De laatste tijd is schrijven toch wel een van de belangrijkere dingen geworden waar ik in mijn leven mee ben begonnen. Een manier om me te uiten, mijn verhaal aan iemand te vertellen, mensen een beeld te geven van mij en mijn leven, ze misschien iets te leren of ze te vermaken. Iets wat mijn leven completer maakt dan het al was. Een leven zonder schrijven... ik zou het niet weten.
Tot voor kort ging het alleen over vissen maar sinds kort begint er ook langzaam interesse te komen in het schrijven over algemenere zaken. Zaken als mijn leven, wat me bezig houdt, wat ik voel en wat ik denk. Een uitlaatklep die verder gaat als alleen verslagen van visdagen. Gevoelens die diep geworteld zijn en vanuit het toetsenbord op het scherm voortvloeien. Een balpen die over het papier glijdt of het tikken van vingers op een toetsenbord. De geur van inkt... Het gesnor van de laptop. Opslaan als... Weer een deel van mijn leven dat ik nooit zal vergeten.
Voor de uitzending ben ik ook met een soort dagboek begonnen waar ik regelmatig wat in zal schrijven. Eigenlijk is het ook een word-bestandje op mijn laptop. De zoveelste op mijn knoppen-bonkmachine. M'n vriendin vroeg of ik het misschien schreef met als bedoeling het te publiceren. Die woorden hebben me uiteindelijk aan het denken gezet. Over 1,5 jaar is mijn contract als militair afgelopen en of ik dan bijteken is een vraag waar nog steeds niemand met zekerheid antwoord op weet te geven. Schrijven begint nu echter een passie te worden die ik niet kan en wil missen. Dingen daadwerkelijk publiceren? Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Een artikeltje naar Mark en Arjen weet ik ja... Maar een blad voor de normale mens. Misschien een boek... Mijn droom. Meer een wens. Wat komt daar allemaal bij kijken? Is het mogelijk? Zijn er tips... Zo onzeker als ik nu ben. Iemand moet me er wel antwoord op kunnen geven.
De komende maanden ben ik dus weg. Een nieuw avontuur die ik hoop vast te leggen in mijn gedachte, mijn ziel, mijn laptop en de XD-card van mijn kiekjesmaker. Internet is er mogelijk. Het is er echter traag en verre van de uren die ik er thuis op zat gedurende de laatste weken. Dingen over "echt" schrijven opzoeken zal moeilijk gaan. Daarom bij deze de vraag aan mensen die me zouden willen helpen om eventuele stof naar me toe te mailen zodat ik die dan snel op mijn laptop heb om offline te lezen. Zaken om je schrijfstijl te verbeteren, de puntjes op de i te zetten. Hoe freelance schrijven in zijn werk gaat. Tips... do's and dont's. Wat mogelijk is voor een 18 jarige die eelt op de vingertoppen wilt krijgen... Wat niet.
Serieuze reacties en eventueel contact over de hobby binnen een hobby die nu toch echt is uitgegroeid tot een aparte hobby is de komende maanden vrijwel alleen mogelijk via mail aangezien ik het donker inzie kwa "boardbezoekjes". PB's zullen dan ook niet snel beantwoord noch gelezen worden. Mailen dus... kevin_diederen@hotmail.com
Alvast bedankt.
Schrijven
-
Met vriendelijke groet,
Kevin Diederen
Kevin Diederen
- Marc Schrikkema
Tip1: Schrijf voor jezelf en kijk achteraf of jij wilt publiceren.
Tip2: Let goed op met WAT jij schrijft! Misschien zijn sommige zaken nu het vermelden waard, maar zijn ze ook handig om door jouw kinderen gelezen te worden? Door een eventuele nieuwe werkgever?
Verder, de zaken die ik van jou gelezen heb, zoals ook weer dit stukje laten mij iig zien dat jij al een prettige schrijfstijl hebt. Verander alleen als jij er jezelf beter bij voelt. Doe het niet omdat de "regels" dit eisen, daarmee verlogen jij je eigen stijl
Groet Marc
Tip2: Let goed op met WAT jij schrijft! Misschien zijn sommige zaken nu het vermelden waard, maar zijn ze ook handig om door jouw kinderen gelezen te worden? Door een eventuele nieuwe werkgever?
Verder, de zaken die ik van jou gelezen heb, zoals ook weer dit stukje laten mij iig zien dat jij al een prettige schrijfstijl hebt. Verander alleen als jij er jezelf beter bij voelt. Doe het niet omdat de "regels" dit eisen, daarmee verlogen jij je eigen stijl
Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken 

- Bas Bakker
- Contacteer:
Less is more.
Dat is wat ik heb mee gekregen bij een schrijfcursus die ik online moest zetten voor werk.
Ik heb de hele curus doorgenomen en er zaten best wat aardige dingen in.
Waar het vooral omgaat is dat je zelf weet hoe je moet schrijven en waar je dus niet moet overdrijven.
Hier wat tips die ik zo uit mijn achterhoofd vis.
1. ) stel een limiet. Bijvoorbeeld 500 woorden. Probeer in 500 woorden jou verhaal doen. Je zal zien dat zoiets knap lastig is maar het voorkomt dat je "overbodige" bijvoegelijk naamwoorden gaat gebruiken.
2. ) probeer zo min mogelijk grapjes er in te stoppen. Iedereen leest het op zijn eigen manier en het is dan ook de vraag of iemand de grap ook als grap ziet. Wanneer je jou doelgroep kent kan je natuurlijk wel een grap maken maar hou er rekening mee dat iedereen hem snapt.
3. ) probeer je verhaal terug te lezen en evalueer hoe het beter kan worden. Doe dit niet direct na het schrijven maar de dag erna.
4. ) schrijf je verhaal naar een paar dagen in een andere persoonvorm op.
5. ) laat je verhaal lezen aan anderen.
6. ) probeer eens een verhaal te schrijven aan de hand van een afbeelding.
Dat is wat ik heb mee gekregen bij een schrijfcursus die ik online moest zetten voor werk.
Ik heb de hele curus doorgenomen en er zaten best wat aardige dingen in.
Waar het vooral omgaat is dat je zelf weet hoe je moet schrijven en waar je dus niet moet overdrijven.
Hier wat tips die ik zo uit mijn achterhoofd vis.
1. ) stel een limiet. Bijvoorbeeld 500 woorden. Probeer in 500 woorden jou verhaal doen. Je zal zien dat zoiets knap lastig is maar het voorkomt dat je "overbodige" bijvoegelijk naamwoorden gaat gebruiken.
2. ) probeer zo min mogelijk grapjes er in te stoppen. Iedereen leest het op zijn eigen manier en het is dan ook de vraag of iemand de grap ook als grap ziet. Wanneer je jou doelgroep kent kan je natuurlijk wel een grap maken maar hou er rekening mee dat iedereen hem snapt.
3. ) probeer je verhaal terug te lezen en evalueer hoe het beter kan worden. Doe dit niet direct na het schrijven maar de dag erna.
4. ) schrijf je verhaal naar een paar dagen in een andere persoonvorm op.
5. ) laat je verhaal lezen aan anderen.
6. ) probeer eens een verhaal te schrijven aan de hand van een afbeelding.
- Bert Vooijs
Hoi Kevin,
Ik onderschrijf de tips van Marc en Bas en wil er drie aan toevoegen:
- Volg deze regels, maar wijk er naar believen van af, behalve van dat 'dagje laten liggen en dan nog eens kritisch lezen';
- Probeer zo veel mogelijk in O.T.T. te schrijven (eventueel met een inleiding in O.V.T. en/of V.V.T.). Dat maakt het extra 'spannend'.
- Schrijf veel en vaak.
Succes (ook met de rest natuurlijk).
Bert.
Ik onderschrijf de tips van Marc en Bas en wil er drie aan toevoegen:
- Volg deze regels, maar wijk er naar believen van af, behalve van dat 'dagje laten liggen en dan nog eens kritisch lezen';
- Probeer zo veel mogelijk in O.T.T. te schrijven (eventueel met een inleiding in O.V.T. en/of V.V.T.). Dat maakt het extra 'spannend'.
- Schrijf veel en vaak.
Succes (ook met de rest natuurlijk).
Bert.
ff v==
- Jeroen Hof op't
- Contacteer:
Beste Kevin...
Het schrijven van artikelen/ boekschriften zijn een niet dagelijkse bezigheid, een goede schrijver beschikt over een hoop signalerings vermogen. Signalerings vermogen houdt in, dat alles wat er om je heen of met je gebeurt meteen gedoseerd kan worden opgeslagen in je koppie, sommige dingen die gebeuren zijn zo heftig of zo groot dat je ze alleen maar even in je koppie opslaan een te grote data vormen voor je hersenen. Een goede tip is dan ook om de kern punten (belangrijkste punten) op te schrijven of te onthouden, dat maakt het voor jezelf makkelijker om het verhaal erom heen te schrijven. Ik schrijf dit omdat het zo maar even klakkeloos "Painten met die balpen" vaak leid tot een vette punt. Maar je verhaal heeft een lijn nodig, zonder lijn zit er geen verhaal in of wordt het een heel saai en onbegrijpelijk iets.
* Het is dus makkelijker voor jezelf om te weten "waarover ga ik iets schrijven", dan kan dus iets zijn voordat je het hebt ervaren of nadat het gebeurt is, het kan ook zijn dat het verzonnen is.
* Deel je verhaal in hoofdstukken, een kort voorbeeld:
- Onderweg naar afghanistan
- De aankomst
- Ver van huis en zo alleen
- De eerste missie
- Verdriet van het thuisfront
Zo zie je, elk onderdeel van jouw TOTALE verhaal kent dus subgroepen (hoofdstukken) in tekst. Het maakt je makkelijker om tot een verhaal te komen, of een verhaal te verzinnen.
* Schrijf een verhaal ik tegenwoordige tijd, verleden tijd of combineer de tijd met elkaar (dat is overigens wel een hele opgave hoor)
* Het kop, romp, staart model. Een goede tekst heeft een begin, het verhaal en een afronding
* Neem de tijd voor een verhaal, rust is heel belangrijk
* Probeer bij het schrijven eens te denken aan iets emotioneels, een geeomotioneerd is passie voller
* Duidelijk ABN (algemeen beschaaft Nederlands)
* Probeer subgroepen uit het beginnende verhaal, later terug te brengen of link ernaar in je schrift. Dat doet mensen nadenken en laat ze iets ervaren door jouw ogen. Als je dat kan ben je een hele goede schrijver....Het boeiend schrijven
* Piek punten in je verhaal zijn heel belangrijk, het leest naar een climax toe. Hoe je dit doet is natuurlijk voor jouw en mij weer anders.
* Kijk of je tekst loopt, haal de verkeerde woordvallen/ woordkeuzes eruit, een artikel voor de karper lees ik soms wel 30 tot 40 keer door
Succes ermee
Het schrijven van artikelen/ boekschriften zijn een niet dagelijkse bezigheid, een goede schrijver beschikt over een hoop signalerings vermogen. Signalerings vermogen houdt in, dat alles wat er om je heen of met je gebeurt meteen gedoseerd kan worden opgeslagen in je koppie, sommige dingen die gebeuren zijn zo heftig of zo groot dat je ze alleen maar even in je koppie opslaan een te grote data vormen voor je hersenen. Een goede tip is dan ook om de kern punten (belangrijkste punten) op te schrijven of te onthouden, dat maakt het voor jezelf makkelijker om het verhaal erom heen te schrijven. Ik schrijf dit omdat het zo maar even klakkeloos "Painten met die balpen" vaak leid tot een vette punt. Maar je verhaal heeft een lijn nodig, zonder lijn zit er geen verhaal in of wordt het een heel saai en onbegrijpelijk iets.
* Het is dus makkelijker voor jezelf om te weten "waarover ga ik iets schrijven", dan kan dus iets zijn voordat je het hebt ervaren of nadat het gebeurt is, het kan ook zijn dat het verzonnen is.
* Deel je verhaal in hoofdstukken, een kort voorbeeld:
- Onderweg naar afghanistan
- De aankomst
- Ver van huis en zo alleen
- De eerste missie
- Verdriet van het thuisfront
Zo zie je, elk onderdeel van jouw TOTALE verhaal kent dus subgroepen (hoofdstukken) in tekst. Het maakt je makkelijker om tot een verhaal te komen, of een verhaal te verzinnen.
* Schrijf een verhaal ik tegenwoordige tijd, verleden tijd of combineer de tijd met elkaar (dat is overigens wel een hele opgave hoor)
* Het kop, romp, staart model. Een goede tekst heeft een begin, het verhaal en een afronding
* Neem de tijd voor een verhaal, rust is heel belangrijk
* Probeer bij het schrijven eens te denken aan iets emotioneels, een geeomotioneerd is passie voller
* Duidelijk ABN (algemeen beschaaft Nederlands)
* Probeer subgroepen uit het beginnende verhaal, later terug te brengen of link ernaar in je schrift. Dat doet mensen nadenken en laat ze iets ervaren door jouw ogen. Als je dat kan ben je een hele goede schrijver....Het boeiend schrijven
* Piek punten in je verhaal zijn heel belangrijk, het leest naar een climax toe. Hoe je dit doet is natuurlijk voor jouw en mij weer anders.
* Kijk of je tekst loopt, haal de verkeerde woordvallen/ woordkeuzes eruit, een artikel voor de karper lees ik soms wel 30 tot 40 keer door
Succes ermee

BORN TO FISH, FORCED TO WORK

-
Groetjes uit jeweetwelwaar.
Het schrijven is al een beetje begonnen nu ik echt in het uitzendgebied zit. Alles gaat hier goed en het is nou een kwestie van ingewerkt worden en vanaf zondag de keuken volledig over te nemen.
De omgeving is hier schitterend en vanaf het kamp is het uitzicht fantastisch!
Het schrijven is al een beetje begonnen nu ik echt in het uitzendgebied zit. Alles gaat hier goed en het is nou een kwestie van ingewerkt worden en vanaf zondag de keuken volledig over te nemen.
De omgeving is hier schitterend en vanaf het kamp is het uitzicht fantastisch!
Met vriendelijke groet,
Kevin Diederen
Kevin Diederen