Ik vis nog niet zo lang, een jaar of twee. Eerst voor de gezelligheid, maar nu vind ik het vangen ook steeds belangrijker. Mijn maat viste al een tijdje, maar heeft dit een paar jaar laten liggen.
Nu zijn wij bij ons op de vijver een paar keer geweest, maar hij wilde de grote vissen vangen, dus gingen we naar het Kempisch Kanaal. Ik geef niet zoveel om de grootes, omdat ik nog niet zoveel karper heb gevangen. Wegens tegenvallende resultaten zijn we teruggegaan naar de vijver. Ook omdat ik het allemaal eerst wil leren.
Nu lees ik een hoop op dit forum en koop eigenlijk altijd de Spiegel, Karpwereld en de Karper om toch zoveel mogelijk informatie op te doen.
Aanpak
Nu wilde ik ons water op de volgende manier aanpakken. Eerst voeren zodat er vis op de stek komt. Dit wil ik twee keer in de week doen, op maandag en woensdag. Ik wil de stekken namelijk vrijdag op zaterdag bevissen van een uur of 5 tot 5 s'avonds. In totaal zitten we er dus zo'n 24 uur.
Omdat ik meer vertrouwen heb in natuurlijke producten, en de meeste hier naartoe neigen heb ik bij de molen het volgende gehaald: Babycorn, duivenvoer, pellets, hennep en tijgernoten. Ik wil hier een lekker mix van maken. Ik kies voor veel veschillende producten, zodat er veel smaken zijn en de karper dit zal herkennen. Als je namelijk één product voert en ze laten het liggen dan zit je er voor jan joker.
Ik wil eerst gewoon vissen met particels en langzamerhand steeds meer bolies voeren. Ik wil een vismeelbol maken, omdat ik na veel lezen de conculsie heb kunnen trekken dat deze beter vangt dan een zoete bol. Mits! deze goed geintroduceert is. Tevens heb ik een stuk gelezen in de Spiegel dat de meer grotere exemplaren hierop af komen. Een zoete bol werkt meer instant.
Omdat het een visvijver is en de vissen het klappen van de zweep al kennen wil ik kussentjes maken. Dit om misschien dressuurdoorbrekend te zijn. Tevens wilde ik ze in verschillende maten maken, zodat ik ook met grote bollen/kussentjes kan vissen. Dus kan overschakelen, als ik teveel brasem vang.
Als er lang genoeg gevoerd is (2,5 maand) dan wil ik nog uitsluitend vissen met boiles/kussentjes op een bed van hennep.
Conclusie
In het begin zal ik veel vissen op mijn stek krijgen door de particels, ook witvis. Ik zal regelmatig brasem vangen. Omdat ik nog lerende ben vind ik dit niet zo'n groot probleem.
De vissen weten dat er op de door mijn bevoerde stek voedsel is en zullen daar blijven azen. Wanneer eenmaal de boilies/kussentjes geintroduceerd zijn zullen ze dit ook gaan eten. Wanneer er alleen maar boilies/kussentjes zijn zal het aantal witvis afnemen en zal voornamelijk karper gevangen worden.
Vraag
Is de strategie die ik zo toepas slim of zouden jullie het anders doen?
Desbetreffende visvijver