Kees Ouwehand schreef:Dit heeft niet zoveel met het gewicht van de vis in het water of op de kant te maken.
De vis hangt in het water en heeft daardoor de (water)druk gelijk verdeeld over het hele lichaam. Op de kant drukt al het gewicht echter op een onnatuurlijke manier op één plaats. Dat is de relatief kleine plek die contact maakt met de ondergrond. Op die plaats is de druk daarmee vele malen groter. Daarop is een karper niet gebouwd. Aangezien de karper zijn organen in de buik heeft lijkt het beter om hem op de zijkant te leggen. Maar zowel de druk op de zijkant als de druk op de buik is ongewoon hoog voor een karper. Van 2 kwaden moet je de minste kiezen. En dat is de karper op zijn zijkant te leggen. Of een karper direct dood zal gaan als hij een keer op de buik ligt betwijfel ik ten zeerste. Maar beter het er niet op te wagen. Is ook nergens voor nodig.
In een weegzak is de druk beter verdeeld. Zorg wel dat de vinnen glad tegen het lichaam gedrukt zijn.
Groet, Kees
Op het moment dat de vis in de lucht zou zweven is er geen opwaarste druk van water, alles zakt dan naar beneden, dus dat heb wel degelijk invloed......echter mischien door mij in een verkeerde context geplaatst, dat van de druk op 1 punt is ook waarheid. Maar hoe zwaarder de vis hoe voorzichtiger ermee om te springen.
Dat betekend niet dat met een lichte vis niet voorzichtig omgesprongen moet worden.....
Maar om nou nog ff een kanttekening te plaatsen:
mijn oom had een vijver met daarin een stuk of 5 karpers van ong. een pondje of 10-15. Bij warm weer heb ik daar weleens 1 of 2 karpers op de kant zien liggen (zeer vlakke kant). Als ik dan naderde klapten ze een paar keer met de staart en ze lagen weer in het water. In sommige gevallen als ik dan een uurtje of 2 later weer ging kijken lag er weer 1 of 2 op de kant....niet op hun buik, maar op hun zij.....
Dus tja, ik denk dat het echt parten gaat spelen als de vis zwak is en erg zwaar.
Groet
Ronnie