, dus heb je gemideld wat grotere handen, zou dat wel eens een irritant kunnen worden onder vonden..
Dus wil de kwaliteit van Shimano, of de degelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van Okuma, is voor je zelf even afwegen..
persoonlijk zou ik voor de Longbow gaan, dan wel vanaf de 65 serie..
m.vr.gr.
Terence