Aardappelmeel?

Plaats reactie
Stefan Desar

24-05-2002 09:52

Is aardappelmeel hetzelfde als aardappelzetmeel? of als aardappelpureemeel? Of is aardappelmeel iets anders? waar kun je het kopen?

Groetjes
Douwe Bijlsma

24-05-2002 10:01

Stevan het oneindige internet heeft veel informatie die zonder enige moeite en wachttijden zelf kunt vinden.
Het worden zoekmachines genoemd, je typt het zoekwoord in en je krijgt informatie.
Zo heeft het vinden, met een uitleg over zetmelen, van onderstaande link nog geen minuut gekost.

http://members.home.nl/ajansma/zetmeel/

Succes.
Douwe

Nog even een link naar een uitgebreide zoekmachine.

http://www.voelspriet.nl/

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-05-24 10:04 ]</font>
Wouter Vennekens

29-01-2003 20:36

kheb een vraagje over Aardappelzetmeel , ik zal het hier maar bij zetten , dan hoef ik geen nieuwe topic te openen.

Ik heb dus van een bevriende visser die zen huis wat ging uitmesten , een grote zak aardappelzetmeel gekregen. Nu rolden mijn boilies de laatste keer niet zo goed , en ik las op die zak van dat aardappelzetmeel , dat het goed is om sausen enzo te binden.

Zou het dan ook goed te gebruiken zijn om in een boiliemix te gebruiken , als extra bindmiddel dan ? iemand hier ervaring mee , en welke percentages zou ik dan ongeveer moeten gebruiken ?

Alvast Bedankt !
Klaas van den Herik

30-01-2003 11:09

Wouter,

Aardappelzetmeel is prima spul, alleen bij overmatig gebruik worden je bollen ahw afgesloten. Uitlekken van flavours ed wordt dan danig gereduceerd. Als het de bedoeling is, prima, zoniet, vervelend.

MVG

Klaas
Wouter Vennekens

30-01-2003 18:04

aah ok , bedankt !

weet je misschien ook hoeveel je er ongeveer maximum van mag gebruiken ? zodat ik er niet teveel over zit

had al gedacht aan 5% ..

MVG,
Hans van Moorsel

30-01-2003 18:34

Wouter,

5 tot 10% is prima

Groet,

Hans
Wouter Vennekens

30-01-2003 22:00

ok thank you ! binnekort eens proberen dan :smile:

MVG,
Klaas van den Herik

31-01-2003 19:11

Wouter,

En protamyl?

MVG

Klaas
Wouter Vennekens

31-01-2003 19:57

Hoe laat ?!

nee , protamyl , nooit van gehoord eigenlijk.
Verklaar u nader :smile:

MVG
Hans van Moorsel

31-01-2003 20:26

Wouter,

Protamil

Kwantiteit: 25%
Hardheid: Redelijk
Binding: Nihil
Rolbaarheid: Slecht
Eiwitgehalte: krap 90%
Instant-respons: Waarschijnlijk matig

Dit is een aardappeleiwit-isolaat, een Hollands produkt. Het heeft een goed aminozuurpatroon en een zeer overheersende, kenmerkende geur. Het meel is grijsachtig en bijzonder fijn: het stuift geweldig. Dit produkt is bijzonder lastig te verwerken. Eiwitbinders als Lactalbumine en Ei-albumine werken er niet goed op. Tarwegluten en Tarwebloem alsmede Griesmeel doen het wel aardig, maar bij de hoeveelheden die goed pakken wordt het deeg weer te elastisch. Suikers en olie kunnen de binding helpen te versterken, maar Protamil blijft een lastpost. Ik zou het daarom in kleine hoeveel heden gebruiken in een mix, die van zichzelf al enigzinds plakkerig is.
Je kunt er de voedingswaarde mee verhogen en het geeft in elk geval een originele smaak aan de boilie, zeker wanneer je het ook nog met bloedpoeder combineerd.
Een simpel recept waarin nog een relatief hoog percentage Protamil is verwerkt:
2 delen Protamil
1 deel Lactalbumine
1deel tarwebloem

Met dank aan Jan Junge uit zijn artikel in "Karperspecial nr. 1" BOILIES INGREDIËNTEN

Groet,

Hans
Wouter Vennekens

01-02-2003 10:18

ow dankje , maar ik zocht eigenlijk iets dat het rollen een beetje bevorderd. Zou aardappelzetmeel dit bevorderen , of niet ? Want om ei-albumine te gaan kopen heb ik niet veel zin , is me wat te duur namelijk.
Maar goed , ik zal wel eens wat uitproberen :smile:
Willem Barnas

01-02-2003 11:49

Wouter,

Voor het rollen hoef je echt niet veel verder te zoeken dan vette sojabloem (<25%). Ook roggemeel(10-20%) is een goed ingrediënt dat het rollen en binden positief beïnvloedt, ook maakt RM je boilie(deeg) wat taaier, stugger. Met ingrediënten als Vitamealo moet je een beetje oppassen, niet verder dan 20% gaan of 10 ml. zonnebloemolie toevoegen. Mocht je veel roggemeel gaan gebruiken dan zou ik er sowieso wat olie aan toevoegen. De basis die ik vaak hanteer:

15% Vette sojabloem
15% Polentabloem
10% Roggemeel
10% Vitamealo
10% Griesmeel

Draait als een kogel, of zo u wilt, als een boilie zoals ie dat hoort te doen, zeker i.c.m. een beetje (vis)olie. Eerlijk gezegd het ik met aardappelmelen niet zo veel ervaring, maar wilde toch even reageren omdat ik je wat zag schrijven over 'goede rolbaarheid'. Ik heb nog NOOIT ingrediënten als ei-albumine of caseïne of wat voor dure (......)zooi gebruikt om een goede boilie te krijgen, het spul is mee veel te duur en de kwaliteit niet constant genoeg. Ook drijf je zo de kosten enorm op en is het niet meer 'gerechtvaardigt' als je écht gaat voeren, zoals ik vaak graag doe...
Wil je een beetje een taaiere boilie, probeer het dan ook eens met de volgende mix:

20% Maïsmeel
20% Vette sojabloem
20% Griesmeel
20% Polentabloem
20% Roggemeel/Tarwemeel

Deze boiliemix is na een paar uurtjes drogen al behoorlijk taai, niks geen dure rommel, maar gewoon een vangende boiliemix.....

Groeten,
WB
Wouter Vennekens

01-02-2003 12:27

Hartelijk dank Willem !

die tweede mix had ik ook al ongeveer in gedachten , buiten dat roggemeel dan, hopelijk kan ik dat ergens vinden , maar dat zal wel lukken zeker.
Ik denk dat ik dan die tweede mix binnekort eens ga proberen , met waarschijnlijk een 20% vismeel erbij.

Ik heb wel nog een vraagje: is er verschil tussen polenta en polentabloem?

Alvast heel hard bedankt !

Wouter
Willem Barnas

01-02-2003 14:10

Wouter,

20% Vismeel erbij is een goede keus, ik vis deze mix ook nagenoeg altijd met 15-30% vismeel erin. De mix die ik dan veel gebruik ziet er alsvolgt uit:

15% Trouvit 000
15% Wit vismeel
15% Soja vet
15% Polentabloem
10% Vitamealo
10% Griesmeel
10% Robin red
10% Maïsmeel geel/zoet

Nog even over die polenta, polenta heb je volgens mij in verschillende 'korrelgroottes/grofheden', daarin zit dacht ik het verschil. Je hebt zo bijv. polentagries, polentabloem en polenta grof, maar de precieze verschillen moet je nog maar eens even navragen bij de h'sportzaak of hier op het board (topicje openen???). Polentabloem is de fijnste en is ook het beste qua rolbaarheid heb ik het idee. Met die mix die hierboven staat vis ik nu al een jaar of vier en ik moet zeggen dat ie overal z'n mannetje wel staat. Ik heb 'm gebruikt met veel en lang voeren, maar ook instant, het maakt niet zo gek veel uit heb ik het idee. Luc de karpergod schrijft altijd dat vismeel véél zwakker is als het om instant vissen gaat, ik heb daar eigenlijk nog geen ruk van gemerkt, eerlijk waar. Mocht je een paar goede flavours zoeken voor bij deze mix: Shellfish sense appeal en Scopex van Hutchinson, en Amino liver sense appeal van Kevin Nash. Ook Malay spice oil (Kevin Nash) i.c.m. die shellfish is erg goed, je hebt dan ook gelijk een olie in je deeg (rolbaarheid!). Roggemeel kun je bij de molenaar krijgen, ook kun je het in de h'sportzaak kopen, maar dan is het wel duurder!
Je moet maar zien waar je mee gaat vissen, de tips heb je echter al op zak...

Groeten en vang ze,
Willem
Hans van Moorsel

01-02-2003 14:55

Wouter,

Polenta is een maisproduct wat eerst gekookt, daarna gedroogt en vervolgens gemalen is. Het is in verschillende fijnheidsgradaties te krijgen, hoe grover hoe harder maar hoe moeilijker te draaien.
Meer dan 10% zou ik van de grofste soort niet gebruiken. De boilies worden er keihard door maar dit hangt ook uiteraard af van de andere ingrediënten in je mix.

Polentabloem is het fijnste gemalen. Het kost bijna niks, hard goed uit, en rolt als een trein. Het neutraliseerd plakkerige mixen en verbeterd de functionele eigenschappen van bijna iedere mix. Het kan wel flink zwellen tijdens het koken maar het krimpt weer bij het afkoelen. De voedinswaarde is vrijwel nihil maar het heeft een uitstekende instant-respons.

Groet,

Hans

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans van Moorsel op 2003-02-01 15:19 ]</font>
Willem Barnas

01-02-2003 16:14

Een prima all-round ingrediënt dus!
Wouter Vennekens

01-02-2003 17:04

Danku voor de tips :smile:

kzal het laten weten als het iets wordt :wink:

Wouter
Henri van der Wal
Contacteer:

01-02-2003 19:01

Kijk hier maar eens: <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.hsvheerenveen.nl/artikel_lokvoer_mais.html" target="_blank" class=bericht>www.hsvheerenveen.nl/artikel_lokvoer_mais.html</a><!-- BBCode auto-link end --> Is een artikel over mais & zijn producten.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Plaats reactie