Wanneer je het idee hebt dat je vissen afschrikt door het haken van een van zijn collegae dan lijkt mij het streven de kansen te reduceren dat er in de directe nabijheid van de gehaakte vis zich andere vissen bevinden. Dit is natuurlijk onmogelijk, omdat je niet weet/kunt bepalen in welke hoeveel heden vissen aankomen op een stek, maar je kan de effecten ervan wel verminderen.
Het ligt voor de hand om dan maar in ieder geval niet meer dan 1 hengel op een stek te leggen, en dus om te beginnen 2 of 3 ruim uit elkaar gelegen stekken te bevissen.
Wanneer je een water kent, moet het mogelijk zijn die stekken bij voorvoer praktijken zo uit te kiezen, dat het aannemelijk is dat doortrekkende vissen die plaatsen allemaal aankunnen doen op dezelfde route.
Zo reduceer je in ieder geval al de schrikreactie die bij een aanbeet tot stand komt, tot 1 van de hengels/stekken/groepjes vissen in plaats van 2 of 3.
Als je dan die stekken aanvoert met dezelfde bol, heb je een redelijk goede kans, dat de eventueel bij een aanbeet op bijvoorbeeld de linkerstok, weggevluchte karper(s), zijn pad gekruist ziet worden door de voerplek van de middelste of de rechter hengel en eventueel aangespoord door zijn maatjes die daar al aan het eten zijn, zijn of haar maaltijd vervolgd.
Wat zeker is, is dat (mits de plaatsen goed zijn gekozen) de run op de ene hengel, de andere 1 of 2 hengels niet beïnvloed.
Het is heel vaak zo met deze manier van vissen dat een volgende hengel die afloopt, er een is die naast die laatst runnende stok lag.( ik vis 90% van de tijd met 3 hengels, stout ja)ook heb ik regelmatig springende vissen herkend op de ene stek om die na een vangst van een andere op de volgende stek te vangen.
Kies de stekken bij voorkeur zo dat de dril van een vis niet in de directe nabijheid van een van de voerplekken komt en pas eventueel het voorpatroon op elke stek zo aan dat de manier van azen in de nabijheid van je rig verschilt, en gebruik dan een rig die in overeenstemming met het voerpatroon gekozen is.
Bijvoorbeeld, wanneer je zeer compact (wat zwaarder)(bij)voert, (pva of boot), kun je extreem kort en scherp gaan vissen, zo 6 a 8 cm,en een shot on the hookje erop. Een hengel waarbij je zorgvuldig een 20 bollen met tussen afstanden van een ruime meter bijvoert en een wat langere, wat meer op vertrouwen gebaseerde rig inzet, en een hengel single hookbait aan een laten we zeggen overloaded bananen rigje.( dit zijn maar voorbeelden, wanneer je een rig/manier van bijvoeren hebt die op een bepaald water alle vangbare vissen naar je gevoel wel vrij snel haakt kun je die natuurlijk beter gebruiken). Op deze manier heb je ook het voordeel nog, dat wanneer een vis op stek a alles weg heeft gegeten, eventueel op stek b of c alsnog gehaakt wordt, omdat zijn manier van conditionering wel een zeer effectieve weerstand bied bij de ene aas aanbieding/manier van bijvoeren, maar bij de volgende weer een stuk minder…
Een andere manier waarbij ik veel aanbeten kreeg ondanks dat ik op 1 voerplek viste, was door een, laten we zeggen halve of driekwart hectare aan te voeren, en dan er zo heen vissen dat enkel de dichts bij mij gelegen meter haakaas bevatte, en de vissen dan direct wegtrekken bij de voerplek( slip dicht pieppiep ram trek pomp draai pomp draai pomp draai en dan na tien meter lijn winst beginnen met drillen)hier koos ik wel de stek zo, dat mijn kant van de voerplek, de kant was waar de vissen doorgaans begonnen met azen( hoewel ze vaak van de andere kant af kwamen aanzwemmen), dit was ook duidelijk te zien dat dit gebeurde. (rollen bellen blazen, springen, runnen

Kort samen gevat komt het er volgens mij eigenlijk op neer dat de vissen in de directe nabijheid van de gehaakte vis altijd schrikken, daar is niks aan te doen, (misschien singlehookbait vissen een beetje) maar dat je door spreiding van je hengels en manier van voeren het aantal vissen wat je schrik aanjaagt als mede de hengels waarop het invloed heeft, wel fors kan terugbrengen.
dit bedoel ik nou er staat helemaal nog niks en ik heb al lamme vingers

ik hoop dat je er wat aan hebt

groeten