Beste voerhoeveelheid

Plaats reactie
Martijn Schild

16-01-2003 18:25

Wat is de beste voerhoeveelheid (in gewicht) met deze koude tijden, dus met deze watertemperaturen?
Of is dat van veel verschillende factoren afhankelijk? Zo ja, welke?
Hoeveel voeren jullie? En waarom (denk je dat het de goede hoeveelheid is)?
Gaan jullie voorvoeren?
En hoeveel voeren jullie bij per hengel (ik weet wel dat deze vraag met hengeldruk te maken heeft, maar goed)?
Het gaat om de voerhoeveelheid per hengel, niet onbelangrijk natuurlijk...

Veel vragen, maar ik hoop op veel reacties en op een leuke discussie.

Mvg,
Martijn
Hoedemakers Mark
Contacteer:

16-01-2003 18:48

De voerhoeveelheid tijdens de winter is bij mij afhankelijk van:

- de grootte van het water en het bestand aan karpers.
- de aanwezigheid van (veel) brasems en windes.
- het aantal andere vissers die voeren (en wat ze voeren).
- de manier van vissen (single hookbait, instant...).
- weersveranderingen, en nog belangrijker: hoe extreem is een weersomslag?

Het bijvoeren na een beet beperkt zich bij mij tot een hand kapot gesneden boilies. Tenminste als ik al bijvoer...

Goed en doordacht voeren is een kunst, en kan de zaken bij het minste wat je fout doet neagtief beïnvloeden. Voeren in de winter is nog meer een zaak van denken, waarnemen, tijd, waterkennis dan voeren in de andere seizoenen.

Heb je het artikel van Mike van Zijl al gelezen i.v.m. wintervissen. Zijn manier van winterkarperen is er een waarbij voeren van groot belang is. En het is een techniek die - mits goed toegepast - voor warme winterse momenten zal zorgen.

Ik probeer momenteel op mijn winterwater soms wat klein aas zeer verspreid te voeren in de buurt van, en midden in de winterse verblijfplaatsen. Ik heb ze nl. gevonden! En als je dat hebt bereikt, kan je door regelmatig (hoeft zelfs om de paar dagen te zijn) verspreid te voeren de karpers zonder ze te verzadigen op jouw aas laten komen, wanneer je vist EN wanneer je niet vist.

Voor mij is de uitgelezen manier van wintervissen een manier van instant vissen dat ondersteund wordt door regelmatig verspreid te voeren. De hoeveelheid bedraagd dan 300 tot 500 gram kapotgesneden boilies. Ik weet trouwens zeker dat er niemand anders voert op dat water. Vissen doe ik 's winters met een boilie waarvan ik de "buitenmantel" wegsnijd. Ik voer na een run niets bij. Wanneer ik vertrek daarentegen voer ik nog wat "na". :smile:

MVG, Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2003-01-16 20:18 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Contacteer:

16-01-2003 19:00

Martijn,

De beste hoeveelheid aas is afhankelijk van
de bevisde wateren.
1- de tempratuur, onder 10 graden of boven
2- het bestand (hoeveel karpers bevat het
water ongeveer)
3- watervogels (die af en toe ook een graantje mee pikken)
4- hengeldruk (hoeveel andere vissers bevoeren en bevissen het water)
Ik houd me zelf een beetje aan deze richt-
lijnen.
Ik voer wel voor, om de dag 100gr 14mm boilies, en als ik ga vissen dan voer ik
alleen met een p.v.a stringer bij, hier rijg ik 5 a 8 boilies op, dit geld voor het water
wat ik momenteel bevis, op andere wateren
kan dit weer verschillend zijn!
Ik voer om de dag 100gr boilies, omdat het
een klein water is (3 hectare), en een lage
bezetting aan karper, zo,n 10 karpers. Dus
ik neem geen risico met overvoeren, liever
te weinig dan teveel.
Ik vis op dit water korte sessies van een
paar uur overdag, en omdat ik dan zo kort
vis geeft mij voorvoeren een goed vertrouwen.
Nog even over voor voeren: het meeste wat ik
voor gevoerd heb is 500gr boilies om de dag,
dit was op een klein stromend riviertje, in
de winter.

groetjes Benny
Martijn Schild

16-01-2003 19:03

Op het betreffende (kleine, denk 5 ha) water zitten weinig brasems, en met deze tijden is er rond dit water vrijwel niemand te zien. Ik ben de enige (vrijwel zeker) die hier voert, in ieder geval op de door mij gekozen stek (rietkraag) wel. Meestal vis ik hier avondjes (6-11 uur), maar als het kan ook 's middags (ivm school).
Er is nog geen zware hengeldruk (ook niet in de zomer), maar dat gaat waarschijnlijk dit jaar veranderen. Er zullen meer vissers komen door de verhalen van anderen, iedereen weet dat dat mond-tot-oor erg snel gaat. Ik wil dit voorjaar er nog even gebruik van maken dat dit water nog weinig is bevist. Als de wind naar de richting van deze rietkraag staat is het vaak raak wb het vangen van karpers. Ook als de wind er niet op staat kan je je vis vangen.
Plaats reactie