Het Penvissen vs statisch vissen

Plaats reactie
Gerrit Hees

19-05-2007 00:03

Ik zelf vis nu 1 jaar serieus op karper, ik ben begonnen vanwege de gesloten tijd van roofvis en omdat ik in die gesloten tijd meer ving dan in 3 jaar roofvissen, ben ik overgestapt naar het karper vissen. Ik begon met het pennetje omdat ik toch actief bezig wou zijn en ik het eenmaal spannender vind om naar een dobber te kijken dan naar een beetverklikker ( ja ik ben ongeduldig en snel afgeleid :P). Maar na een tijdje kocht ik toch zo karper hengel voor het statisch vissen met de hele mikmak van beetverklikkers etc. Maar wat nu: na dat ik die hengel heb gekocht heb ik op die hengel pas 2 karpers gevangen wel ik met het pennentje wel door bleef vangen. Ik vind zelf het knopen van onderlijnen, het bedenken van mixen voor pva zakjes en het camoufleren van de lood en onderlijn(er valt weinig te camoufleren bij het penvissen.) het leukste en dan vind ik het af en toe relax om gewoon lui te zijn. Maar met het penvissen vind ik het weer leuk om de karper te zoeken ( met de vast lood montage beginnen na enkele minuten de twijfels te komen, lig ik wel goed, zit er karper in de buurt etc.) wel ik deze twijfels met het pennetje niet heb. Vanwege me budget vis ik graag met duivenvoer en vind ik het leuk om verschillende partikel mixen te bedenken, verder biedt het penvissen in mijn ogen de voordelen dat je mobieler ben en dicht bij obstakels kan vissen ( ooit de hele mikmak van een statisch visserij meegesleept op een fiets? dan gaat het pennetje wat makkelijker). Verder heb ik in dit jaar ook veel vertrouwen gekregen in het penvissen en is dat vertrouwen weg met het vast lood systeem. Verder heb ik in dit jaar allemaal karpers gevangen van 1 maat ( 50 cm en 6 pond) wel er om mij heen met mais en duivenvoer wel grotere worden gevangen weet iemand misschien waar dit aan ligt?

Nu wou ik dus vragen weet iemand een oplossing om de leuke kanten van deze 2 visserijen misschien effecient met elkaar te verbinden want ik vind het zonde om me statische spullen weg te laten rotten of te verkopen.

Ik snap ook geen zak van het zogenaamde peilen ik heb van die peilloden die witvissers ook hebben ( die je op je haak knijpt) maar als ik me watertjes helemaal uitpeil dan ben ik dagen bezig is dit dan geen tijdverspilling?
Marc Schrikkema

19-05-2007 08:23

Beste gerardo,

Peilen is NOOIT verspilde moeite, je bent op zoek naar plateau's waar je tegen aan of net op het randje wilt vissen.

Waarom slaat de twijfel toe? Als jij gaat penvissen dan kijk jij (neem ik aan) eerst of je uberhaupt vis ziet. Of je weet gewoon dat daar vis zit, anders ging jij er niet pennen. Dus statisch vis jij ook daar waar vis zit of als je het niet zeker weet moet het water er wel heel erg veelbelovend uit zien. Helaas komt de wetenschap of een water veel belovend is pas met de ervaring en dat duurt gewoon even. ervaring kun je trouwens niet bijlezen :-) dat krijg je alleen door het doen. Bijlezen kan jou wel helpen met ervaring opdoen.

Twijfel is de grootste vijand van de karpervisser, vertrouwen vangt heeft wel eens iemand geschreven omdat als de karper er is je hem heus ooit een keer vangt als jij de rust maar kunt bewaren.

Nog niets gevangen en toch al met je onderlijntjes in de weer? Waarom? Nogmaals vertrouwen in jouw spullen, ja jij ligt wel goed, behalve als jij tijdens het uithalen ontdekt dat je niet goed lag. Als dit vaak het geval is, ga dan naar een andere stek en oefen met ingooien.

tipmodus:

1. Werp en rem op het laatste moment, vlak voor lood het water raakt, je lijn af zodat jouw onderlijn zich in de lucht kan strekken.

2. Peilen gaat voor het karpervissen gemakkelijker als jij een peildobber koopt. Dobber aan het einde van je lijn, kraaltje voor het doorschieten en een stevige bonk lood vrij glijdend op de lijn. Gooi in en spoel je lijn op tot jij jouw dobber tegen je lood (op de bodem) trekt, geef dan lijn met je hand door je slip trekken tot je dobber boven komt. Als je dit nu met stapjes van 25cm doet en je telt het aantal keer dat jij een stuk lijn geeft dan weet jij vrij snel hoe diep het is. Spoel weer op tot je dobber weer je lood raakt, trek de hele handel een meter naar je toe en geef weer lijn, tel weer en weet de diepte een meter dichterbij. Zoek op deze manier een taluud of plateau en vis daar net op de rand of net over de rand.

tipmodus uit.

Er zullen door anderen hier nog veel meer aanvullingen op komen denk ik

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
ramon ansing
Contacteer:

19-05-2007 08:44

Gerardo, op wat voor een water vis jij?
Heb ook zo`n water hier in de buurt met allemaal kleine visjes van 6 pond, en daar vang je gewoon meer met de pen. Die visjes zijn makkelijk te lokaliseren en makkelijker te vangen. Vaak vis je met vastlood op 1 plek en dus kan het even duren voordat je een aanbeet krijgt. Met de pen daar in tegen ga je naar de volgende stek. Meestal vang je met vastlood wel de grotere vissen van zulke wateren (das teminste mijn ervaring). Ik zou voor vast lood een ander water op zoeken met wat grotere vissen en daar gewoon blijven pennen.
Suc6
groet`n ramon
Gerrit Hees

19-05-2007 11:13

Marc: bedankt voor je reactie. De vis is hier erg schuw en het aanwerpen met lood naar zichtbare vissen laat ze schrikken. Ik weet dat er vis zit in me watertjes en er zitten ook enkele grotere vissen ( enkele 20+ponders en paar 30 plussers)

en het onderlijnen knopen vind ik leuk omdat ik er van hou om creatief bezig te zijn ( in me roofvis tijd maakte ik altijd me eigen spinners en pluggen) en ik soms meer vertrouwen heb in dingen die ik zelf maak ( en soms weer niet)

Ramon: ok bedankt voor je reactie ik vis op een water wat in 2002 door een ongeluk op een industrie terrein helemaal uitstierf ( er kwam een chemisch goedje in het water in het voorjaar) het gekke was alle vissen gingen dood maar de eitjes van de karper kwamen uit. Deze jonge vissen hadden geen natuurlijke vijanden meer in de vorm van snoeken en ander roofvis en ze hadden al het voedsel voor zichzelf dus er was een explosie van karpertjes. Deze visjes zijn nu dus 6 pond en er zijn enkele grotere uitgezet. Deze vissen worden veel belaagd door witvissers met witvis wedstrijden en ze azen allemaal dicht tegen de kant ( dit is waarom je ze makkelijk kan belagen met het pennetje). In een ander watertje zitten grotere vissen en daar heerst ook een grote dressuur er weordt daar letterlijk en figuurlijk 24/7 gevist en gevoerd dus ik denk dat dat niet zo goed watertje is om met het statisch vissen aan te pakken.
Marc Schrikkema

20-05-2007 07:53

Gerardo,

Ik bedoelde ook niet dat jij met een statisch systeem vlak voor de vis moet gooien, maar dat jij stastisch gaat vissen op water (of de kant van het water) waar karper zit. Nagenoeg alle karpers vluchten als jij er een bonk lood voor smijt.

Als er karper zit en ze komen over jouw stek, dan zullen ze ook wel gaan vreten.

Gr Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Bert Vooijs

20-05-2007 18:52

Hoi Gerardo,

Ik ben penvisser van oorsprong en het zal altijd mijn grootste hobby blijven. Maar ik hou ook van vissen met (vast)lood.

Twee tips:

1. Rigs knopen is leuk en creatief, maar hou het simpel en bedenk wat er nodig is voor het water waar je vist.

2. Bij loodvissen speelt het (langdurig) voorvoeren vaak - afhankelijk van het water - een grotere rol. Ook daar (hoeveelheid, frequentie/periode, etc.) kun je heel wat creativiteit in kwijt.

Groeten van Bert.
ff v==
Gerrit Hees

20-05-2007 19:09

Bert de wateren waar ik vis liggen te ver van me huis vandaan om elke dag te gaan voeren. Dus het is bij mij altijd instant vissen en ik denk dat het beter is op de wateren waar ik vis want iedereen voert daar dagenlang voor, En dan is instant vissen weer wat anders.
Bert Vooijs

20-05-2007 19:16

Helemaal mee eens.

Op wateren waar het rondreizend circus van 'veelvangers' komt, moet je niet voeren, maar je tactiek afstemmen (afwijkend) op wat zij doen. Meestal zijn dat ook de wateren waar de bekken kapot zijn. Dan zoek ik al snel een andere plek om te vissen.

Groeten van Bert.
ff v==
Gerrit Hees

20-05-2007 19:26

Dat probeer ik ook bert maar de meeste wateren hier zitten schubs in van 50 cm en 6 pond en ik wil wel eens wat groters/anders vangen en op het meertje waar ik hierboven over sprak zijn enkele 20+ vissen die ik graag eens op me mat wil hebben.

Ik heb gister onder 1 van me andere hobby's een ander leuk watertje ontdekt wat eruit ziet alsof er niemand vist. In dit watertje ga ik de komende tijd eens wat pen uurtjes steken :) Het ziet er in elk geval uit alsof er overal vis kan zitten ( ik zag gister al een aardige schub zwemmen) de kanten zijn afgebrokeld en 30 cm uit de kant staan dan paaltjes van de oude beschoeing. Verder is er in de buurt dan ook een leuk duikertje wat er uitziet als een perfecte stek ( er zijn geen wegen of fietspaden in de buurt.)
Bert Vooijs

20-05-2007 19:39

Dat klinkt goed, Gerardo!

Wat je ook kunt doen is elke keer dat je er gaat pennen een beetje aanvoeren in een zone waar je niet vist. Daar dan na een week of wat een loodhengel in leggen terwijl je - pennend - in de buurt blijft.

O, en tip 3: boilies hoeven niet duur te zijn als je ze zelf rolt.
Begin maar eens met 200 gram van je duivenvoer te malen en met wat tarwegriesmeel en maispolenta (half/half) uit de supermarkt tot een kilo mix te mixen. Zeven eitjes erbij, beetje water, klotsje vis- of zonnebloemolie, scheutje aminol als je dat wilt aanschaffen en rollen met die hap. Koken in een wok met water tot ze gaan drijven. Dan laten drogen op een doek. Het is veel eenvoudiger dan het lijkt.

Ik hou voor het pennen altijd een deel van de aangemaakte mix apart dat ik niet kook: een deegbol. Die vries ik in en gebruik ik - ontdooid - op met boilies en boiliekruim voorgevoerde penstekken.

Nu ga ik de honden uitlaten en daarna ff v==.

Groeten van Bert.
ff v==
Gerrit Hees

20-05-2007 19:45

bert dat van pennend in de buurt blijven heb ik meerdere keren gehad en afgezien van paar piepen en 1 run die ik aansloeg maar na paar seconden contact met de vis was ik hem opeens kwijt :-?

en die boillies zat ik zelf ook al aan te denken maar je moet ze toch invriezen? dat gaat me ma nooit goed vinden. ik heb nu al het nodige gezeur als ik me duivenvoer aan het koken ben en daarna invries :lol:.

en ik denk dat v== vissen is dus vangse :P
Bert Vooijs

20-05-2007 19:49

Ja da's mooi k*t.

Het enige wat je dan kunt doen is kleine hoeveelheden vers maken, zoals ik al voorstelde. Kilootje per keer. Laten drogen in de tuin of op het balkon en na twee dagen aanvoeren.

En over die loodhengel: heb je al geprobeerd om eerst een paar keer te voeren op zo'n plek en er de derde of vierde keer pas te vissen?

Nou ga ik echt weg...

Groeten van Bert.
ff v==
Gerrit Hees

20-05-2007 20:04

maar bert hoe maal je dat duivenvoer? ik zelf zat te denken aan een oude koffiemolen. en is dat gemalen duivenvoer dan voorgeweekt en gekookt etc.?

en nee bert ik heb dat laaste nog niet geprobeerd.
Bert Vooijs

21-05-2007 00:50

Ik heb zelf een blender. Ouwe koffiemolen lijkt me ook goed.
Voor voerboilies eerst malen, dan weken en ff koken. Goed afgieten. Er hoeft nu geen water bij je mix (ik ben geen aasgoeroe, misschien zijn er mensen die hier HEEEL anders over denken). Je zou voor het haakaas overigens een paar bollen kunnen draaien met droog gemalen duivenvoer en wat sap van het gekookte spul.

Groeten van Bert.
ff v==
Gerrit Hees

21-05-2007 16:47

bedankt bert dat gaat ik binnenkort eens proberen en wat is dat aminol voor spul volgens ik zag het niet bij de supermarkt staan.
Bert Vooijs

21-05-2007 19:37

Wat aminol precies is moet ik je schuldig blijven. Een vloeistof met veel aminozuren die langzaam uit je boilie lekt en zo een aantrekkende werking op karper heeft. Je kunt het bijvoorbeeld kopen via http://www.icarp.nl

Groeten van Bert.
ff v==
ramon ansing
Contacteer:

21-05-2007 21:32

gerado, jij wou een combinatie tussen pennen en vast lood. weet misschien wel iets. Ik vis in de winter vaak zo en het heeft me al veel leuke vissen opgelevert. als je nu een week lang en om de 2 dagen 7 a 8 plekjes van voer voorziet niet te veel. gewoon stekken die er karperschtig uit zien zoals duikers en paaltjes. dan vis je ze gewoon allemaal af met systeem gewoon een uurtje en dan de volgende 2. losse steuntjes 1 tasje een vuilniszak om om te zitten , matje schepnet thats it. vind het een leuke visserij maar erg vermoeiend maar in de winter is het toch koud dus daarvan krijg je het wel warm. heb het zomers niet geprobeert maar het werkt vast wel. suc6
groet`n ramon
Gerrit Hees

22-05-2007 09:23

bedankt voor de tips mensen :) ik heb gister een uurtje in de keuken gestaan en er kwam een soort pellet uit ( het was de bedoeling om een deegje te maken maar dit is ook goed) het lost op in 35 minuten in water van 9 graden dus laat ik maar hopen dat het was is. Ik heb het gemaakt van kattenbrokken die ik eerst geweekt heb en daarna vermalen, dat heb ik gemengs met paneermeel en feedervoer ( een zak van van de eynde carper nogwat) dat heb ik door elkaar gemengd met een scheutje zonnebloem olie. Nu ligt het te drogen dit weekend ga ik het uit proberen ik hoop dat het wat is. :)
Tim Schless

22-05-2007 13:35

Als je er eieren bij doet, een stuk of 8 per kg droge mix, en ze daarna kookt, heb je boilies ;)
Maar met pellets kan je zeker ook goed vissen hoor, wordt m.i. door veel mensen ondergewardeerd.

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
matthijs den Dunnen

23-05-2007 16:03

8??

ik doe al gouw 10 of 11 :lol:
Plaats reactie