Ik las onlangs in spiegel7 een zeer interessant stuk over jongens die hun thuiswater hebben weten te redden van een ondergang. Staande ovatie vanuit mij! Ik vind dit echt knap!
Nu ben ik nieuwsgierig of er hier mensen zijn die mij er mee zouden kunnen helpen? Ik zit zelf al enige tijden te denken aan het bestand op een water waar ik vis. Het probleem is dat de vereniging gewoonweg NIKS doet en alles voor het belang van de vissers heeft en ze maar geld binnen halen. Zo zetten ze dus vis uit als iedereen loopt te klagen over het niks vangen! Je kent het wel...
De laatste jaren wordt het wel steeds drukker op de put, vooal de maanden mei tot september (de mooiweers- / peppievissers zeg ik maar meestal) Het gaat hier om een water van 7 ha. met varierende dieptes van 0.5 tot 13m. Paar jaar geleden zijn er enige emmers met Johannes Biskruid (wier, als ik het goed zeg) uitgezet. Momenteel is dit door de jaren heen zeer gaan stijgen en bevindt het zich in de zomermaanden langs bijna de hele kant daar waar het ondiep is. Zeg maar gerust 4 kwart van de kant van het water ligt hier vol mee. Ook een hoek in het water staat er helemaal vol mee.
Nu ben ik nieuwsgierig of dit goed kan zijn voor de vis? Er zit namelijk totaal GEEN graskarper meer op, dus het weir blijft maar groeien en de vereniging doet er gewoonweg niks aan. Maar klaagt er wel over net als de andere ouwe wijven die er vissen in de zomer. Natuurlijk voedsel heeft er namelijk nooit gezeten, er werd altijd zwaar gevoerd met particels en sinds twee jaar kennen de mensen het fenomeen boillies daar ook..
Nu is het wel zo dat er, ondanks de zeer vele vissen (ca. een 1000 stuks op 7ha.) een groei heeft plaats gevonden. De laatste twee jaar worden er toch enkele 30+ (pond) vissen gevangen. Voorheen was dit zelden tot nooit. Alleen de mensen die de winter doorgingen vingen deze.
Mijn vra(a)g(en)... Kan het door het vele wier wat er nu is komen dat de vis ineens enorm gegroeid is? Zelf baar ik me wel enorm zorgen over het water! Dit omdat er de laatste twee jaar zoveel vis dood gevonden wordt, vooral de wat kleinere. Deze worden ook nog steeds het meest gevangen (gem. gewicht ligt er op 6kilo) en dit zijn er zeer veel.
Zelf zit ik er aan te denken om wat graskarper in te planten om het wier iets te verminderen voor alle vissen, ook was een optie om de vis eruit te krijgen om het voor alle vissen aangenamer te maken kwa ruimte etc.
Dus wat is wijsheid? Meer mosselen erin? (Waar kan je die verkrijgen etc.?) of graskarper zien te krijgen en hopend dat dit het water wat kan verbeteren?
Dit is puur ter info, meer niet! Ik onderneem zelf niks maar wil het eea naar voren brengen en met mensen over 'discuissieren'