Ik ken een water, waar jaar in jaar uit jacht gemaakt wordt op een monsterlijk grote schubkarper. Deze vis wordt altijd op dezelfde plek gevangen, namelijk een ondiep hard stukje bodem tegen een oud vrot muurtje aan. Eergisteren zag ik de gelegnheid om eens te gaan kijken of ik de vis niet zag. Ik zag hem niet, maar met het heldere water en het zonnetje kon ik wel de bodem zien. Shit man, wat lag daar rommel op die bodem. Een ijzeren ring van een doorsnee van een halve meter ofzo, een grote betonnen blok, een grote afgebroken tak (wellicht van de voorbije storm) en er steekt nog een buis uit de bodem recht omhoog van zo een 30 cm hoog.
Nu vraag ik mij af of ik de rommel zou kunnen wegdoen? Ik kan er gemakkelij kstaan, dus dat is het probleem niet. Ik vraag mij alleen af of die karper daar nog zal komen rondscharrelen als die obstakels verdwenen zijn? Het vissen is vrijwel echt onmogelijk zo, toch als je geen lijnbreuk wilt hebben. Nu nog die tak daarbij en je hebt helemaal geen veilige plek meer.
Mijn vraag is dus "Denken jullie dat de vis zijn route zal gaan aanpassen als zijn "vertrouwde" obstakels verdwenen zijn?"