Dierenfoto's 2006

Plaats reactie
Rick Boerboom

05-11-2006 14:31

Deze heb ik ook gisteren geschoten. Helaas is ie niet scherp, maar wou m toch even laten zien omdat het verder een mooie pose is. Uit de hand geschoten op bewegende objecten bij niet al te geweldig licht. Dus vandaar. Misschien dat iemand wie iets handiger is in de software hem nog wat op kan poetsen...

Turn loose the Swans:
http://img176.imageshack.us/img176/2023/zwanenmf9.jpg
Bernard Holtkamp

05-11-2006 14:52

Rick ik heb er een klein beetje mee gespeelt.

http://img279.imageshack.us/img279/8274 ... mf9yp6.jpg

Om te beginnen heb ik de overbelichting op de vleugels weggepoets door met de gamma te schuiven.
Ook heb ik hem een klein beetje verscherpt al blijft het wel jammer dat er niet ook op de koppen is scherp gesteld.

Verder een mooie plaat hoor,lekkere aktie.

Bart
Rick Boerboom

05-11-2006 15:00

Dankje Bart. Ik zie zeker wel verschil. Maar goed de sluitertijden waren gewoon te traag om opvliegende zwanen effe snel uit de hand te schieten. Toen ik terugkeek op het scherm was ik wel verbaasd hoe mooi synchroom ze erop stonden. Ik hoopte stieken al dat ie scherp zou zijn, maar had er wel een hard hoofd in.
Die torenvalk is eerder die dag vanuit de auto geschoten. Toen ik onderweg was naar het gebied. Ik vind het altijd mooier als ze op beetje verweerde paaltjes zitten dan op gloednieuw glanzend bordwerk. Dat was ook het gelukje aan deze paalzitter. Mooi met mos en beetje verouderd.
Bernard Holtkamp

05-11-2006 15:11

Rick in dit soort zaken moet je blijven oefenen,je krijg het dan vanzelf onder de knie.

Maar op welke stand had je hem genomen?
Ik zie bij de exif alleen maar auto exposure staan maar dat geld voor de hele rits standen behalve manual.

En natuur op natuur is altijd mooier dan dat er een kunsmatig iets bij zit.

Over een paar weken heb ik ook die lens :wink:
Maar gebruik jij die extender er nog bij?

Bart
Rick Boerboom

05-11-2006 15:18

Soms gebruik ik de extender. Bij zonnig weer goed te doen. Als de vogels vrij ver weg zitten kan het net het verschil maken.
De torenvalk en zwanen zijn zonder overigens. Allebei in AV-stand. Ik weet dat ik de belichting bij de torenvalk 1/3 stop in de plus gezet heb.

Heb t effe opgezocht..
Torenvalk: 1/80 op f5.6 1/3 + op iso 100
Knobbels: 1/1000 op f.5.6 1/3 + op iso 200
Bernard Holtkamp

05-11-2006 16:57

Oke,je gebruikt dus de extender op de 400.

Maar ik neem aan dat je niet meer uit de hand schiet dan?
Want F8 is de minimale stand waar je bij begint.

B
Rick Boerboom

05-11-2006 17:27

Klopt ja.

Nee, vanaf statief werken wordt het dan. Je zit dan op 560 mm.
Bernard Holtkamp

05-11-2006 17:35

Word voor mij dus toch een sport om uit de hand te schieten :lol:

En anders de monopod er onder.

B
arry bos

06-11-2006 10:11

Afbeelding
werk om te leven:
leef om te vissen:!!!
martijn bunte
Contacteer:

06-11-2006 16:28

Afbeelding
aldejekes loat goan!
Rick Boerboom

06-11-2006 16:58

Ik weet zelf aardig goed hoe ik vogels moet benaderen en bij welke soort ik dichtbij kan komen en welke niet. Maar Bart, nou moet je me toch eens uitleggen hoe je op die afstand een reiger zo op de plaat zet, want als ze me zien zijn ze gevlogen.
Nu zijn de reigers in Rijnstrangen ook relatief schuw omdat het een groot gebied is waar nauwelijks mensen komen. Maar toch.
Je merkt het trouwens ook aan de roodborsten, merels en koolmezen in zulke gebieden. 10x zo schuw als die in de achtertuin of het park.
Bernard Holtkamp

06-11-2006 17:16

Ha ha ha,hier op zat ik te wachten.

Is echt niet moeilijk hoor rick,gewoon van achter benaderen als hij/zij erg gefocust is op een schooltje ruisvoorn.
Maar in dit geval kwamen de struiken die vlak langs het water staan(en een kleine brug) erg van pas.
En ik had mazzel dat mijn witte herder er die dag niet bij was want dan krijg ik werkelijk niets meer op de plaat.
Ze verstoort de boel vaak voor me :evil:

En deze plaat is geschoten in een gebied waar veel mensen komen dus de vogels zijn daar iets wat minder schuw al moet je ze natuurlijk wel rustig naderen want ze zijn zo op de wieken.

Ik heb nu nog maar 1 beestje die ik maar niet goed voor de lens krijg en dat is de dodaar.
Want zijn die vlug zeg,zo zie je hem en een paar tellen later is hij weer honderd meter van je af.
Maar binnenkort de 400 en dan gaat het op zeker lukken :lol:

Bart
Rick Boerboom

06-11-2006 17:25

Bedankt Bart. Niet alleen WITTE herders zijn daar heer en meester in overigens :wink: Onze is ook een ster in alles verjagen. Het heeft ook helemaal geen zin om hem mee te nemen vogelen. Heeft ie ook totaal het geduld niet voor overigens.

Dodaars... tja.
Zullen we het houden op de combinatie geluk en heel veel geduld?

Die eerste paar kiekjes van mij dodaars was op een klein plasje. Daar is de kans dus relatief groter dat ze enigzins binnen bereik weer opduiken. En dan nog joh, als je met je ogen knippert duiken ze zowat alweer als een gek onder water. Die laatste is dus uit de kijkhut genomen. Jammer dat er zo barweinig licht was. Maar goed daar had ik dus het geluk (in combinatie met 1,5 uur geduld) dat ie heel mooi langs de oever kwam foerageren waar de kijkhut zat. Op een metertje of 4 afstand dus. In alle rust. Later wederom, maar toen 2 dodaarzen samen zelfs. Meer kan ik er niet over zeggen.
Bernard Holtkamp

06-11-2006 17:31

Nog even over de reigers :
Deze even geplukt van het eosforum.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=59380

Dat is pas dicht bij.

Trouwens waar ben je zonder geluk?
Door veel buiten te zijn krijg je vanzelf een keer die ene mooie.
Kwestie van gedult.

Bart
Rick Boerboom

06-11-2006 17:53

Hahaha die reiger is cool! Diep in gedachten wellicht?

Inderdaad Bart, ook mijn tactiek. Gewoon gaan. Ook al is het baggerweer. Er komen altijd wel kansen. Al levert een hele dag in het veld 1 mooie foto op... het is er toch 1! En je hebt vast weer wat geleerd. Over dieren en hun gedrag of over je fototechniek. Tenminste voor mijn gevoel ga ik absoluut nooit voor niets, ook al kan ik de ontspanknop niet 1x indrukken.
Bernard Holtkamp

06-11-2006 19:44

Er staat een hele rits van die reiger.

In gedachte verzonken?
Of ziek?
http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=59381

http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=59383

Maar dit is dus echt close.

Ik vind top foto's en hoop dit ook te bereiken.
Mijn complimenten aan de maker.

Bart
Rick Boerboom

06-11-2006 21:25

Ik weet niet Bart. Kijk technisch gezien is het een superfoto. Ben ik met je eens. Reiger staat er super op en is haarscherp. Maar je ziet dat het beest niet in orde is. Aan die oogjes zie je dat ie verre van fit is. En ja dan kun je wel dichtbij komen!
De volgende dag kun je hem met de macro lens fotograferen vrees ik.
Dan heb ik 100x meer waardering voor jouw reigerfoto's. Zo gezond als een vis aan het vissen.

Op birdpix zag ik ook een foto van een zeekoet die veel lof kreeg. Het beest was op sterven na dood. Helemaal uitgeput door de storm zat ie op het strand voor zich uit te kijken. Weerloos. Ja strakke foto inderdaad, maar nog strakker als het een fatsoenlijke vogel is. Beetje skeptisch misschien

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=77101
Bernard Holtkamp

06-11-2006 21:59

Ik ga hier geheel met je mee rick.
Natuurlijk is het mooi om een gezonde bird dicht te naderen en dan te schieten.

Maar ik kan ook de fotograaf begrijpen die een zwakke bird vast legt.
Zo'n plaat is voor hem misschien " de" plaat van het jaar ondanks dat de vogel het niets intresseert dat er een lens op hem word gericht.

Maar als ik kijk naar de scherpte,kleur e.d van de door mij gelinkte plaatjes dan zijn ze gewoon af.

Morgen ochtend vroeg maar weer eens op buizerd jacht,je weet maar nooit.

En die meeuw van roel heeft het duidelijk ook even niet meer.

Bart
Rick Boerboom

06-11-2006 22:17

Nee, die bruist ook niet van het leven nee! :wink:

En ik ben het met je eens qua scherpte en belichting. Heel fraai. De achtergrond net niet superscherp, net niet helemaal wazig. Precies goed voor deze foto.
Als je hem zo hulpeloos ziet zitten krijg ik zowaar medelijden met vriend blauwe reiger. Ondanks dat een van zn soortgenootjes in onze koivijver weleens huisgehouden heeft. :lol:
Ruud Laros

06-11-2006 23:30

jongens laat je nou niet in de maling nemen door bart ,
dat is gewoon zijn tamme huisreiger die hij aan het uitlaten is :wink:
Bernard Holtkamp

07-11-2006 12:43

SSSt ruud :evil:

Ben hem net aan het leren alleen nog maar gekleurde vissen te eten :wink:
Rick Boerboom

07-11-2006 14:35

Gekleurde vissen ja?

Laat die reiger dan maar mooi in Delft!!!
Bernard Holtkamp

07-11-2006 17:01

Nee hoor rick,hij heeft zijn familie in de rest van het land ook van alles geleert.

De mijne heeft een voorkeur voor blauw.