Volgens mij denk je er veel te makkelijk over Niels. Dit is wel een beetje een dwaalspoor vanaf het onderwerp pop-ups, maar wel een afgeleide. Maar, je zegt:
Een karper legt geen verband tussen aas en gevangen worden.
Volgens mij bewijst Lukas 2 posts daarvoor juist het tegenovergestelde:
Ik ken vijvers waar vroeger heel veel met mais is gevist, gooi je er nu een blikje mais in; wat zie je dan?:
karper komt op de stek, je ziet een staart, een boeggolf, en weg is die, nu wordt er zowat niet met mais gevist maar de vissen schrikken er gewoon nog vanaf.
En hoe verklaar je dat vissen op een water waar veel gevist is opeens op vierkante/halve/cilindervormige boilies stukken beter gevangen worden? Zowel instant als na wat voorvoeren. En op wateren waar veel met de broodkorst wordt gevist, waar de karpers deze veel voorzichtiger benaderen. Waar ze het vaak wel beter doen op afwijkende opppervlakteaassoorten.
Ik denk dat je alle karpers over 1 kam scheert. Zelfs op moeilijke, drukbeviste wateren blijf je wel vissen vangen. Dat ben ik met je eens, maar vang je ze allemaal nog. Dat je een aantal vissen dubbelt geeft, denk ik, alleen maar aan dat je steeds dezelfde ("domme") vissen terugvangt. Je gaf zelf aan in dat seizoen dat je heel veel vissen dubbelt daarmee spreek je je eigen conclusie tegen dat dressuur niet bestaat denk ik. Al ken ik de situatie niet uiteraard.
Ik ken hier ook een klein druk bevist water. Er wordt nog altijd prima gevangen instant, ook op de platgelopen paden. Een aantal vissen wordt relatief vaak gevangen. Mensen krijgen dan het idee dat er niet meer vissen inzitten. Maar je wil niet weten hoeveel er zelden of (bijna) nooit uitkomen. Dat kun je volgens mij echt niet afschuiven op het korte termijn verhaal, vlak na een vangst. Want zijn het juist niet die vissen die vaak gevangen worden, die ook kort na elkaar gewoon weer op de kant komen? Die vlieger gaat dan dus ook niet op.
De onderwaterbeelden van de dvd's liegen er ook niet om vind ik. Extreme omstandigheden dat wel, maar die vissen zijn echt niet van nature zo voorzichtig ("gedresseerd") geworden. Niet vangen kun je in die situatie echt wel aan negatieve conditionering wijten, want de vis zit op de voerstek, eet van het voer, maar laat zich niet of heel moeilijk vangen. Lijkt me duidelijk verhaal. En ik geloof niet dat het op veel wateren in Nederland ook niet net zo gaat. Engelse karpers zijn echt niet verder ontwikkeld dan Nederlandse. En druk beviste wateren hebben we hier ook.
Wat betreft pop ups denk ik dat Dennis heel kort en bondig zegt waar het op staat. Ik zelf vis ze practisch alleen singe hook, of met een klein beetje voer. Ik deel de mening wel dat als je veel aas op de bodem hebt je haakaas er ook beter tussen kan liggen. Niet alleen vanuit dressuur-oogpunt, maar omdat de vissen op de bodem azen op de rest van je voer. Wat ik ook weleens doe is een pop up als single hook een eindje naast de voerplek leggen. 5 meter of 10 meter verderop of zo. Fluor pop ups zet ik dan bijna altijd in. Voor mij is een pop up gewoon een aas dat op moet vallen. Door zijn presentatie boven de bodem, door de kleur, door de smaakstoffen die er vanaf komen onder water. Je zult zeker niet alle vissen vangen op die manier, maar in een aantal situaties, als ook vaak in de winter, kan het erg goed werken!