Het wordt al steeds genuanceerder
Haak prikt toch in eerste instantie door het indraaien van de haak bij het straklopen van de onderlijn op het gewicht van het lood. Ook bij een terugzakker en gelukkig(!) ook bij slappe lijnen. Anders ving ik heel wat minder vissen.
Maar om op de vragen terug te komen....
1.waarom haakt inline beter op harden bodem en op zachte niet
Die stelling klopt technisch gezien niet. Beter op harde bodem, en op zachte niet? Je bedoelt dus dat een inline op een harde bodem beter zou haken dan op een zachte. Het enige verschil tussen harde bodem en zachte is dat je lood er verder in zakt. Dit kan ten nadele zijn van leuke draaiende systeempjes, schuivende dingetjes en zo, maar volgens mij wordt de inhaking bij inline er niet minder van. Ik ben meestal wel blij dat mijn inlinelood een stukkie wegzakt in de bodem. Verhoogt alleen maar de weerstand bij het prikken. Nu moet niet de onderlijn dermate stijf en/of kort zijn dat hij te ver in de modder meezakt en/of omhoog komt te staan van de bodem..
2.waarom haakt wartel beter op zachte bodem en op harde minder goed
Ik kan me niet bedenken waarom dit zo zou zijn. Op zachte bodem is het bij een wartellood wel zo dat de onderlijn minder meegetrokken wordt in de modder. Wat bij erg dikke modder ook weinig verschil maakt, maar daar was al het een en ander over gezegd. Op harde bodem haakt het ook prima hoor. Op elke bodem is het gewoon zo dat de prik directer is bij inlinelood dan bij wartellood.
3.waarom is het beter on stiff rigs op harde bodem te gebruiken
Ik heb ook geen flauw idee waarom dat zo zou zijn. Op welke bodem dan ook vind ik belangrijk dat een rig goed gecamoufleerd is, een zo natuurlijk mogelijke aaspresentatie garandeerd en goed inhaakt. Stiffrigs vallen daarbij af voor mij.
4.waarom vangen tijgernoten somers veel beter of waarom beweren veel karpervissers het en vertellen dat ze in 2 jaar tijd nog nooit swinters op tijgernoten hebben gevangen?
Ik heb ook vis gevangen in het vroege voorjaar en najaar op tijgers. s' Winters eigenlijk nog nooit echt gebruikt, maar dat is meer omdat ik áls ik met tijgernoten vis ook wel aardig mag voeren. En dat is in de winter natuurlijk niet mogelijk. Misschien dat diezelfde gedachtegang bij andere vissers leidt tot de mening dat tijgers het in de winter niet goed doen. Ik gebruik 's winters weleens spodmixen met pellets, mais, maples en hennep en dat gaat ook prima dus. Met mate zul je er best mee kunnen vangen in de winter.