Schnitsel-voorbeeld

Plaats reactie
Theo de Vries

18-09-2006 20:00

Hier een tekst van Kees Ketting uit het blad Vissport 1983:

Met een beetje geluk (en zonder geluk vaart niemand wel) zou het best lukken een platgeramt stukje dood kistkalf dat ''schnitsel'' schijnt te heten, op te tillen met behulp van een haakje twintig. Of tweeentwintig. Maar een halve koe bij zo'n ouderwetse, echte slager hangt aan een enorme vleeshaak. En die haak is niet amper in een velletje geprikt doch diep in het vlees geslagen. Waarom? Nogal logisch. Een klein haakje pakt weinig vlees en weinig vlees scheurt uit.
Moet u is aan denken als u met mini-haakjes op grote vissen loert en die guttegut, hoe kan dat nou toch? - steeds verspeeld...

Aan deze tekst moest ik denken toen ik j.l. zondag weer eens een vis verspeelde, aan een uitgebogen Drennan Continetal boiliehook no 8.
En dit was niet de eerste keer. :o
Stef Dijkstra

18-09-2006 20:05

Dat zijn togg die haken uit die rode doosjes?

Dat zijn zowat de enige haken waarbij mij dit nog niet is overkomen. Ik heb er hele goede ervaring mee. ik vis meestal met maatje 6. Ik heb bij meerdere (dure) haken uitbuigers gehad of zelfs dat de haak me in 2en is gebroken toen ik er een vis aan had, en zo zwaar dril ik niet.
Arjen Dijkstra

18-09-2006 22:19

Tja, en toen zwom er een vis vast met een grote kabeljauwhaak die d'r aan de andere kant zowat weer uitkwam..... :o :o :o

Weet niet precies wat je wil zeggen met dit topic maar misschien ligt aan je manier van drillen. Ik los weinig vissen normaliter en vis met kleine haken.

Ik heb mensen zien vissen op karper met haken dat wil je niet weten... je kon d'r zowat een fiets aan ophangen. :-?
Ik zet mijn huupie in
Martijn Julien

18-09-2006 22:37

The,

Het uitbuigen van een haak is altijd te wijten aan een verkeerd inhaking. De haak dringt slecht gedeeltelijk binnen, waardoor alle kracht op de punt komt te staan. Bij een goed inhaking worden die krachten gelijkmatig over de haak(bocht) verdeeld en is uitbuigen bijna onmogelijk.
De vraag is nu, waarom jouw rig niet altijd even goed werkt? 8) En ja, de haak kan daarvan een oorzaak zijn.

PS

De Continentals (noastalgie) zijn zo'n beetje de sterkste haken die ik gebruikt heb, al gebruikte ik destijds tweetjes en viertjes.
Kees Ouwehand

18-09-2006 22:47

Kees Ketting heeft gelijk als je een karper aan de lijn uit het water tilt zodat het volle gewicht op de haak komt. Zo ongeveer sinds de 2e wereldoorlog spelen we het spel iets subtieler. Neemt niet weg dat een haak als je teveel kracht zet zal uitscheuren. Kunst is dat subtiele spel dat drillen wordt genoemd te beheersen. Zoveel kracht kun je niet zetten trouwens en het gaat pas echt een rol spelen als de karper onder de kant is aan een korte lijn. Of je moet met de hengel naar de karper gaan wijzen en dan maar uit alle macht trekken.

Uitbuigen is geen uitscheuren en heeft als oorzaak hoofdzakelijk een verkeerde belasting zoals Martijn terecht opmerkt. De haak heeft dus niet de kans gehad tot over de bocht in te dringen. Probeer maar eens een haak onder druk gehouden aan de lijn met een tang in de bocht uit te buigen. Lukt niet. Als je met de tang aan de punt trekt gaat het beter. Als de haak uitscheurt bewijst deze dus sterk genoeg te zijn geweest. Gezien de kapotte bekken problematiek vermoed ik dat het met de meeste haken wel losloopt wat sterkte betreft.

Groet, Kees
Plaats reactie