Ik ontken niet dat een karper goed ziet, ik heb alleen stevige twijfels of een karper in staat is om de link van bv lood te leggen naar een eventueel onvrijwillig verblijf op het droge.
Dat een grote voerplek kan afschrikken weten we, maar dat ene loodje op de bodem tussen al die andere rotzooi, wat ie misschien wel kan zien, maar kan de vis dit omzetten naar gevaar?
Ik betwijfel het.
Camoufleren van je rig
- Wil Jeurninck
- Contacteer:
- Eus Molewijk
- Contacteer:
Willem Barnas schreef:Eus Molewijk schreef:Even logisch redeneren.
Als een karper net zoveel licht nodig heeft als een mens om te zien, ziet hij dus 's nachts net als de mens geen malle moer.
Hij zou dus overal tegenaan zwemmen en dat geloof ik niet.
Zou hij een ander zintuig gebruiken om te navigeren?
Ik neig te geloven van niet.
Zijlijnorgaan Eus...
WB
Willem,
Ik weet niet beter dan dat een karper trillingen opvangt met zijn zijlijn, zeg maar zoiets als wat bij ons het gehoor is.
Je zou je daar alleen mee kunnen navigeren als je zelf die trillingen uit zou zenden, toch?
Of zit ik er nu helemaal naast?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
-
Kees
Kleur is een menselijk begrip.
Misschien mag het zo op het 'oog' lijken dat ik zaken als 'het zicht van een karper onder water' eenvoudig elimineer, maar nergens heb ik beweerd dat een karper HELEMAAL niets ziet.
Wel vermoed ik dat het toch heel anders werkt.
Ik ben helaas geen wetenschapper(dus nu volgt een stukje filosofie
), maar bij de meeste dierlijke wezens draait het om het zien van structuren.
Water is een structuur die een karper anders zal waarnemen als de mens.
Voor lood en onderlijnen geldt hetzelfde.
Zou rigcamoufalge (dmv kleur) nut hebben ?
met vragende, en niet wetende groet
HPE
Kleur is een menselijk begrip.
Misschien mag het zo op het 'oog' lijken dat ik zaken als 'het zicht van een karper onder water' eenvoudig elimineer, maar nergens heb ik beweerd dat een karper HELEMAAL niets ziet.
Wel vermoed ik dat het toch heel anders werkt.
Ik ben helaas geen wetenschapper(dus nu volgt een stukje filosofie

Water is een structuur die een karper anders zal waarnemen als de mens.
Voor lood en onderlijnen geldt hetzelfde.
Zou rigcamoufalge (dmv kleur) nut hebben ?
met vragende, en niet wetende groet
HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
- Douwe Bijlsma
Kleur is volgens mij een begrip voor wezens die het kunnen onderscheiden.
De kleuren een naam geven, of het zo wie zo kleur noemen lijkt mij meer een menselijke eigenschap.
Wat een ander wezen met kleur of de nuances doet? wie zal het zeggen.
Als kleur een begrip is kan het onderscheiden worden, dus kan het ook conditionerend werken.
Zijn we nu terug tot het relativeren van het begrip kleur?
De kleuren een naam geven, of het zo wie zo kleur noemen lijkt mij meer een menselijke eigenschap.
Wat een ander wezen met kleur of de nuances doet? wie zal het zeggen.
Als kleur een begrip is kan het onderscheiden worden, dus kan het ook conditionerend werken.
Zijn we nu terug tot het relativeren van het begrip kleur?
Vissen is een hobby, geen religie!
- Kees Ouwehand
Als een karper doormiddel van kleurkaarten te conditioneren is dan onderscheidt hij het verschil door bijvoorbeeld een gele kaart te kunnen associëren met het krijgen van voedsel.
Als je nu probeert een karper te conditioneren door een geel loodje te associëren met gevangen worden is dat nog wel een paar stappen moeilijker. Hij moet gevaar gaan toekennen aan aas dat dichtbij een geel loodje ligt. En dan het opnemen van dat aas bij dat gele loodje gaan associëren met de belemmering van zijn vrijheid na het opnemen van dat aas.
De vraag is of een karper deze veel subtielere combinatie van stappen kan gaan leren interpreteren. Ik denk dat dit heel lastig voor een karper is. Instinctief is er dan ook nog de impuls van het moeten opnemen van voedsel die strijdig is met het vluchten voor gevaar.
De moeilijkheid ligt niet in het kunnen zien maar in het interpreteren van de aaneenschakeling van oorzaak, gevolg en wenselijke reactie.
Groet, Kees
Als je nu probeert een karper te conditioneren door een geel loodje te associëren met gevangen worden is dat nog wel een paar stappen moeilijker. Hij moet gevaar gaan toekennen aan aas dat dichtbij een geel loodje ligt. En dan het opnemen van dat aas bij dat gele loodje gaan associëren met de belemmering van zijn vrijheid na het opnemen van dat aas.
De vraag is of een karper deze veel subtielere combinatie van stappen kan gaan leren interpreteren. Ik denk dat dit heel lastig voor een karper is. Instinctief is er dan ook nog de impuls van het moeten opnemen van voedsel die strijdig is met het vluchten voor gevaar.
De moeilijkheid ligt niet in het kunnen zien maar in het interpreteren van de aaneenschakeling van oorzaak, gevolg en wenselijke reactie.
Groet, Kees
- Douwe Bijlsma
Waarvan akte.
Vissen is een hobby, geen religie!