31-07-2007 20:29
Karpervissers.
Toen ik klein was deed ik voorntjes in een emmer.
Dat liep een keer minder fortuinlijk af.
Daarna heb ik nooit geen wit-vis meer 'bewaard'.
Nadat ik mijn insteek-stok en telescoop-bijleg-werphengeltje aan de wilgen had gehangen, besloot ik te gaan karperen.
Vanaf het begin heb ik karpers gezakt, zelfs nog in een Jutte-zak.
Sinds een aantal jaartjes terug, zak ik geen enkele vis meer.
Bewaar nu mijn foto-albums in de bewaarzakken.
Het is voor mijn gevoel geen goede zaak om een karper op te sluiten in een bewaarzak.
Geen enkel dier of levend wezen, kan het waarderen om opgesloten te zitten.
Helaas is het zo dat binnen de huidige karpervisserij men alles maar 'dood' relativeert.
Onder het mom van educatie en promotie schijnen een aantal zaken wel geoorloofd te zijn.
Heilig Huisje Dhr. Ed Stoop deelt zelfs opdrachten uit aan 'karper-vis-leerlingen'.
Ook is en blijft het een feit, dat men makkelijk twee karpers in een bewaar-zak kan stoppen.
Ze hebben immers toch al een stuk staal door hun bek gehad.
Helaas, maar waar, en daarom niet minder raar.
Het haken van een vis, is niet hetzelfde als het zakken van een karper.
De meeste karpers die rondzwemmen op deze aardbol, zijn een groot gedeelte van de dag bezig met hun bek.
Een karperbek moet dus wel vrij ongevoelig zijn, want anders zou het 'beestje' het echt wel laten.
Sommige karpers krijgen wel zes tot zeven maal per jaar, een stuk staal door de bek heen 'gejast'.
En toch blijven ze van ons 'snoepgoed' eten.
Ook dat ze daarna eventueel aan een 'lijntje' komen vast-te-zitten, schijnt sommige vissen absoluut niet te deren.
Dat karpers gestresst raken van onze dadendrang, dat staat als een duk-dalf boven water.
En het is aan ons, de karpervisser.
Wij zijn mede-bepalend, in de hoeveeldheid stress, die een karper oploopt na een vangst.
Dat het bewaren/opsluiten van/voor een karper, in een bewaarzak zeer stressend is, lijkt mij wel helder.
Het is trouwens opvallend dat -er met enige regelmaat- bepaalde zware vissen sterven binnen vier weken na de vangst.
Maar goed, dan is het vaak ouderdom...
met on-regelmatige groet
HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!